Hvis jeg er i den forkerte del af forummet, beder jeg moderatorerne om at flytte dette indlæg til et mere passende sted.

Vi er i gang med at planlægge en bygning af et nyt hus med plade på jord som fundament. Vi vil gerne få til noget tilsvarende en jordkælder/kølerum, og jeg spekulerer på, om det er muligt at udnytte kulden og jorden under pladen som drivkraft til dette. Kan man bruge det til at trække kold luft ind, og hvad skal vi tænke på i form af affugtning m.m. inden støbning? Hvis nogen har erfaringer og/eller idéer om dette, modtages de gerne.

Fredens liljer
Henrik

Husets plade på jorden skal have isolering nedenunder for at I ikke får fugtproblemer. Det er måske ikke optimalt at placere en madkælder ovenpå denne da. Men det er klart, at I kan lave en jordkælder, som på en eller anden måde står ved siden af og måske er nedgravet helt eller delvist. Den skal være isoleret mod resten af huset. Fugtproblemer i kældre opstår primært pga varm luft, der kommer et andet sted fra. Kælderen i sig selv får ikke fugt fra jorden, hvis den bare står på et ordentligt kapillarbrydende lag af makadam. Hvis I ikke er alt for byggekyndige, bør I få hjælp til at tegne denne konstruktion. Jeg gætter på, at man skal tænke sig lidt om.

Det kan måske gå at gøre sådan. Men fordi det er en uprøvet metode, vil det blive set som en risikokonstruktion. Det bliver ikke nemt, hvis man ændrer anvendelse af rummet. Et mere konventionelt kølerum er nok bedre. Hvad skal I have til opvarmning?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.