Hej,
sidder hjemme og tegner på vores kommende hus om aftenerne, som vi skal bygge senere til foråret. Jeg er hverken bygningsingeniør eller tømrer af profession, men jeg har tidligere været med til at renovere et ældre hus samt bygge et nyt præfabrikeret hus (ca. 18 år siden), så jeg har lidt erfaring og fremfor alt stor interesse. Jeg er i gang med at tegne gavl-elevationer (regelstammen).

Mit spørgsmål drejer sig om, hvordan man skal gøre øverst på gavlene mod spær. Plejer man at have sømbånd på gavlsektionerne, som de yderste spærs underside hviler på, eller plejer man at save ud en 45 mm frigørelse i de stående regler i højde med respektive spær og sømme dem sammen? Jeg kan forestille mig, at det er alternativ 2, der gælder.

Taknemmelig for svar.

KMC sagde:
Mit spørgsmål vedrører, hvordan man skal gøre øverst på gavlene mod spærfagene. Plejer man at have spikband på gavlsektionerne, som de yderste spærfags underside hviler på, eller plejer man at save en 45mm urfasning i de stående regler i højden med henholdsvis spærfag og sømme dem sammen? Jeg kan forestille mig, at det er alternativ 2, der gælder.

Taknemmelig for svar.
Hvad jeg kender til, så er der vel to alternativer.
1. Stille et spærfag på hanebåndet.
2. Skip spærfag og køre reglerne helt op til tagehøjde. Lægge "hanebåndet" derpå, som man sømmer eksempelvis råsponten i.

Hej
og tak for svaret. Det føles som om alternativ 1 er nemmest og bedst. Jeg slipper for besværet med at bygge en egen tagfod (alt. 2), da den sidste tagspær erstattes af gavlspidsen med rem i niveau med de øvrige spær. Ellers er ideen jo ikke så dum, da man sparer nogle tusindlapper ved at have to spær mindre.

Enklest og bedst ved jeg ikke om du skal have 1 1/2 plan.
Gør du ifølge alternativ 2, så har du jo vægregelsættene færdige med det samme til isolering og beklædning. Som helhedsløsning tror jeg, at jeg ville foretrække 2'eren. Selv har jeg etplans, og der satte jeg tagspær på hammarbandet... men der er jo intet behov for at isolere og beklæde det indvendigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.