Hej alle sammen.
Jeg overvejer at købe ny isolering til mine vandrør, som er frosset. Det viste sig, at mus har spist hul i isoleringen, så nu skal jeg købe ny. Hvilken type isolering er bedst til at tætne vandrør?

Findes der speciel isolering, som mus har svært ved at trænge igennem? Hvordan tætner man bedst, så de ikke kommer tilbage og spiser alt materialet?

Er der nogen, der har tætnet mod mus og kan give nogle tips? De har lavet små små gange i isoleringen og kommer tilsyneladende igennem selv de mindste revner.

Tak på forhånd.

• Synes
Wilma76
  • Laddar…
Hvad er det, du har haft indtil nu for slags isolering omkring rørene?

• Synes
Lommond
  • Laddar…
Køb almindelig rørisolering og beklæd den med finmasket net eller metaldug.

Jeg tror ikke, der findes nogen idiotsikre opskrifter. Hvor går rørene? Det bedste er at sikre, at musene ikke kan komme til, hvor rørene går. Det lyder lidt mærkeligt at skulle isolere rørene, normalt trækker man rørene på den varme side af isoleringen i væggen eller gulvet, og rørene har ingen egen isolering. Går rørene gennem et koldt rum, vil de fryse uanset isolering, isoleringen forlænger blot tiden, det tager, indtil de fryser.

• Synes
tompaah7503
  • Laddar…
Rørisolering af skumplast mm er ren gødning for mus. Der findes musesikkert gummibaseret materiale, som man vikler rundt om rørerne. Jeg kan lige nu ikke huske navnet. Jeg har brugt det til kølemiddelslanger fra luftvarmepumper. Alternativet er at vikle stenuld, fastgøre med ståltråd og beskytte med asfaltpapir, som man gjorde, før der fandtes plast. I princippet er det næsten umuligt at forhindre mus i at komme ind.

• Synes
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 sagde:
Hvad er det, du har haft indtil nu for slags isolering rundt om rørene?
Almindelig sådan gul isolering, antager at den er gammeldags, for farven er ligesom mørk. Men den har været gul. Ved ikke, hvad den type isolering hedder. Er ikke overhovedet inde i forskellige isoleringstyper.

Rørisolering kører jeg med armaflex fra Rinkabyrør.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rorisolering/armaflex/
Dejlig at arbejde med og fungerer nogenlunde i 90 graders bøjninger.
Den sorte er lettere at arbejde med, når der er tæt mellem bøjningerne, men den er dyrere.

Som musbeskyttelse bruger jeg sådan her tape:
https://www.paintpro.se/tejp-masker...xtpWvbezJt9QbrTpvGQVotfVidG9Z38AaAvEeEALw_wcB
Jeg vil indbilde mig, at det tilbyder de små mus et større modstand end en almindelig vævtape.
Tapen klipper jeg som stumpere i passende længde for at nå rundt med nogle cm overlap. Derefter taper jeg dem med nogle cm overlap "på længden". Det er nemmest at gøre det sådan, når det er trangt, plus at det bliver pænere end hvis man forsøger at lægge tapen skarvløst som en "korketrekker".
FeqAkoXg8oh-pELX1MvN85L5A-XTVK-w9OnxLnuz4lZNi9SWUnhIvb4gD9Cr78Xv8G880DY30bWBvL98qQmqHV0fmAbJh5U7YUypGsTWPxXEJla2JNdGMVUITmN4sBwB6hbngidSSrgChLJc9Xr2quVVbzoRNJUm1Q89ms0MbJWE3AUU-Xm_zJw7chFGU3fbrAEMysWHYiA8Lz5Q1XLLcQJ2ld1Nk7d1PEpjtYXZquJc-9AvCgAT9JbDcE41SAozqiuSpEuMDxHnzum6oQ8ASW3T1RSAapogEawzWzTphZG97ygWDbIv4nMCo7EjoghW0GUKQs267dJglqa4GXO9xcpPKxRVae1GyVDzmd7uN_hcfzOTP--cK556gSoCEM_toMK4ltZeZpWLRbVqZO98LwrvsDQqlBcRBkVHYL5W5eGr-I9fzBCGSKNKz6cUhuH_wPz89ylJxaNUnqcJE2mBSbH7aNMiSYKk5FAGCiqKFUTQ-RJs4nIQpm_cSt4Qke9kQfQX5gQz41g1wWyVxKjkzKXi6R7Q0vatA0C6GZms1a14IDPkiaIgagGOlq9THyAXIzvs8r-H5ycx-OtZDcdDVfSd7XGg0agqeXSiNM9J9zn3jsMthEBMnq9Zx3GugJBrwbrAUadZLFi3pHrDz_lNhqu5aA=w2293-h1290-no

