Hej,

Jeg bliver jo lidt nervøs selv. Kan oprette en ny tråd, men måske lidt unødvendigt.

Vi flyttede ind i vores hus i slutningen af 2015, og en af de tidligere ejere havde da fjernet en skunk i det ene soveværelse og i stedet sat en eller anden svag bjælke op.
Overvejer om ikke denne også var bærende, i stueetagen havde de nemlig også fjernet en bærende væg uden at støtte op.

Vi har halvandet plan med ca. 40 graders taghældning.
Det der måske er lidt underligt er, at vi kun har skunk på halvdelen af langsiderne, hvorfor er det sådan?

Vedhæfter nogle billeder af, hvordan det ser ud i dag.

Loft med træbjælker ved siden af en skrå væg i et soveværelse. En loftslampe er synlig, samt en hylde og en lampe. Vinkel af loft og væg i et skråtagrum med lukket vindue pakket ind i plastik. Væg i sovrum med kroge til tøj, legetøjskasser, en gardinstang og et vindue med gardin på højre side.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Dunker det, når børnene leger, skal du måske sørge for, at børnene leger lidt mere stille. Giv dem hver en iPad.

• Haha
  • Synes
Roga1337 og 6 andre
  • Laddar…
Nu er det ofte overdimensioneret i gamle huse. Jeg tilbragte halvdelen af min opvækst i et hus bygget i 1922 med brudt tag som til 2/3 havde skunkrum - med undtagelse af en trappe i et hjørne og en udbygning på samme side hvor et badeværelse fik plads. Alle disse resterende skunkrum blev fjernet for at give plads til tre soveværelser til os børn. På den anden langside blev der også lavet en udbygning hvor en hanebjælke måtte kappes. Jeg var ret lille og tænkte ikke på holdbarhed. Min far lavede tegningerne og to tømrere fra Åland udførte arbejdet (i Stockholm), anden halvdel af 60'erne, og huset stod tilbage uden problemer så længe vi boede der - og stadig nu. Jeg husker at sømmene som holdt fast i reglarne var robuste og smedede og virkelig krævede sin mand når de skulle væk.

Med hensyn til fugeskum, så blev de forholdsvis tomme ydervægge fyldt med plastskum (Isoschaum - polyurethanskum troede jeg, men ser nu at det blev kaldt aminoplastskum - kan være det samme) for at forbedre isoleringen. Huller blev boret på ydersiden med jævne mellemrum og skummet blev sprøjtet ind indtil det begyndte at komme ud i tilstødende huller hvorefter en prop blev sat i og sprøjtningen fortsatte i næste hul. Det mørkebrune hus var fuldstændig prikket da de var færdige. Hypermoderne på den tid, må man nok sige.

Senest redigeret:
  • Synes
  • Haha
Mrjayser og 1 anden
  • Laddar…
D degi sagde:
Hej!

Nej, desværre var vi meget ivrige/sløsede med at rive,
Det føles som om, jeg har brug for at sætte en bjælke op der.
Eller har du et andet tip?

Mvh
Afhængigt af husets bredde kan man forstærke gulvbjælken i stedet

• Wow
Nissens
  • Laddar…
V vectrex sagde:
Jeg har næsten identisk konstruktion på mit hus.

Jeg fjernede katteloftsvæggene for knap 2 år siden. Dog startede jeg med at opdele rummet på langs, så jeg fik en bærende væg i midten på tværs af spær. Derudover fjernede jeg kun katteloftsvæggen under 2 spær (1,2 m mellem dem) på den ene side og under 3 på den anden side. På siden, hvor 3 spær blev frilagt, indfældede jeg en bærende stolpe, der støtter op under den spær.

[billede] [billede]

Alt blev godt og har ikke bemærket noget siden jeg byggede dette. Hvis noget, er gulvets bjælkelag nu mere stumt.
Er det ikke et Mansardtag? Det er en anden type tag i så fald.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J JuliaUppsala sagde:
Afhængig af husets bredde kan man forstærke gulvbjælken i stedet
Nej. Kun hvis man også forstærker overrammen. Og sørger for, at de øgede momenter kan overføres mellem over- og underramme. Stop med at gætte. Vær venlig.

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
A andhak2802 sagde:
Hej,

Jeg bliver jo lidt nervøs selv. Kan oprette en ny tråd men måske lidt unødvendigt.

Vi flyttede ind i vores hus i slutningen af 2015, og en af de tidligere ejere havde da fjernet et skunkrum i det ene soveværelse og i stedet sat en spinkel bjælke.
Overvejer om denne også var bærende, på grundplan havde de nemlig også fjernet en bærende væg uden at understøtte.

Vi har et 1.5 plan med ca. 40 grader taghældning.
Det der måske er lidt mærkeligt er, at vi kun har skunkrum på halvdelen af langsiderne, hvorfor er det sådan?

