Min hoveddør hænger skævt således, at gummilisten (er det den, der hedder tætlist?) griber i karmen, hvilket gør det svært at åbne/lukke døren (samt at gummilisten slides itu). En noget overdrevet skematisk figur over problemet: bild(8).JPG

Hvordan justerer jeg døren, så den bliver korrekt? Hængslerne ser ud som følger: Dørhængsel med skruer markeret A, B og C i forskellige farver. Sigtet på at justere dørens nivellering for at afhjælpe problemer med tætlisten.
hvor jeg antager, at skruer af type A er til at fastgøre hængslet i karmen, B er karm skrue (?) og C bruges til at justere døren i højden. Det burde altså være B, jeg skal skrue på, eller?

/tummen mitt i handen (indtil videre)

Hvis karmen er lige, kan man knække hængslerne lidt.

• Synes
andreas_r
  • Laddar…
Jeg fatter ikke om billedet viser hængslet i døren eller karmen, men det spiller ikke så stor rolle.

Tjek først, at armen på hængselssiden er lodret.
Så ville jeg bøje det øverste hængsel med en hængselretter
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Ovrigt/Gangjarnsriktare-19900/

Her er lidt flere tips
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/72885-justera-dorr-med-gangjarnsriktare.html

Karmskruv er slags skrue, der holder karmen fast i væggen. Den burde ikke sidde gennem hængslet.

Den del du har markeret med C, er det ikke bare et dæksel? Jeg har aldrig set, at den kan justeres. Hvis man vil hæve døren, er det vel skiver, der gælder, men det her kan måske være en nymodighed, jeg ikke kender til.

edit: kan ikke stave

toolman77 sagde:
Jeg forstår ikke, om billedet viser hængslet i døren eller karmen, men det spiller ikke så stor en rolle.

Tjek først, at armen på hængselssiden er lodret.
Så ville jeg bøje det øvre hængsel med en hængselsretter
[link]

Her er lidt flere tips
[link]

Karmskruv er en type skrue, der holder karmen fast i væggen. Den burde ikke sidde gennem hængslet.

Den del, du har markeret med C, er det ikke bare et dækbeslag? Jeg har aldrig set, at man kan justere det. Hvis man vil hæve døren, er det vel skiver, der gælder, men det kan være en nyhed, jeg ikke kender til.

Min yderdør kan justeres i højden med C, så det er nok en "ny modighed" :-)

toolman77 sagde:
Jeg forstår ikke om billedet viser hængslet på døren eller karmen, men det spiller ikke så stor rolle.

Tjek først at armen på hængselssiden er lodret.
Så ville jeg bøje det øvre hængsel med en hængselretter
[link]

Her er lidt flere tips
[link]

Karmskruv er en slags skrue som holder karmen fast i væggen. Den burde ikke sidde gennem hængslet.

Den del du har markeret med C, er det ikke bare et dæksel? Jeg har aldrig set at den kan justeres. Ønsker man at hæve døren, er det vel skiver der anvendes, men måske er det en nymodighed jeg ikke kender til.

Tak for svaret, her kommer opfølgningsspørgsmålene:

Det var måske ikke det tydeligste af billeder, men det er karmen til venstre og dørbladet til højre i billedet.

For at være helt sikker, skal jeg tage døren af for at justere med hængselretter? I hvilken retning skal jeg bøje på døren henholdsvis karmen?

Ja, det jeg har markeret med C er et dæksel, men under det sidder der en skrue for at justere døren i højden.

En lille overvejelse, er det døren eller karmen, der er skæv?

Lillmalen sagde:
En lille undren, er det døren eller karmen der er skæv?
Kontrolleres ved at måle diagonalerne.
Måske begge er skæve hver sin vej …

• Synes
borjerik
  • Laddar…
Sunnman sagde:
Det här kanske kan hjälpa dig.

[link]
Tak, skal undersøge dette når jeg kommer hjem. Men ifølge denne metode er det altså karmskruerne som skal justeres snarere end at bøje hængslerne.

OpiMaza
Sidste udvej er at justere hængslerne, juster med karmeskruen først og hvis det ikke går, må man tage fat på hængslerne.

Du kan skrue B ud og skrue C ind i det øvre hængsel for på den måde at flytte døren i den retning, du ønsker.

Senest redigeret:
  • Synes
Rickie
  • Laddar…
Nye moderne døre skal aldrig justeres ved at knække hængsler. Der findes tilstrækkelige justeringsmuligheder uden at bruge sådanne metoder. Rækker det ikke med disse justeringer, er døren uden tvivl forkert monteret.

• Synes
RoBo og 1 anden
  • Laddar…
Matti_75 sagde:
Du kan skrue ud B og skrue ind C i det øvre hængsel for at på den måde flytte døren i den retning, du ønsker.
Tak, testede dette og det hjalp delvist. Da jeg krydsmålte for at se, om det var karmen eller døren, der var skæv, opdagede jeg desuden, at karmen buler indad på midten, så det ser ud omtrent sådan her )| |(. Jeg formoder, at jeg skal justere dette med karmeskruerne (på det niveau, hvor problemet findes). Hvis jeg vil have karmen tættere på væggen, skal jeg så spænde eller løsne karmeskruen? Jeg kunne opstille logiske argumenter for begge :)

Hvis du skal have karmen tættere på væggen, skal du dreje hylsen i karmeskruen mod uret.

R Robbanj82 sagde:
Hvis karmen er rak, kan man bøje hængslerne lidt.
De hængsler er umulige at bøje, alt for tykke.
I siden justerer du døren med de skruer (torx), har været ude for det flere gange, at de sidder som berget. Løsende da på hængslet og slog med en hammer på bagsiden af de to plader, prøv med torx skruetrækkeren, så det er muligt at skrue på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.