101,564 læst ·
74 svar
102k læst
74 svar
Jordkælder/vinkælder
I betragtning af at de samme billeder blev offentliggjort for over et år siden, så er der nok aktivitet i lokalet....
Lidt!Anna_H sagde:
Snart kommer trinettet og køjesengene på plads.
For øvrigt er det fænomenalt tænkt. Anvendelsesmulighederne er uendelige. Må bare håbe, at det ikke bliver et depot med tiden.
Findes der ikke risikoen for, at brøndhalvdelene kælver?
Altvidende
· Västra Götalands
· 849 indlæg
Bliver nemt årets tråd her på BH! 

Eller næste års?
Er der sket noget siden disse billeder? https://www.byggahus.se/forum/threads/fristaende-vin-kaellare-under-mark.241352/page-3#post-2909452
Er der sket noget siden disse billeder? https://www.byggahus.se/forum/threads/fristaende-vin-kaellare-under-mark.241352/page-3#post-2909452
Det stemmer, det er et rør til drænering.C camaro1969 sagde:
Heldigvis er det kun sand hele vejen, så sandsynligvis vil det ikke blive brugt
A Andreas34 sagde:Hej
Tänkte bara visa hur jag har gjort min vinkällare, om någon har synpunkter till förbättring eller idéer, så kommentera
Gärna.
har kommit fram till är att inte använda platonmatta på taket.
Då det blir för tätt. du vill uppnå en 70%
luftfuktighet som ska kunna vandra in genom golv/vägg. Har endast 100mm stenull markisolering samt markduk
Samt isodränskiva på vägg samt markduk.
Det blir en opvarmet (Man Cave) og poolhus ovenpå, pool ved siden af, samt 2 vinkældre med indgang fra kælderen.
Til loftet så tog jeg Betongrör til brønde som jeg delte på midten, 100mm markisolering samt dug.
Og indeni så bliver det mursten på sandgulv samt muret loft og puds på væggene, for at få et så stabilt klima som muligt.
Har 35m markrør 4m under jorden til indløb til ventilation. så luften køles om sommeren samt varmes om vinteren. har 3 indgange på ventilation, 1 i tunnelen til vinkælderen (for-køling) da angrænsende rum er opvarmet. og et i hver kælder samt udluftning i lofterne.
Har også ført den kølede fra-luft ind til min jordkælder.
Har en god link til hvad man skal tænke på når man bygger jordkælder.
www.eldrimner.com/core/files/jordkallare_korr_3.pdf
Sender med lidt billeder af mit byggeri.
Skriv gerne kommentarer og idéer.[billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [media][billede] [billede] [billede] [billede] [billede]
Mvh Andreas
H Hank_Ö sagde:
Senest redigeret:
A Andreas34 sagde:Hej
Tänkte bara visa hur jag har gjort min vinkällare, om någon har synpunkter till förbättring eller idéer, så kommentera
Gärna.
har kommit fram till är att inte använda platonmatta på taket.
Då det blir för tätt. du vill uppnå en 70%
luftfuktighet som ska kunna vandra in genom golv/vägg. Har endast 100mm stenull markisolering samt markduk
Samt isodränskiva på vägg samt markduk.
Det blir en uppvärmd (Man Cave) och poolhus ovanpå, pool jämter den, samt 2st vinkällare.med ingång från källaren.
Till taket så tog jag Betongrör till brunnar som jag delade på mitten, 100mm markisolering samt duk.
Och inne i så blir det tegel på sandgolv samt teglat tak och puts på väggarna, för att få ett så stabilt klimat som möjligt.
Har 35m markrör 4m under mark för inlopp till ventillation. så att luften kyls på sommaren samt värms på vintern. har 3st ingångar på vent,1 på tunneln till vinkällarn (för-kylning) då angränsat rum är uppvärm. och ett i vardera källare.samt ut-luft i taken.
Har även lett in den kylda från-luften till min jordkällare.
Har en bra länk till vad man ska tänka på när man bygger jordkällare.
www.eldrimner.com/core/files/jordkallare_korr_3.pdf
Skickar med lite bilder på mitt bygge.
Skriv gärna kommentarer och idéer.[billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede] [billede]
Mvh Andreas