Vedlægger lidt billeder af hvordan det ser ud i dag.

[billede] [billede] [billede]
Enkelt at tjekke, kontakt kommunens bygningsnævn og spørg hvad de har af ansøgninger om ændringer og hvilken dokumentation inklusive beregninger og tegninger som tidligere ejere har indsendt. Held og lykke ...

• Synes
Mrjayser og 1 anden
  • Laddar…
D Martin72 sagde:
Enkelt at tjekke, kontakt kommunens bygningsudvalg og spørg, hvad de har for ansøgninger om ændringer og hvilken dokumentation inklusive beregninger og tegninger, som tidligere ejer har sendt ind. Held og lykke ...
Hej, tak for svar! Der findes desværre ingenting. Det var det første vi tjekkede, da vi opdagede den første fejl. Findes ingen tegninger eller sådant heller.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
D degi sagde:
Halløj!

Vi har købt et 50'er trÆhus som vi har renoveret.
En ting vi har gjort er at fjerne skunkene for at få "større rum"

MEN

Når man går på overetagen så "dunker" det meget. (gjorde det ikke tidligere)
Jo tættere man kommer på den nedrevne skunkvæg, jo mere dunker det.
(det dunker når min 4-årige går deroppe og vi sidder nedenunder, altså meget følsomt)

Bjælkerne som går er meget robuste, jeg prøvede at lægge endnu flere lægter imellem, men det virkede ikke.
Nu begynder jeg at tro at skunkenes vægge havde en funktion som pressede ned den bjælke som går langs husets langside og dermed gjorde det "stumt"

De steder hvor vi har bevaret skunkene, er gulvet Prima.
Nogen der har oplevet det samme?

Min tanke er i så fald at opstille et par fede lægter som "presser ned" denne bjælke ved væggesiderne.

Eller har nogen et tip?
Ville være meget taknemmelig for det.

Her er et billede når gulvet er åbent, og den grønne linje er hvor skunken var tidligere.
Har du kappet hundeben, eller støtteben i spær, så vil jeg ikke være overrasket over, hvis det lyder.

Nissens
J JuliaUppsala sagde:
Afhængigt af husets bredde kan man forstærke gulvbjælken i stedet
Det der er jo ikke sandt, du kan ikke have en anelse om, hvordan konstruktionen fungerer… :rolleyes:

• Synes
Mrjayser og 1 anden
  • Laddar…
Nissens
V vectrex sagde:
Jeg har næsten identisk konstruktion på mit hus.

Jeg fjernede for knap 2 år siden skunkvægene. Dog begyndte jeg med at dele rummet på langs, så jeg fik en bærende væg i midten tværs over spær. Desuden fjernede jeg kun skunkvæggen under 2 spær (1,2m imellem dem) på den ene side og under 3 på den anden side. På siden, hvor 3 spær blev frilagt, indbyggede jeg en bærende stolpe, som understøtter under dette spær.

[billede] [billede]

Alt blev godt, og jeg har ikke bemærket noget, siden jeg byggede dette. Hvis noget, så føles gulvstrukturen mere stabil nu.
Fik du byggetilladelse til det?

• Synes
Mrjayser
  • Laddar…
Det der er livsfarligt!
Jeg gjorde præcis det samme i mit hus, og se hvordan det gik:

Brudt peberkagehus dekoreret med farverige slik og glasur. Husets struktur er delvist kollapset og ligger på en hvid dug.

• Haha
  • Synes
  • Wow
Johan.Andersson.81 og 10 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola
M Magnus_Andersson sagde:
Det der er livsfarligt!
Jeg gjorde præcis det samme i mit hus, og se hvordan det gik:

[billede]
Havde du også en velnæret fireårig, der gik og trampede på overetagen?

Minnie

• Synes
  • Haha
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
D degi sagde:
Hej, så här är husritningen, så känns som det ligger något i det.
D degi sagde:
Hej, så här är husritningen, så känns som det ligger något i det.
Som nogen skrev, udbedr det hurtigst muligt! Ingen sne på det tag nu.
Du kan stadig åbne lidt op, men du skal absolut have en bærende bjælke direkte under taget, som derefter støttes op med typisk 45x120 stolper. Nu hænger overlæggeren i spærret helt frit på halve husbredden. Ikke godt...

• Synes
Ohchips
  • Laddar…
K kentauren sagde:
Er det ikke et Mansardtag? Det er en anden type tag i så fald
Nej, som jeg skrev er vores konstruktion næsten identisk med TS. Vores tag er et sadeltag med ca. 28 graders hældning. Vi har dog relativt høj skunk, lidt usikker på om det er det samme som TS men det så sådan ud.

• Synes
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.