Jeg overvejer at bygge en pool og bliver nødt til at ofre en garage (poolen skal ligge på indkørslen). Bilerne skal derefter parkeres på husets kortside. Hvor meget pres vil der være mod kældervæggen, hvis man parkerer tæt på husmuren, 40-50 cm væk? Vi har en ret dyb kælder, ca. 2,60, konstruktionen er af letbeton og husets kortside er ca. 8 m. På indersiden af kældervæggen er der to "søjler", som jeg antager er for at afstive kældervæggen mod at "kollaps". Den samme slags søjler er rundt om hele husets kældervægge samt to metalafstivere på langsiderne.
Hvordan afgør man, om man kan, og i så fald hvor langt fra huset man skal parkere? Poolen går jeg udfra ikke presser mod huset på samme måde, da den jo vil have støbning omkring?

Kan du få fat i beregningerne af kældervæggen?

W witten sagde:
Kan du få tag på beräkningarna av källarväggen?
Tveksamt. Jeg "tror" huset er en husmodel 1,5 plan som man har udgået fra og bygget med kælder i stedet for plade fra nogen hustilvirker, bygget 1969. Skal tjekke om noget findes på tegningerne men har for mig, at der ikke findes nogen særlige beregninger.

De ligger i så fald i kommunens arkiv, det er bare at spørge dem. Du vil finde en oplysning om hvilken overlast væggene er dimensioneret for. Det bør være mindst 250 kg/m2.

• Synes
extcon
  • Laddar…
God info. Hvad betyder 250 kg/m2? Er det jordtrykket mod fundament/murkælder. Jeg husker fra konstruktionslektionerne, at jordtrykket stiger lineært med dybden, men jeg ved ikke, hvordan vertikale punktlaster på jordoverfladen ved siden af påvirker.. På billedet ses området, der er aktuelt. Poolen er tænkt at være, hvor den røde bil ses, og to biler er tænkt at blive parkeret i bredden i højde med husets kortside "her" den røde bil på billedet.

• Rød bil parkeret på asfaltvej nær to huse med haver; området tænkt til pool og bilparkering, solen skinner klart.
Det er jordtrykket fra dækkene til overfladen af jorden, og tallet er fra bygningsnormen for køretøjer op til 3 ton. For at få den horisontale last mod væggen beregner man det med modeller for jordtryk.

Du husker rigtigt, jordtrykket fra jordens vægt stiger lineært med dybden, men trafiklasten er konstant over væggens højde og beregnes som lasten*jordtrykskoefficienten*væggens højde.

• Synes
extcon
  • Laddar…
Wow, tak forstår jeg rigtigt, at hvis væggen er dimensioneret til 250 kg/m2, så er det roligt med jordtryk + last fra bil/-er ved siden af væggen med de angivne mål?

Kan benytte lejligheden til at spørge, nu hvor der planlægges ny dræning og isolering af fundamentet, om man kan benytte lejligheden til at gøre en indsats for en ny p-plads afhængigt af, om jeg kan finde information om dimensionering af væg/mure eller ej, og hvad den viser.

Bedste svar

Ja i så fald er det roligt med parkering helt ind til facaden.

Den foranstaltning som muliggøres i og med dræneringen er letfyldning, fx Leca eller Hasopor. Det isolerer også væggen som bonus.

• Synes
extcon
  • Laddar…
Mange tak

W witten sagde:
Ja i så fall er det roligt med parkering helt ind til facaden.

Den foranstaltning, der muliggøres ved dræneringen, er letfyldning, fx Leca eller Hasopor. Det isolerer også væggen som en bonus.
Måske er det at tage begivenhederne på forskud, men hvad gør man, hvis der mangler oplysninger eller dimensioneringen er til en mindre belastning end 250 kg/m2? Lader være med at parkere, men er der en anden foranstaltning, man kan tage?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.