Hej!
Jeg er ny på forumet og undrer mig lidt om I har viden om at isolere et loft i en lade for at få et ekstra rum?
Loftet er delt i to områder, og jeg havde tænkt mig at starte med at isolere den ene halvdel. Den er cirka 7x4 meter.

I øjeblikket er det uisoleret. Hvordan gør man? Har man brug for en luftspalte, eller hvordan skal man planlægge det?

Jeg har tænkt mig at sætte en pap imod det gamle loft, hvilken type pap skal man bruge? Støv/fugttætning vil man jo gerne have?
Derefter skal der isoleres, er det nok med ca. 70 mm tykt og så opsætte regler for at kunne sætte panel på dette?

Til opvarmning har vi en jordvarmepumpe i laden som går gennem en kulvert til beboelseshuset, så jeg havde tænkt mig at sætte et element ind i det nye rum.

Tanken er at have lidt instrumenter der til at begynde med og bruge det som et øvelokale (nu er øvelokalet på overetagen i beboelseshuset). Er der nogen der har tips til hvordan man får sænket den udgående lydniveau så meget som muligt, så ingen naboer bliver generet?

Taknemmelig for svar!

Du mener, at du skal isolere skråtaget så? I så fald skal du have en luftspalte mod råspånten, mindst 25 mm. 70 mm er ikke meget, man plejer at have mellem 200 - 300 mm i skråtag. Hvor store er tagspærerne?

Måske kan du lægge et billede op?

Når det gælder lydisolering, er det vægt, der gælder, så flere lag gips med forskudte samlinger. Det er vigtigt, at man lægger filt på reglarne, der forbinder til andre bygningsdele, og at man tætner gipsens forbindelser med akustikfugemasse. Isoleringen i vægge hjælper mod høje frekvenser.

Aa præcis, både skråtaget og også cirka 1m som er lige væg.
Okay, det er så meget tyk isolering, der er nødvendig. God info! Tak!

Kan fikse et billede, når vi har tømt loftet (skal behandles mod husbock).

Okay, så kræver det gips? Det er ikke nok med træpanel med nogle slags akustikplader ovenpå?
Eller er der så stor forskel med gips, at det er værd at sætte op?
Sætter man OSB-plader først mod reglerne for derefter at sætte gips op, eller hvad anbefaler I?

Alt materiale isolerer mod lyd, så træ kan jo også bruges, men gips vejer mere. OSB kan være godt, hvis du skal hænge mange ting op på væggen, men hvis ikke, så er det bedre med 2 lag gips.

Okay. Bliver måske bedre i længden med gips så. Kan man sætte panelen udenpå gipsen bagefter eller bliver der minimal forskel i akustikdæmpning?

Man kan sætte det udenpå gipsen, men så synes jeg, at du skal gøre det af æstetiske grunde.

Okay!
Tak for gode svar!
Får se hvordan jeg gør senere, men har lidt at gå efter nu! Tak så meget!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.