173,135 læst ·
223 svar
173k læst
223 svar
Jeg har revet skunken nu buldrer det i hele huset
Jo absolut, hvis jeg havde fået opgaven på mit arbejde. Nu er dette et forum, og så svarer jeg baseret på erfaring. CC-afstanden mellem tagstolene er næsten altid 1200 mm. Trådstarteren skrev, at svaje og trinlyd opstod efter at have revet skunken, og baseret på tegningen, der var med, kan jeg se direkte, at de var bærende.Acora sagde:
Er det ikke vigtigt som konstruktør at så fald tage mere info ind. Hvad er cc-mål mellem tagstolene? Har trinlydene altid været der, men opleves mere på grund af ændring af materiale/ændring af rummets volumen. Er eventuelle undergulve blevet skiftet ud osv., osv. Hvordan så skunkenes vægge egentlig ud, og hvilke dimensioner havde ”støttebenene"
Har jeg misset noget?
Jeg rev alt på min overetage. Hele vejen ud til støttebenene, og skunkvæggene kan umuligt have haft en rolle i konstruktionen. Sunkne regler og spånplader. Reggede dog op nye vægge senere. Oplever en pokkers bumpende og trinlyd i underetagen, men det skyldes hvordan huset var bygget fra starten. 1940'erne![]()
Nu har jeg jo set på dine tegninger, og din skunk og trådstarterens skunk har ikke samme funktion. I dit tilfælde var de ikke bærende. Men hvis dette var let, og funktion altid var åbenbar, så havde konstruktører ikke været nødvendige. =)
Tak. At dette er en tåbelighed behøver man ikke diskutere. Derimod virkede det et stykke tid som om alle havde fået den idé, at reglar kun kan tage trykbelastning. Men taget står på reglarne ligeså meget som taget holder gulvet oppe. Og lidt andet. Det er EN konstruktion. Det eneste rimelige rådgivning er at hyre en konstruktør, der kan foretage undersøgelsen på stedet og som ikke kommer med tip anonymt (som jeg gør nu...) men som tager juridisk ansvar for sine råd. Alt andet ville være uansvarligt.W witten sagde:
/Urbota
Det er jeg absolut ikke enig i, da man på den tid nogle gange havde spåntag eller Teglpannor som ikke er så tungt. Hvis man ikke ved, hvad man laver, så lad være er mit råd!K Kurtivan sagde:Trods de alarmerende svar, du har fået, vil jeg berolige dig lidt. Jeg gjorde det samme på mit hus fra 1937 i begyndelsen af 80'erne, altså længe før man kunne få svar på spørgsmål her. Intet negativt er sket på trods af sne-rige vintre. Jeg tror, at når ingen regnede på, hvad tagspær kunne bære, så var dimensionerne generøse, så det holder alligevel. Men det sagt, bør du, da I mærker en forskel, lade en bygningskyndig kigge på det.
Nogle gange tager reglerne imod tryklast og andre gange træklast. Det afhænger af forholdet mellem vertikale laster på tag og underramme/bjælkelag, som ved vindlast inkluderer horisontale lastkomponenter. Dvs: meget last på taget, og lille last på bjælkelag: tryklast i skunkens regler. Lille last på taget og meget last på bjælkelag: træklast på reglerne.Anna_H sagde:
Tag dette kursus, så kan du regne det ud selv:
https://www.kth.se/student/kurser/kurs/AF1006
så er der jo altid et tilfælde, hvor kræfterne udligner hinanden, og man får nul eller meget lille belastning.D Martin72 sagde:Nogle gange tager reglarne op tryklast og nogle gange træklast. Det afhænger af forholdet mellem vertikale laster på tag og underramme/bjælkelag, som ved vindlast inkluderer horisontale lastkomponenter. Dvs: meget last på taget, og lille last på bjælkelag: tryklast i skunkens reglar. Lille last på taget og meget last på bjælkelag: træklast på reglarne.
Tag denne kursus, så kan du regne selv:
[link]
og bjælkelag
Generelt vil man gerne have en eller anden form for statisk belastning, fordi bevægelserne ved dynamisk last bliver mindre. Men selvfølgelig: man må kunne se tingene på det rette systemniveau og ikke kun se på en regel ad gangen.Johanbogg sagde:
/Urbota
Ja, siger ikke imod der, jeg tror mange ville have godt af at spille lidt Pontifex eller lignende for at se det hele i sigUrbota sagde:
HahaM MLindstrom sagde:
Halløj!D degi sagde:Halløj!
Vi har købt et 50'er træhus, som vi har renoveret.
En ting vi har gjort er at fjerne skunkene for at få "større rum"
MEN
Når man går på overetagen, "dunker" det meget. (gjorde det ikke tidligere)
Jo tættere man kommer på den nedrevne skunkvæg, jo mere dunker det.
(det dunker, når min 4-årige går deroppe, og vi sidder nede, altså meget følsomt)
Bjælkerne er ret solide, jeg prøvede at lægge endnu flere regler imellem, men det virkede ikke.
Nu begynder jeg at tro, at skunkvæggenes vægge havde en funktion, som trykkede ned den bjælke, der går langs husets længdeside og dermed gjorde det "stødt."
På de steder, vi har tilbage skunkene, er gulvet prima.
Er der nogen, der har oplevet det samme?
Min tanke er i så fald at sætte et par fede regler op, som "presser ned" denne bjælke ved væggene.
Eller har nogen et tip?
Ville være meget taknemmelig for det.
Her er et billede, når gulvet er åbent, og den grønne streg er, hvor skunken var før.
Jeg lever, og huset også... indtil videre...
Har en konstruktør på G, som skal komme og kigge.
Tak for enormt engagement.
Det er rigtigt, som mange påpegede, at jeg har et forfærligt badeværelse også i en anden tråd.
Det hele handler om, at jeg har købt et hus, der havde brug for renovering.
Har haft et ret stort renoveringsbud og lidt viden, så har haft 3-4 større projekter i gang hele tiden, som jeg totalt har mistet kontrollen over.. og nu, når tingene begynder at "ordne sig," opdager jeg alle fejlene, der er sket.
Så nu sidder jeg i skidtet og skal ringe og plage om genarbejde.