Indervæggene i kælderen var alle træregulerede med spånplader (nogle malet, tapetseret og med plastvæg på). Jeg har fjernet disse, da nogle begyndte at mugne. Se vedhæftede skitse over kælderen for at se de træregulerede vægge, jeg har taget ned.

Tanken er at erstatte samtlige indervægge med uorganiske og har således lidt forskellige alternativer:
- stålregler/vådrumsplader (svært at hænge ting op, hvilket jeg ikke kan lide - går bort med det samme)
- letbetonblokke
- Leca-blokke

Aktuelle vægge (se skitse):
  • Pejsestue - Depot
  • Gang - Hobbyrum
  • WC/Sauna/Mad (koldrum) - Gang/Trappe

Koldrummet forsvinder helt til fordel for en større sauna samt relax/bruser/WC. Skal forsegle ventilationsventilerne i ydervæggene (eller bruge dem til saunaen...). Ydervæggene er opbygget af Leca-blokke som er pudset.

1. For at få samme bæreevne som en træreglet væg (45x75 mm på cc60) i letbeton hhv. Leca-blokke, hvilken tykkelse har man brug for?

2. El-installation synes væsentligt nemmere med Leca-blokke, da de er hule. Hvordan udføres el-installation i letbetonblokke? Fræser man ind el?

Trappen var forankret i den træregulerede væg mellem WC/Gang. 3 rådne 45x120 mm regler bar op "platformen", som nu er midlertidigt understøttet nedenunder.

3. Hvilken tykkelse af letbeton eller Leca-blokke er nødvendig for at få en stabil væg til fastgørelse? Brusearmatur og væghængte skabe?

4. Hvordan ville I have gjort ved trappen? Forankret den i væggen? Hvad kræves for tykkelse? Bruger jeg Leca-blokke, tænker jeg, at det er muligt at fylde blokkene med cement op til en højde af 100 cm, så bør bæreevnen for trappen ikke være et problem?

Øvrige vægge kan have varierende tykkelse, men den ved trappen kan ikke være alt for tyk uden at medføre en hel del problemer. Havde tænkt at genbruge afløb til WC, håndvask samt nuværende vandrør, som alle er ført i betonpladen i WC-rummet. Undgår helst at bryde det hele op, men det er måske uundgåeligt. Det må vise sig...

(Jeg har ingen erfaring med at arbejde med andet end træ. Har forhørt mig og søgt en masse på internettet, men har ikke rigtig fået greb om det hele endnu.)

Senest redigeret:
Plantegning af en kælderetage med flere rum, herunder gillestue, hobbyrum og opbevaringsrum. Mål og rumstørrelser er angivet på tegningen. Trætrappe under renovering i kælder med betonbund, ufarvet væg og synligt radiatorrør. Overdel af trappen leder til øverste etage.

Billederne vises ikke

Tester med billederne igen. Mærkeligt at de ikke kunne ses for dig. Når jeg er logget ind, kan jeg se billederne, men ikke når jeg logger ud...

Plantegning af en kælderetage med flere rum, herunder gillestue, hobbyrum og opbevaringsrum. Mål og rumstørrelser er angivet på tegningen.
Trætrappe under renovering i kælder med betonbund, ufarvet væg og synligt radiatorrør. Overdel af trappen leder til øverste etage.
Trappeopgang i træ ved siden af en grøn væg, med en grå søjle og et rum under renovering. Gulvet er betong og ujævnt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.