Hej.
Jeg har et hus med murstensskellet og puds på ydersiden.
I to rum er der for længe siden blevet isoleret med glasfiber og gips.
Efter undersøgelser er der fugt i dette.
Jeg vil rive dette ud og få en god fugtsikker væg igen.
Isoleringseffekt er ikke det vigtigste, men at finde en god løsning, som gør, at jeg slipper for at skifte tag og gulv på grund af den spalte, der opstår.
Jeg kigger på skamowall og Ytongs forskellige løsninger, som er diffusionsåbne. Problemet er nok, at det er lidt besværligt og dyrt.
Er der en anden god løsning?
Taknemmelig for svar!
Jeg har et hus med murstensskellet og puds på ydersiden.
I to rum er der for længe siden blevet isoleret med glasfiber og gips.
Efter undersøgelser er der fugt i dette.
Jeg vil rive dette ud og få en god fugtsikker væg igen.
Isoleringseffekt er ikke det vigtigste, men at finde en god løsning, som gør, at jeg slipper for at skifte tag og gulv på grund af den spalte, der opstår.
Jeg kigger på skamowall og Ytongs forskellige løsninger, som er diffusionsåbne. Problemet er nok, at det er lidt besværligt og dyrt.
Er der en anden god løsning?
Taknemmelig for svar!
Ved intet om de alternativer, som du nævnte (skamowall og Ytongs forskellige løsninger, der er diffusionsåbne).
Generelt er det vel letklinker, letbeton og puds, der er de gangbare alternativer.
Gips og mineraluld fungerer tydeligvis ikke. Hvis det er muligt at få det tilstrækkeligt tæt, kunne man rent teoretisk overveje at plastre, så der ikke kan komme fugt ind i isoleringslaget, men dels er det svært at få det tæt i eksisterende huse, og dels risikerer man samme problem som ettrins tætnede facader. Dvs. kommer der fugt ind, har den svært ved at komme ud og ventileres bort.
Er det at mure/pudse indvendigt, der er "problemet," og at du derfor ønsker en form for tør snedkerløsning i stedet?
Generelt er det vel letklinker, letbeton og puds, der er de gangbare alternativer.
Gips og mineraluld fungerer tydeligvis ikke. Hvis det er muligt at få det tilstrækkeligt tæt, kunne man rent teoretisk overveje at plastre, så der ikke kan komme fugt ind i isoleringslaget, men dels er det svært at få det tæt i eksisterende huse, og dels risikerer man samme problem som ettrins tætnede facader. Dvs. kommer der fugt ind, har den svært ved at komme ud og ventileres bort.
Er det at mure/pudse indvendigt, der er "problemet," og at du derfor ønsker en form for tør snedkerløsning i stedet?
Hej.Oldboy sagde:
Ved ikke noget om de alternativer, du nævnte (skamowall og Ytongs forskellige løsninger, som er diffusionsåbne).
Generelt er det vel letklinker, letbeton og puds, der er de gængse alternativer.
Gips og mineraluld fungerer åbenbart ikke. Hvis det er muligt at få det tilstrækkeligt tæt, kunne man teoretisk set forestille sig at plastre, så ingen fugt kan komme ind i isoleringslaget, men dels er det svært at få det tæt i eksisterende huse, og dels risikerer man samme problem som ensidigt tætnede facader. Dvs. hvis der kommer fugt ind, har den svært ved at komme ud og ventileres bort.
Er det at mure/pudse indvendigt, der er "problemet", og ønsker du derfor en form for tør snedkerløsning i stedet?
Begynder at rive væggene ned i morgen.
I dag er det netop gips-plast-glasfiberisolering-pudset mursten.
Der er der så sneget sig luft ind fra rummet og kondenseret.
Så vil jo ikke lave samme løsning...
Ville letbeton fungere?
"Ånder" det også? Det er jo billigere end de andre alternativer, jeg kigger på.
Har jo en del el at skjule, da det er lavet i denne væg, når man også gipsede. Kan man fixe det i letbeton?
Se der ja. Fugtigheden kan evt. også komme udefra gennem teglvæggen, hvis den er udsat for blæst og regn.M Mattepat sagde:
Letbeton kan ligesom almindelig beton/mørtel/puds fugtes op henholdsvis tørres ud, så ja det "ånder".
(Det er jo almindelig beton, som er blevet gæret som et brød, så der dannes en masse små luftbobler/porer, så det isolerer lidt bedre.)
I letbeton spor man ind vp-rør. Sav, stemmejern, hugmejsel eller hvad man har, som man synes fungerer nogenlunde, kan anvendes. Der er sikkert elektrikere, der ved, hvilket værktøj der er bedst.
Største problem med letbeton er, at det er svært at fastgøre ting i det.
Klik her for at svare