51,343 læst ·
36 svar
51k læst
36 svar
Isolere krybekælder med celleplast
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Kolde gulve, eller snarere oplevelsen af at gulvene er kolde, kan også skyldes gulvmaterialet (det man går på altså). Materialer med høj varmeledningsevne som f.eks. beton og forskellige stenmaterialer føles næsten altid kolde på denne tid af året uafhængigt af temperaturen.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 287 indlæg
Hvis man bor et sted hvor telen går så dybt, er det nok en god idé
Læs følgende på energistyrelsen: https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=2829
At efterisolere hus – fakta, fordele og faldgruber
En varmere, tørrere grund
For at få en varmere og tørrere grund findes andre tiltag end at isolere bundbjælkelaget, da det kan forværre problemerne. Tiltagene kan variere mellem huse af forskellige udformninger, men er i princippet følgende:
1. Fjern alt organisk materiale fra jorden.
2. Findes stående vandansamlinger, skal disse helst ledes bort eller fyldes med sand.
3. Dæk jorden med plast- eller bygningsfolie.
I de fleste tilfælde er disse tiltag ikke nok, og man behøver også:
4. Isolere grundmurene indefra og helst også jorden med f.eks. 100 mm celleplastplader.
Hvis disse tiltag ikke er tilstrækkelige, må enten varme tilføres kryberummet eller en luftaffugter indsættes. Varme kan tilføres ved at indsætte en aftræk i grundmuren, som skaber undertryk i rummet og trækker varm luft ned, gennem utætheder eller særlige åbninger i bjælkelaget, fra beboelsesrummet. Øvrige ventilationsåbninger tillukkes. Systemet kræver, at grunden forsynes med dampspærre på den isolerede grundmurs inderside. Et system af denne slags kan også løse problemer med jordradon.
For at få en varmere og tørrere grund findes andre tiltag end at isolere bundbjælkelaget, da det kan forværre problemerne. Tiltagene kan variere mellem huse af forskellige udformninger, men er i princippet følgende:
2. Findes stående vandansamlinger, skal disse helst ledes bort eller fyldes med sand.
3. Dæk jorden med plast- eller bygningsfolie.
I de fleste tilfælde er disse tiltag ikke nok, og man behøver også:
4. Isolere grundmurene indefra og helst også jorden med f.eks. 100 mm celleplastplader.
Hvis disse tiltag ikke er tilstrækkelige, må enten varme tilføres kryberummet eller en luftaffugter indsættes. Varme kan tilføres ved at indsætte en aftræk i grundmuren, som skaber undertryk i rummet og trækker varm luft ned, gennem utætheder eller særlige åbninger i bjælkelaget, fra beboelsesrummet. Øvrige ventilationsåbninger tillukkes. Systemet kræver, at grunden forsynes med dampspærre på den isolerede grundmurs inderside. Et system af denne slags kan også løse problemer med jordradon.
Interessant! Af det jeg har læst mig til (især fra https://www.lfs-web.se/) bør man være forsigtig med sand i krybekælderen, da det til en vis grad kan lagre fugt. Der kan det være bedre med grus. Mekanisk ventilation/affugtning synes at være en god ting ved problemer, men på den anden side kan man måske gå ud fra princippet om ikke at reparere noget, der ikke er i stykker. (Selvom forebyggende tiltag nogle gange har en formål)I ivan82 sagde:Læste følgende på energimyndigheden:
[link]
For at få en varmere og tørrere grund findes der andre tiltag end at isolere bundbjælkelaget, da det kan forværre problemerne. Tiltagene kan variere mellem huse af forskellige konstruktioner, men er i princippet følgende:
2. Hvis der findes stående vandansamlinger, bør disse helst ledes bort eller fyldes med sand.
3. Dæk jorden med plastik- eller byggefolie.
I de fleste tilfælde er disse tiltag ikke tilstrækkelige, og man har også brug for at:
4. Isolere grundmurene indefra og helst også jorden med fx 100 mm celleplastplader.
Hvis disse tiltag ikke er tilstrækkelige, skal enten tilføjes varme til kryberummet, eller en luftaffugter skal installeres. Varme kan tilføjes ved at indsætte en aftræksskakt i grundmuren, der skaber undertryk i rummet og trækker varm luft ned via utætheder eller særlige åbninger i bjælkelaget fra boligarealet. Øvrige ventilationsåbninger lukkes. Systemet kræver, at grunden forsynes med dampspærre på den isolerede grundmurs inderside. Et system af denne slags kan også løse problemer med radon fra jorden.
