Er det ikke en trossbotten?
Hvis huset har krybekælder menes der normalt, at det er en trossbotten med luft (=kryberum/krybehøjde) under, inden jorden tager over. Kan ikke forestille mig, at man har lagt isolering og træbjælkelag direkte på jorden.
Forudsat at det er en normal trossbotten med krybekælder under, er det muligt at isolere under trossbotten, hvor rørende går, for at isolere dem mod kulden nedefra. Derefter bør som tidligere nævnt ingen isolering lægges ovenpå.
Et grundlæggende problem er, at der kommer ind smågnavere i trossbotten, og, som pulveriseret isoleringen under rørene, så kulden kommer til, samt skabt vindtunneler for polarkulden at trække igennem isoleringen.
Med tanke på at der findes smågnavere i trossbotten, og at affaldsskabet ikke har noget tæt gulv - har I ikke problemer med de små væsner indeni? Det vil I i så fald få, hvis dørene til affaldsskabet efterlades åbne.
Tid til at begynde at lede efter en lem ind til krybekælderen.
God jagt.
Findes ingen lem til krybekælderen. Så det er ikke meget mening i at lede.
Har aldrig haft problemer med mus, der løber i boligen. Det var da rørmokeren var her, at vi opdagede museekskrementer i isoleringen, hvor rørene befinder sig. Har aldrig fundet museekskrementer andre steder i boligen. Ja, jeg er også overrasket over dette faktum. Har heller aldrig set en eneste mus. Har knap hørt noget heller. Så de lader til at opholde sig på steder, hvor man ikke ser de små drenge.
Præcis sådan. Musene danner små gange i isoleringen, så det blæser koldt igennem. Men det synes at være håbløst at slippe af med disse små uindbudne gæster Man har sagt til mig, at jeg vil få svært ved at slippe af med dem permanent. De tager sig ind overalt. Tilsyneladende gør det ingen forskel, hvor meget man end tætner. Og at alle huse har problemer med besøg af mus.....
Lyder jo sandelig ikke sjovt overhovedet. Jeg afskyr katte, men til sidst og endeligt må jeg nok anskaffe en alligevel....
Da vi flyttede til vores sommerhus blev kattene pludselig meget tykke og spiste næppe mad indendørs det første år
Da vi så byggede om, så vi hvor mange mus der havde været i bjælkelaget! Skal se om jeg kan finde et billede..
[billede] [billede]
Åh. Ja, der har musene haft ordentlige fester. Lykkedes det kattene at udrydde alle mus, så I slap for dem permanent?
Det ville jo være meget rart i så fald.
Da jeg var barn, havde min farmor en virkelig hyggelig kat, som jeg knyttede stærke bånd til. Han var meget speciel, og det lagde et godt grundlag for, at jeg ville holde af katte, også som voksen.
Men desværre sammenlignede jeg alle katte med denne herre, så jeg fik til sidst den idé, at alle katte var som ham. Og den illusion vågnede jeg hurtigt op fra, da jeg slet ikke fandt nogen kat, der var som farmors.
Som sagt, det ville være interessant at vide, om I blev af med alle musene efter, da kattene havde spist dem?
Man kan ikke slippe af med mus permanent. De findes i naturen og søger sig ind i husene, når kulden kommer. Men man kan lære, hvor de kommer ind, selvom man tætner og så sætte fælder op. Der er ikke mange steder, de kommer ind hos os, men vi sætter fælder i nærheden, og det er altid jackpot. Mus er ikke så kloge som rotter.
Meget ofte kommer de ind via taget. De kan lide at bo under tagstenene. Vi er heller ikke forberedt på, at de kommer ind den vej. Moderne budgettage uden underlag er værst.
Meget ofte tager de sig ind gennem taget. De kan godt lide at bo under tagstenene. Vi er heller ikke forberedte på, at de kommer ind den vej. Moderne budgettage uden krydsfiner er værst.
Jeg har jo ikke et moderne tag, så da skal de vel ej tage sig ind den vej på mit hus i hvert fald
Alle større sprækker med nyt træ. Øvrige sprækker med MS Polymer/Multibond. Selve isoleringen byttede vi ud med ny glasuld.
Musband og lignende kan være nødvendige mellem yderpanel og vindpappen. Vi har ikke det.
Og glasulden blev placeret mod fundamentet? Yderpanel er vel væggene? Man river altså ned hele væggen/væggene for at tætne for musene? Glasuld i væggene med?
Undskyld dumt spørgsmål, men som nybegynder vil jeg gerne vide præcis alt om dette
Du skal læse lidt mere om, hvordan træhuse er konstrueret.
Lidt forenklet bør det se sådan ud fra neden og op:
- jorden
- kryberum nogle dm
- bjælkelag af 1 tomme tykke brædder
- gulvåsser 6-7 tommer høje og 2 tommer brede (en sådan ses på dit billede) med isolering imellem
- undergulv af 1 1/4 tomme tykke brædder eller 22mm spånplade
- gulvets overflade
Vandrørene skal ligge så højt som muligt i isoleringen, så de ikke havner på den kolde side.
Du må læse op lidt mere om, hvordan træhuse er konstrueret.
Lidt forenklet burde det se sådan her ud nedefra og op:
- jorden
- kryberum nogle dm
- trossbund af 1 tomme tykke brædder
- gulvbjælker 6-7 tommer høje og 2 tommer brede (en sådan ses på dit billede) med isolering imellem
- undergulv af 1 1/4 tomme tykke brædder eller 22mm spånplade
- gulvets overflade
Vandrørene skal ligge så højt oppe som muligt i isoleringen, så de ikke havner på den kolde side.
[bild]
Tak for svar samt billede.
Jeg læser og ser, at mine vandrør er korrekt placeret under køkkenvasken. Rørene ligger meget rigtigt, som du skriver, højt oppe i isoleringen. Foruden på dette punkt, hvor rørene ligger mod træbjælken eller "gulvbjælken".
Det er ret meget information om huse på Träguiden om dette
[link]
[link][billede]
[link]
[billede]
Tusind tak for linket til denne hjemmeside Träguiden. Der er meget brugbar information for mig som nybegynder at læse. Så blandt andet at der stod, at der skal være en inspektionsluge ned til grunden. En sådan findes ikke i mit hus. Får vel save en op i fremtiden.
Jeg tror ikke, der findes nogen idiotsikre opskrifter. Hvor går rørene hen? Det bedste er jo at sørge for, at musene ikke kan komme hen, hvor rørene går. Det lyder lidt mærkeligt at isolere rørene, normalt trækker man rørene på den varme side af isoleringen i væggen eller gulvet, og rørene har ingen egen isolering. Går rørene gennem et koldt rum, vil de fryse uanset isolering, isoleringen forlænger blot den tid, det tager, før de fryser.
Går rørene gennem et koldt rum på eksempelvis 20 cm, kan man isolere måske omkring 40 cm i diameter, så vil de ikke fryse, da der er to varme rum på hver side.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.