• Synes
torparavgrund og 1 anden
  • Laddar…
K Kane sagde:
En Rubicson Climate Logger som Kjell & Co solgte tidligere, [link]
Nu kører jeg en Raspberry Pi med Domoticz og Z-vawe sensorer som overvågning/logning. Sidste år ser sådan her ud;
[billede]
Ah, jeg kan se, at jeg har at gøre med en nørd af en helt anden kaliber end mig selv ;) Af nysgerrighed, hvor endte raspberry-løsningen prismæssigt?

torparavgrund torparavgrund sagde:
Ah, jeg ser, at jeg har at gøre med en nørd af en helt anden kaliber end mig selv ;) Af nysgerrighed, hvor endte rasberry-løsningen kostnadsmæssigt?
Typ 1500-2000 kr. En Raspberry, en Z-Wave Aeotec dongle og en Z-Wave Aeotec sensor 6.

• Synes
LoweW
  • Laddar…
K Kane sagde:
Her er nogle loggede data fra min krybekælder. Jeg har plastik på jorden og lukkede ventiler. Affugteren er en "enkel" Woods TDR28.
[billede]
Ingen isolering?

B BJohan sagde:
Ingen isolering?
Nej.

K Kane sagde:
Nej.
Der er ingen horisontal skala på diagrammet, men jeg tolker det som, at luftfugtigheden er højest om sommeren. Efter installationen af affugteren er luftfugtigheden faldet betydeligt, men ikke temperaturen.

Jeg har en Corroventa 300TT2 affugter og kan vel sige som så, at den næppe varmer noget i vinterhalvåret; den er jo ikke nødvendig nu. Fordi fundamentet er plastbelagt, ventilationsåbningerne tætte, og vinterluften udenfor er koldere end luften i fundamentet, sænkes den relative luftfugtighed enormt. I skrivende stund har jeg 3°C og 43% RF i fundamentet. Ude er det -13°C og 67% RF. Jeg vil prøve at sætte celleplast på bjælken og se, hvad der sker med temperaturen. Maskinen starter ikke før det bliver meget varmere udenfor end i fundamentet.

I andre huse med sand ovenpå plasten, som var almindeligt i 80-90'erne, har jeg set betonbjælkerne græde af kondens. Der lagde vi ny plast ovenpå sandet og sænkede luftfugtigheden fra 86 til 58%. Sandet havde suget fugt udefra kapillært gennem sig Termisk billede, der viser en bjælke markeret med en pil. Temperaturen i området varierer, hvilket indikeres af farvespektret i billedet. Termisk billede viser forskel i temperaturer i kældervæg med markeringer for bjælke og utæt område mod uisoleret rum.

• Synes
torparavgrund og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.