Rent spontant tror jeg ikke, at at transportere husets relativt fugtige og varme luft til et krybekælder som er koldere, er en god idé uden at have fuldstændig kontrol over fugtspærre osv. Medmindre man bruger en affugter altså. Derefter skal man også overveje husets ventilation generelt. Hvis der er en udsugningsvarmepumpe eller varmegenvinding, så kan det blive kontraproduktivt at have en ekstra ventilator i krybekælderen.
Jeg læste et eller andet sted, at 40 % af alle krybekældre har fugtproblemer. Fugtproblemer i krybekælderen skyldes, at det er koldt under huset, og at varm luft kommer ind gennem ventiler, og fugten kondenserer mod de kolde overflader. Det sker især om sommeren, fordi den varme sommerluft indeholder meget fugt. Hvis man isolerer bjælkelaget, bliver det endnu koldere under huset, og fugtproblemer risikerer at blive værre. Jeg tror, det bedste er at lægge en plastikfolie på jorden og isolere på den samt mod fundamentvæggen. Luk ventilerne og sæt en fugtstyret affugter ind. Den afgiver lidt varme og vil gøre det varmere i krybekælderen. Varmere i krybekælderen giver varmere gulve. Desuden får du et fugtsikkert fundament. Om det er nødvendigt at frostisolere udenfor huset tør jeg ikke sige.
Gjorde den rejse i sommer, fy hvor meget arbejde det er. Det der støvede savsmuld er virkelig fænomenalt til at trænge ind overalt.S saltet sagde:
Jeg synes, jeg ser syld af trykt træ, og ud fra den iøjnefaldende farve vil jeg gætte på, at det er den gamle slags fyldt med chlorfenol. Dårlige nyheder, især som man engang har skiftet til netop sådan en fordi den gamle var rådden - dvs. dårlige fugtforhold. Havde sådan en under hoveddøren, lugtede virkelig grimt. Gør dit fremtidige jeg en tjeneste og skift den der grønne syld mens du er i gang; man vil IKKE være færdig med det nye bjælkelag, lagt et flot gulv - og SÅ begynde at mærke den der sur-friske lugt.
Sikkert vil du gøre en masse forbedringer som at lægge plast i kryberummet og isolere MEN dette indebærer også ændrede fugtforhold, og det er ikke altid let at vide, hvad det medfører.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 287 indlæg
Egentlig ikke, men hvis der kommer fugt ind, skal fugtniveauet holdes nede på en eller anden måde. Det er vel tilstrækkeligt med en måler eller affugter, der har fugtniveauevagt, så den ikke kører unødigt.useless sagde:
Har fundet meget trykt træ, som nu bliver udskiftet. Vi har et rum til, hvor vi gør det samme. Har indtil videre ikke haft nogen lugtproblemer i de år, vi har ejet huset.torparavgrund sagde:
Gjorde den rejse i sommer, fy for meget arbejde det er. Det der støvede savsmuld er virkelig fænomenalt til at komme ind overalt.
Jeg synes, jeg ser syld af trykt træ, og af den ertegrønne farve ville jeg gætte på, at det er den gamle slags fyldt med chlorphenol. Dårlige nyheder, især som man engang har skiftet til netop sådan en, fordi den gamle var rådden - dvs dårlige fugtforhold. Havde sådan en under yderdøren, lugtede virkelig af abe. Gør dit fremtidige jeg en tjeneste og skift den grønne syld, når du nu er i gang; man vil IKKE være færdig med det nye bjælkelag, lagt et flot gulv - og SÅ begynde at mærke den sure, skarpe lugt.
Sikkert vil du lave en masse forbedringer som at lægge plastik i krybekælderen og isolere MEN dette medfører også ændrede fugtforhold, og det er ikke altid let at vide, hvad det bringer med sig.