Hej alle husbyggere!
Jeg er ny i forummet og har et spørgsmål, som jeg ikke rigtig ved, hvor det hører hjemme, så jeg stiller det i denne afdeling. (Moderatorerne må meget gerne flytte det til den rigtige afdeling, hvis der er sket en fejl).
Mit spørgsmål lyder sådan her:
Jeg bor i en 2-værelses på stueetagen, som har en vertikal afløbsskakt, der løber fra loft til gulv i min stue. Skakten er kvadratisk og er indbygget i væggen mellem stuen og toilettet (se vedhæftet billede) og indeholder hele husets vertikale afløbsstamme.
Dog virker denne skakt til at være ret dårligt isoleret, for jeg hører ret kraftige skylningslyde hver gang nogen over mig skyller eller går på toilettet. Og det er ret ofte....
Når jeg banker på skaktens vægge, runger det voldsomt fra de tynde gipsplader. Det ser ikke ud til at være nogen isolering mellem røret og væggen, og helt klart virker selve røret ikke til at være særligt godt isoleret, hvis det da overhovedet er det.
Det jeg undrer mig over, er om der findes nogen bestemmelser omkring lydisolering af indvendige afløbsrør, eller om det overhovedet bliver gjort.
Til sagen hører også, at lejligheden er nybygget, og jeg har stadig garantien hos PEAB, som byggede lejligheden. Er dette noget, der dækkes af denne garanti?
Meget taknemmelig for svar!