173,135 læst ·
223 svar
173k læst
223 svar
Jeg har revet skunken nu buldrer det i hele huset
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 808 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,808 indlæg
Det er heller ikke bare at sætte en bjælke op.
Eventuel bjælke skal være aflastet på stolper, som igen skal stå på noget, der kan bære punktbelastningerne.
Det I har gjort kræver byggetilladelse (ændring af bærende konstruktion).
Eventuel bjælke skal være aflastet på stolper, som igen skal stå på noget, der kan bære punktbelastningerne.
Det I har gjort kræver byggetilladelse (ændring af bærende konstruktion).
Nej, sektionsplanen viser kun bærende vægge.Minnie Mesola sagde:
Tegningerne man ser oppefra viser alle vægge, så når man skal rive noget ned, er det sektionsplanen man har brug for.
Derefter skal man vide, at i gamle huse kan alle vægge være mere eller mindre bærende. Især tykke plankevægge.
En enkel (men under visse omstændigheder risikabel!) test, hvis man er usikker, er at håndsave den regel eller planke man vil fjerne. Hvis saven klemmer fast, er det en bærende regel/planke. Så skal den på en eller anden måde erstattes.
Jeg plejer at prøve at "bøje" dem, føles det som om de er under pres, så lader man dem være, føles de slappe, så saver man.Anna_H sagde:
Nej, sektionsritningen viser kun bærende vægge.
Tegningerne man ser ovenfra viser alle vægge, så når man skal rive ting ned, er det sektionsritningen man har brug for.
Derudover skal man vide, at i gamle huse kan hvilke som helst vægge være mere eller mindre bærende. Især tykke plankevægge.
En enkel (men under visse omstændigheder risikabel!) test, hvis man er usikker, er at hulsav reglen eller planken, man vil fjerne. Hvis saven klemmer fast, er det en bærende regel/planke. Så skal den på en eller anden måde erstattes.
Et vanskeligt råd da der findes forskellige lasttilfælde.
Eksempelvis kældervægge hvis formål ikke er bærende for vertikale laster men for at modvirke jordtryk. Eller i TS tilfælde hvor støttebenene måske først får mærkbar last ved sne på taget.
Eksempelvis kældervægge hvis formål ikke er bærende for vertikale laster men for at modvirke jordtryk. Eller i TS tilfælde hvor støttebenene måske først får mærkbar last ved sne på taget.
Anna_H sagde:
Nej, sektionstegningen viser kun bærende vægge.
Tegningerne man ser ovenfra viser alle vægge, så når man skal rive ting ned, er det sektionsplanen man har brug for.
Derefter skal man vide, at i gamle huse kan hvilke som helst vægge være mere eller mindre bærende. Især tykke plankevægge.
En enkel (men under visse omstændigheder risikabel!) test, hvis man er usikker, er at håndsave reglen eller planken, man vil fjerne. Hvis saven klemmer fast, er det en bærende regel/planke. Så skal den på en eller anden måde erstattes.
Anna_H sagde:
Tegningerne man ser ovenfra viser alle vægge, så når man skal rive ting ned, er det sektionsplanen man har brug for.
Derefter skal man vide, at i gamle huse kan hvilke som helst vægge være mere eller mindre bærende. Især tykke plankevægge.
En enkel (men under visse omstændigheder risikabel!) test, hvis man er usikker, er at håndsave reglen eller planken, man vil fjerne. Hvis saven klemmer fast, er det en bærende regel/planke. Så skal den på en eller anden måde erstattes.
Er det virkelig sådan, at sektionsplanen viser bærende vægge?Anna_H sagde:
Det bliver lidt risikabelt, da ikke alle bærende vægge altid er med, så kan en sektionsplan jo variere afhængigt af, hvor i huset sektionen er taget!
Jeg tvivler på, at det er sådan, men jeg er ingen konstruktør!
I dette tilfælde er der ingen tvivl med typen af spær, men generelt?
Senest redigeret:
Rolig og stille nu TS, det løser sig!
Giv ikke 4-åringen for meget nu bare..
Giv ikke 4-åringen for meget nu bare..
Det er rammeværksspær med forhøjet vægliv, der er ligesom ingen tvivl, når det kommer til spørgsmålet om, hvorvidt væggene var bærende. Der skal også være stabiliserende stivere inde i skunk med den spærtype.E egge80 sagde:
det ved jeg, i dette tilfælde er der ingen tvivl den type tagstol kræver jo støtteben men jeg mener genereltW witten sagde:
Ja. Men ikke mere vanskeligt end at skære over og se om saven sætter sig fastmexitegel sagde:
D degi sagde:Hallø!
Vi har købt et 50'er træhus, som vi har renoveret.
En ting vi har gjort er at fjerne skunkene for at få "større rum"
MEN
Når man går på overetagen så "dunker" det meget. (gjorde ikke det tidligere)
Jo tættere man kommer på den nedrevne skunkvæg, desto mere dunker det.
(det dunker når min 4-årige går der oppe og vi sidder nede, altså meget følsomt)
Bjælkerne der går er meget solide, jeg prøvede at lægge endnu flere reglar imellem, men det virkede ikke.
Nu begynder jeg at tro at skunkenes vægge havde en funktion der trykkede den bjælke der går langs husets langside ned og dermed gjorde den "stiv"
På de steder vi har tilbage med skunkene, er gulvet Prima.
Nogen der har oplevet det samme?
Min tanke er i så fald at sætte et par fede reglar op som "presser ned" denne bjælke ved væggesiderne.
Eller har nogen et tip?
Ville være meget taknemmelig for det.
Her er et billede når gulvet er åbent, og den grønne streg er hvor skunken var tidligere.
De vægge må være bærende. Du bør udbedre det snarest og bede for at der ikke kommer meget sne inden du har fixet det.D degi sagde:Hallø!
Vi har købt et 50'er træhus, som vi har renoveret.
En ting vi har gjort er at fjerne skunkene for at få "større rum"
MEN
Når man går på overetagen så "dunker" det meget. (gjorde ikke det tidligere)
Jo tættere man kommer på den nedrevne skunkvæg, desto mere dunker det.
(det dunker når min 4-årige går der oppe og vi sidder nede, altså meget følsomt)
Bjælkerne der går er meget solide, jeg prøvede at lægge endnu flere reglar imellem, men det virkede ikke.
Nu begynder jeg at tro at skunkenes vægge havde en funktion der trykkede den bjælke der går langs husets langside ned og dermed gjorde den "stiv"
På de steder vi har tilbage med skunkene, er gulvet Prima.
Nogen der har oplevet det samme?
Min tanke er i så fald at sætte et par fede reglar op som "presser ned" denne bjælke ved væggesiderne.
Eller har nogen et tip?
Ville være meget taknemmelig for det.
Her er et billede når gulvet er åbent, og den grønne streg er hvor skunken var tidligere.
Årsagen til at det dunker i gulvet er, at du har forlænget spændvidden på bjælkelaget og dermed får svaj. Støttebenene fungerer nemlig også som støtte (hængestag) for gulvbjælkerne. I en ramme arbejder alt sammen på flere forskellige måder.