Jeg har købt et nybygget hus med cirka 5 løbende meter indvendige vægge, som er bygget på enkleste vis med enkelgips + 70mm stolpe + enkelgips. Min tanke er at stabilisere disse vægge med plade (osb/plyfa) og derefter gips. Væggene er kun spartlede og malede, så ikke særligt omstændigt, men det er kun en del af væggen, der er indvendig væg, og resten er ydervæg. Af denne grund vil jeg ikke bygge på væggen ud mod stuen, da jeg så ville være tvunget til at fortsætte over et stort område, der allerede har en stabil konstruktion. Derudover er der 4m til loftet i stuen. Det alternativ, som jeg overvejer, er i stedet at rive væggen op fra bagsiden, save osb/plyfa til, så den passer ind mellem stolperne, og fastgøre denne med vinkeljern mod stolperne. Derefter fylder jeg op med isolering (hvis dette bidrager til at gøre væggen stiv?) og til sidst monterer jeg osb/plyfa + gips på vanlig vis, da det på denne side af væggen ikke er et problem at bygge på med 12mm.

Det, jeg funderer over, er løsningen med plade monteret bagfra/indefra mod gipsen - hvad tror I om den løsning? Formålet er primært stabilitet, kvalitetsfølelse (undgå "klonket", når man banker på væggen) og akustik. Desuden vil jeg selvfølgelig også kunne skrue billeder op osv. uden at lede efter stolperne.

Det er altså de røde vægge, der skal stabiliseres!

• Plantegning af hus med markerede røde indvendige vægge mellem køkken, stue og soveværelse.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.