40,629 læst ·
60 svar
41k læst
60 svar
Isolering som mus ikke kan trænge igennem?
Tak for dit svar. Det er sådanne ting, jeg har brug for at høre.T tompaah7503 sagde:Du måste forstå en ting, og det er at der ikke findes nogen isolering som hjælper, hvis man ikke samtidig tilfører varme på en eller anden måde.
Hvis dine rør løber sådan, at de ikke får varme nogen steder fra, for eksempel lækage af varme fra dit opvarmede hus, så vil de før eller siden fryse, hvis vandet står stille, selvom de er isolerede.
Isolering forsinker kulden, men den skaber ikke varme.
Tænkte på varmekablet, der blev foreslået tidligere. Er der ikke risiko for, at musene totalt vil holde fest på et sådant, så jeg bliver nødt til at købe et nyt i fremtiden?
Man ser kun små stykker af din installation og ingen helhed. Men i det mindste på de billeder, du har lagt op, ville jeg have forsøgt ikke at have isolering over rørene, men kun tætnet nedad.
På den måde vil rørene blive opvarmet af spildvarme fra huset, hvis de er eksponerede opad. Nedad er det desto vigtigere, at du tætnet ordentligt og også mod træk, hvis der trækker et sted. Du kan bruge den eksisterende isolering og fordele den lidt om.
På den måde vil rørene blive opvarmet af spildvarme fra huset, hvis de er eksponerede opad. Nedad er det desto vigtigere, at du tætnet ordentligt og også mod træk, hvis der trækker et sted. Du kan bruge den eksisterende isolering og fordele den lidt om.
Alt vand frøs? Hvordan ved du det. Det er nok med en lille isprop et enkelt sted på det indkommende vand, så vil du ikke kunne skylle vand nogen steder, hverken varmt eller koldt.Husköpare 8 sagde:
Alt vand frøs. Det var kun koldvandet i køkkenet, der fungerede, da jeg tog en VVS'er med. Rørene er kobberrør, går jeg ud fra? Jeg har vedhæftet to billeder, så I kan se, hvordan det ser ud i både køkkenet og rummet, hvor toilettet er.
Der var jo nogen her, der sagde, at når man isolerer mod fundamentet, bør man ikke bruge mineraluld/stenuld?
Det er et træhus fra 30'erne. Norrland.
Da du kunne skylle med koldt vand i køkkenet, er det altså ikke det indkommende vand, der er frosset, men senere i kæden. Det vi ved nu er, at det varme vand er frosset et sted, sandsynligvis lige efter varmtvandsbeholderen, da det varme vand ikke fungerede nogen steder (teoretisk kan det selvfølgelig have frosset flere steder efter at have forgrenet sig, men det kan vi ikke vide lige nu). Desuden er koldvandet til toilettet frosset. Du skal finde ud af, hvor det fryser, og udbedre det der, alternativt udbedre rørene langs hele deres længde. Det handler om at isolere mod kulden, det bedste er, hvis rørene går så tæt på den varme side som muligt med så meget isolering mod den kolde side som muligt, mod den varme side skal du ikke isolere rørene, det kan i værste fald gøre det værre end det er nu.
Så er problemet dette, at hvis jeg skal tætne nedad, under rørerne, så bliver det svært... Rørerne ligger direkte på den kolde jord, så det bliver svært at komme til at tætne mod grunden. Hvordan gør man i dette tilfælde? Ikke underligt at rørerne frøs, når de ligger så direkte på jorden. Og eftersom jeg har køkkenskabet lukket, så bliver det koldt under køkkenvasken. Så må jeg have køkkenskabet åbent hele tiden, så husvarmen kommer ind under køkkenvasken. På den måde kan jeg få varme ind i køkkenskabet, men ikke så sjovt at have skabet åbent, når man tager hjem gæster f.eks.T tompaah7503 sagde:Man ser bare små dele af din installation og ingen helhed. Men i det mindste på de billeder du har lagt op, ville jeg forsøge ikke at have isolering ovenover rørerne, men kun tætne nedad.
På den måde bliver rørene varmet op af spildvarme fra huset, hvis de er eksponerede opad. Nedad er det desto vigtigere, at du tætner ordentligt og også mod træk, hvis der er træk nogen steder. Du kan bruge den eksisterende isolering og fordele den lidt.
Så jeg behøver ikke at skifte isoleringen? Var der nogen, der sagde her før, at den type isolering, jeg har, ikke bør bruges direkte mod grunden, da den trækker fugt?
VVS-manden sagde, at vandet frøs lige efter vandvarmeren i en T-rør som ligger mod grunden. Så der kan du absolut have ret. Der var tilsyneladende to ispropper. En ved T-røret og den anden i køkkenskabet i røret mod jorden.V vectrex sagde:Alt vandet frøs? Hvordan ved du det. Det er nok med en lille isprop et enkelt sted på det indkommende vand, så kan du ikke skylle vand nogen steder, hverken varmt eller koldt.
