Hej!

Vi har påbegyndt et projekt med at skifte et loft i en isoleret (men uden varme) udestue. Det nu nedtagede loft var et sømmet tagspont. Direkte under dette var der isoleret med flamingoplader mellem bjælkerne og under disse en tynd masonitplade, som lå "løst" mod ydertaget. Gætter på, at det var for at skabe en luftspalte! Se billede!

Loftkonstruktion i et isoleret udestue med synlige bjælker og træpaneler, samt glasdøre og vinduer mod terrassen.

Vi havde tænkt os at sætte færdige loftsplader op, typ https://www.byggmax.se/innertak-p1026 som nyt loft, men overvejer hvilken isolering vi skal have.
Vores tanke er almindelige glasuldplader typ: https://www.byggmax.se/isoleringsskiva-lambda-37-isover-p16265 som vi tilpasser i mellem bjælkelaget og et lag bygningsplast på dette, inden vi sømmer nye regler for loftspladerne tværs over bjælkerne.

Spørgsmål: skal masonitpladerne blive, dvs luftspalten, eller kan man måske undvære bygningsplasten, da den jo ikke fandtes før? Hvis man sætter bygningsplasten, dvs "dampspærre", behøver vi også etablere ventilation? Kan nævne, at rummet også er udgang til terrassen, så der er en terrassedør.
 
Mats-S
hmm, ser jo ret mærkeligt ud, forstår ikke hvordan du skal få til et luftspalte på den lille højde. De tværgående regler stopper jo effektivt al gennemstrømning, medmindre der er et mellemrum ovenfor dem?

Har man supermangel på plads kan man bruge en stiv fasadeboard, typ
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30

Vær ekstremt forsigtig med plastik her, hvis du ikke til 100% er sikker på, at luftspalten fungerer ...
 
Ja, det her er nok ikke bygget efter kunstens regler, så at sige...

Så, måske springe byggfolie over?
 
surris
Er det ydertaget ovenover? Hvad er det for en hældning? Jeg synes, det ser ud til at være meget spinkle regler og lang spændvidde.
 
Ja, jeg tror det er ydertaget udenfor, eller den indre del af det, ydersiden er belagt med plader, hælder ca. 5-7 grader.
Reglarne er 95 cm og ca. 3,5 m
 
Senest redigeret:
surris
S StefNo sagde:
Ja, jeg tror det er ydertaget udenfor, eller indre del af det, ydersiden er pladebelagt, hælder ca 5-7 grader.
Reglarne er 95 cm og ca 3,5m
S StefNo sagde:
Ja, jeg tror det er ydertaget udenfor, eller indre del af det, ydersiden er pladebelagt, hælder ca 5-7 grader.
Reglarne er 95 cm og ca 3,5m
95 mm antager jeg? Er de 45x95 mm? Undskyld lidt off topic. Men bliver lidt bekymret om det klarer egenvægten og snelasten.

I snezone 1 kræves fx min 45x145mm med cc600mm med max spændvidd på 3,5m. Pulttag 5 grader med let beklædning.
 
S StefNo sagde:
Hej!

Vi har påbegyndt et projekt med at skifte et indvendigt loft i en isoleret (men uden varme) udestue. Det nu nedtagne indvendige loft var et sømmet loftbrædder. Direkte under dette, var der isoleret med styroporplader mellem bjælkerne og under disse en tynd boardplade, som lå "løst" mod ydertaget. Gætter på, at det var for at skabe et luftspalte! Se billede!

[billede]

Vi havde tænkt os at sætte færdige loftplader op, type [link] som nyt loft, men spekulerer på, hvad vi skal have som isolering.
Vores tanke er almindelige glasuldplader, type: [link] som vi passer ind mellem bjælkelaget og et lag bygningsfolie på dette, inden man sømmer nye lægter op for loftpladerne tværs over bjælkerne.

Spørgsmål: skal boardpladerne blive, dvs. luftspalten, eller kan man måske undvære bygningsfolien, den var jo ikke der før? Hvis man sætter bygningsfolien, dvs. "dampspærre", behøver vi da også sørge for ventilation? Kan nævne, at rummet også er udgang til terrassen, så der er en terrassedør.
Det der loft er ikke godkendt for snelast plus egenvægt!
Årsagen til at Eps blev valgt som isolering var vægt og diffusionsåben!
Sæt selvfølgelig Eps ( af vægtmæssige årsager ) isolering i det nye loft og brandgips mod brand, men forstærk loftet, så du om vinteren kan sætte støttepiller eller sætte støttepiller, hvis det sner meget!
Luftspalte behøver du for at slippe for plastik!
 
Ok tak for svarene! Ja, selvfølgelig mener jeg 95mm x 45mm!
Hvorfor har man brug for luftspalte for at slippe for plast?



B byggarätt sagde:
Det der tag er ikke godkendt for snelast plus egenvægt!
Årsagen til at Eps blev valgt som isolering var vægt og diffusionåbenhed!
Sæt naturligvis Eps (vægthensyn) isolering i det nye tag og udgips mod brand, men forstærk taget, så du om vinteren kan sætte understøtning eller kan sætte understøtning, hvis det sner kraftigt!
Luftspalte har du brug for for at slippe for plast!
 
S StefNo sagde:
Ok tak for svarene! Ja, selvfølgelig mener jeg 95mm x 45mm!
Hvorfor har man brug for luftspalte for at slippe for plast?
Der opstår altid kondens, og den skal kunne ventileres ud... Eps er diffusionsåben, så om sommeren vil fugten varmes ud, men om vinteren får du kondens, som skal ventileres ud, hvilket ikke er muligt med plastfolie...
Havde taget været stærkere, ville jeg have valgt cellulose, som er overlegen i din anvendelse.
 
Ingen diffusionsspærre i rum der ikke skal opvarmes, der bliver fugtudfældning inde i isoleringen i taget om foråret når solen varmer taget og nattekulden stadig er i rummet. Hvis du har spærre, kan fugten ikke luftes ud til rummet.
Med venlig hilsen.
/CC
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.