V vectrex sagde:
Jeg tror ikke, der findes nogen idiotsikre opskrifter. Hvor går rørende hen? Det bedste er jo at sørge for, at musene ikke kan komme derhen, hvor rørene går. Det lyder lidt mærkeligt med at isolere rørene, normalt fører man rørene på den varme side af isoleringen i væggen eller gulvet, og rørene har ingen egen isolering. Går rørene gennem et koldt rum, vil de fryse uanset isolering, isoleringen forlænger bare tiden, indtil det fryser.
Rørene går ind til toilet og bruser, plus køkkenet :)
Du har helt ret. Selve rørene er ikke isolerede, men der ligger isolering mod fundamentet, under rørene, så at sige. En gammel dårlig isolering, ville jeg sige. Det ville nok være godt at udskifte den.

P pilen sagde:
Rørisolering bruger jeg armaflex fra Rinkabyrør.
[link]
Dejlig at arbejde med og fungerer rimeligt i 90 graders bøjer.
Den sorte er lettere at arbejde med, når det er tæt mellem bøjerne, men den er dyrere.

Som musebeskyttelse bruger jeg sådan her tape:
[link]
Vil bilde mig ind, at det giver de små mus et større modstand end almindelig vævstape.
Tapen klipper jeg i stumper i passende længde til at nå rundt med et par cm overlap. Derefter taper jeg dem med nogle cm overlap "på langs". Det er nemmest at gøre sådan her, når det er trangt, plus at det ser pænere ud end hvis man forsøger at lægge tapen samleløs som en "proptrækker".
[bild]
Der kommer du jo let til det. Ser frisk ud. Så stor og god plads har jeg ikke at arbejde med.....jeg har meget trængt som bare den for at nå til at lægge isoleringen under rørene.

P pilen sagde:
Rörisolering kör jag med armaflex från Rinkabyrör.
[link]
Trevlig att arbeta med och funkar hyfsat i 90 graders böjar.
Den svarta är lättare att arbeta när det är tätt mellan böjarna men den är dyrare.

Som musskydd använder jag sådan här tejp:
[link]
Vill inbilla mig att det erbjuder de små mössen ett större motstånd än en vanlig vävtejp.
Tejpen klipper jag som stumpar i lagom längd för att nå runt med några cm överlapp. Sedan tejpar jag dem med någon cm överlapp "på längden". Enklast att göra så här när det är trångt, plus att det blir snyggare än om man försöker att lägga på tejpen skarvlöst typ "korkskruv".
[bild]
Tack för tipset skulle jag också skriva:D

Gul mineraluld er glasuld. Den er mindre egnet til brug i forbindelse med jord. Den kan suge vand til sig. Stenuld (typ Rockwool) er bedre. Allerbedst til jord er såkaldte jordplader af stenuld.

J justusandersson sagde:
Gul mineraluld er glasuld. Den er mindre egnet at bruge i forbindelse med jord. Den kan opsuge vand. Stenuld (type Rockwool) er bedre. Allerbedst til jord er såkaldte jordplader af stenuld.
Interessant. Så jeg skal altså slet ikke have den gule mineraluld?

Ikke i nærheden af jord og generelt fugtige miljøer.

Armaflex er syntetisk gummi, så det burde fungere godt.

jeg har læst et sted, at mus ikke kan lide at gnave i alufolie, men jeg ved ikke, om det passer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.