Eftersom du kunne skylle koldvand i køkkenet, så har det indkommende vand altså ikke frosset, men det er senere i kæden. Det vi ved nu er, at varmtvandet har frosset et sted, sandsynligvis lige efter vandvarmeren, eftersom varmtvandet ikke fungerede nogen steder (teoretisk kan det selvfølgelig have frosset flere steder efter, at det har forgrenet sig, men det kan man ikke vide lige nu). Derudover har koldvandet til toilettet frosset. Du skal finde ud af, hvor det fryser og udbedre der, alternativt udbedre rørene langs hele deres længde. Det handler om, at du skal isolere mod kulden; det bedste er, hvis rørene går så tæt på den varme side som muligt med så meget isolering mod den kolde side som muligt, mod den varme side skal du ikke isolere rørene, det kan i værste fald gøre det værre, end det er nu.
Som jeg skrev til "tompaah7503", så hvordan får jeg isolering under rørene, når de ligger direkte mod jorden?
Det er en træbjælke som der er savet i for at rørene skal få plads, ser det ud som. Jeg løftede lidt på isoleringen og fandt så at det er et langt dybt hul helt ned.. Men det ser ud til at være træ hele vejen ned. Må fjerne alt uld og se hvor langt ned hullet går. Sender et billede hvor jeg vinkler så I ser, at det er som en træbjælke hele vejen ned.major_tom sagde:
Jeg må grave mig ned i dette, når jeg har købt et par ordentlige handsker. Lige nu har jeg ingen lyst til at grave mere i dette.
Skabet får stå åbent så længe, så må jeg tage fat i det senere. Jeg er lidt buskablyg af mig, så jeg har ikke turdet grave i dette før.
Men nu er jeg virkelig blevet nysgerrig på, hvor langt ned jeg kan komme under isoleringen, og hvad det er for en type jord der.
Fortsættelse følger....
Skabet får stå åbent så længe, så må jeg tage fat i det senere. Jeg er lidt buskablyg af mig, så jeg har ikke turdet grave i dette før.
Men nu er jeg virkelig blevet nysgerrig på, hvor langt ned jeg kan komme under isoleringen, og hvad det er for en type jord der.
Fortsættelse følger....
Jeg indser nu, at jeg er uvant med at udtrykke mig i byggesammenhænge, eftersom jeg er sådan en nybegynder på dette haha.useless sagde:
Undskyld, hvis jeg udtrykker mig uklart.
Jeg troede, at rørene lå mod jorden hele vejen, eftersom rørene ligger mod træbjælken et sted. Men siden da "major_tom" spurgte, hvad der findes under rørene, fik jeg anledning til at fjerne ulden et andet sted for at kigge efter og bemærkede da, at der er et dybt hul lige ned.
I denne situation besluttede jeg mig for, at jeg må rode i dette en anden gang, da det ikke føles som en god idé at rode i dette uden ordentlig byggedragt.
Håber, jeg var tydeligere nu
Er det ikke en bjælkelagbund?
Hvis huset har krybekælder, betyder det normalt, at der er en bjælkelagbund med luft (=kryberum/krybehøjde) under, før jorden tager over. Jeg kan ikke forestille mig, at man har lagt isolering og trægulv direkte på jorden.
Forudsat at det er en normal bjælkelagbund med krybekælder under, kan man isolere under bjælkelagbunden, hvor rørene løber, for at isolere dem mod kulden nedefra. Derefter bør der, som tidligere nævnt, ikke lægges isolering ovenpå.
Et grundlæggende problem er, at der kommer smågnavere ind i bjælkelagbunden, og som pulveriseret isoleringen under rørene, så kulden når ind, samt skaber vindtunneler for polarkulden at trække igennem isoleringen.
I betragtning af, at der findes smågnavere i bjælkelagbunden, og at skraldeskabet ikke har et tæt gulv - har I ikke problemer med de små væsner inde? Det vil I i så fald få, hvis dørene til skraldeskabet bliver efterladt åbne.
Tid til at begynde at lede efter en luge ind til krybekælderen.
God jagt.
Hvis huset har krybekælder, betyder det normalt, at der er en bjælkelagbund med luft (=kryberum/krybehøjde) under, før jorden tager over. Jeg kan ikke forestille mig, at man har lagt isolering og trægulv direkte på jorden.
Forudsat at det er en normal bjælkelagbund med krybekælder under, kan man isolere under bjælkelagbunden, hvor rørene løber, for at isolere dem mod kulden nedefra. Derefter bør der, som tidligere nævnt, ikke lægges isolering ovenpå.
Et grundlæggende problem er, at der kommer smågnavere ind i bjælkelagbunden, og som pulveriseret isoleringen under rørene, så kulden når ind, samt skaber vindtunneler for polarkulden at trække igennem isoleringen.
I betragtning af, at der findes smågnavere i bjælkelagbunden, og at skraldeskabet ikke har et tæt gulv - har I ikke problemer med de små væsner inde? Det vil I i så fald få, hvis dørene til skraldeskabet bliver efterladt åbne.
Tid til at begynde at lede efter en luge ind til krybekælderen.
God jagt.