Mere spørgsmål....hej forresten
Hvor behøver man "ikke" at anvende såkaldt "K24" træ i en husramme. Hvad jeg har forstået, så er det kun i Tagkonstruktioner og Gulvbjælkelaget mellem 1. og 2. plan??? passer det?? eller skal gulvreglerne på 1. plan også have det?? Taknemmelig for svar.....
Hvor behøver man "ikke" at anvende såkaldt "K24" træ i en husramme. Hvad jeg har forstået, så er det kun i Tagkonstruktioner og Gulvbjælkelaget mellem 1. og 2. plan??? passer det?? eller skal gulvreglerne på 1. plan også have det?? Taknemmelig for svar.....
K24 anvendes som du nævner i bjælkelag, både bund- og mellembjælkelag. Du kan også anvende en lavere sorteringsklasse, fx K12, men så bliver mulig spændvidde mindre. I tagspær anvendes hovedsageligt K24, men også K12 og o/s. Det kan også være sådan, at en konstruktør vil anvende K-træ i andre dele, fx i en afveksling over et større dørhul. Alternativerne til det er fx limtræ, kerto eller stål.
Tak for svarene angående K-træ. Nu lidt andet, kan man bruge 45x195 som bundbjælkelag, hvor spændvidden vil være 8m, med støtte fra grundmuren efter 4m....eller bør man bruge samme dimension som mellem bjælkelaget 45x220 :-/
Se følgende tråd for mere diskussion om 8m spændvidde med midterstøtte.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1073552269
Kort sagt: K24 45x195 er ikke at anbefale, selv K24 45x220 er i det spinkleste lag ifølge visse tabeller, men går under visse forudsætninger.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1073552269
Kort sagt: K24 45x195 er ikke at anbefale, selv K24 45x220 er i det spinkleste lag ifølge visse tabeller, men går under visse forudsætninger.
Klik her for at svare