Har en 2 plans villa som er bygget rundt 1925. På overetagen på typ 75% af tagfladen er det gammel råspont, som er malet af den tidligere ejer. Ser flot ud, absolut. Ovenpå det er der (knapt) pap og savsmuld mellem bjælkerne. Altså næsten ingen isolering op til loftet.
Hvordan gør jeg for at gøre dette lidt mere effektivt? Altså holde varmen inde om vinteren og holde varmen ude om sommeren, men uden at kvæle huset?

Jeg tænker, at jeg må fjerne al savsmuld og pap og lægge ordentlig isolering. Men hvad skal jeg have mellem isoleringen og råsponten? Plast fimre føles ikke som det bedste? Findes der et naturmateriale, der stadig lader huset ånde?
Det skal tilføjes, at vinduerne skal skiftes ud til 3-lags med ventilation. Men overetagen er næsten umulig at opholde sig på i disse dage.

Efter dette har jeg tænkt at indsætte en LVP, dels for at støtte med lidt varme og også få lidt AC om sommeren. Har Fjernvarme, så den er alt andet end billig om vinteren.

Kan lægge billeder op af hvordan det ser ud, hvis det er nødvendigt.
 
Senest redigeret:
Der er ingen grund til at fjerne spånerne. Bare isoler ovenpå.
Tjek med et firma, der kommer og sprøjter mineraluld eller ekofiber, det koster ofte omtrent det samme som at købe materialet selv. 300-500 mm er passende.
 
larsbj larsbj sagde:
Der er ingen grund til at fjerne høvlspånerne. Bare isoler ovenpå.
Tjek med et firma, der kommer og sprøjter mineraluld eller ekofiber, ofte er det omtrent samme omkostning som at købe materialet selv. 300-500 mm er passende.
"Problemet" er, at der er visse sprækker i loftet, hvor der kommer spåner ud, hvis man bevæger sig deroppe. Mistænker jo også, at det gamle pap ligesom har gjort sit.
 
MalZon MalZon sagde:
"Problemet" är att det är vissa springor i taket som det kommer spån ur om man rör sig där uppe. Misstänker ju med att den gamla pappen lixom gjort sitt.
Det kan jo va et problem selvfølgelig. Går det ikke at tætne nedefra er det intet andet end at støvsuge vinden.
Så ny pap/dug og isolering.
Kan va svært at lægge plast på en god måde med bjælker og sådant i vejen.
 
larsbj larsbj sagde:
Det kan jo være et problem selvfølgelig. Hvis det ikke går at tætne nedefra, er der intet andet end at støvsuge loftet.
Derefter nyt pap/dug og isolering.
Det kan være svært at lægge plast ordentligt med bjælker og sådan noget i vejen.
Ja præcis.
Giv mig et eksempel på pap/dug, som jeg kan bruge inden isoleringen.
 
MalZon MalZon sagde:
Jo precis.
Giv mig et eksempel på pap/dug, som jeg kan bruge inden isoleringen.
Man kan sige, at der findes to typer pap ud fra diffusinssynspunkt (hvor let vanddamp kan passere) enten åben, som de fleste almindelige vindpap på markedet.
Eller dampbremse, som er et mellemting mellem åben og plast.
Selvom teorien siger, at du burde bruge typen dampbremse, så vil begge fungere. I hvert fald hvis du isolerer mindre end 400mm.

Hvilken pap afhænger også af, hvordan det ser ud. Er det bjælker, du skal lægge imellem? Savede eller gamle stokke?
To åbne typer, der fungerer.
https://www.byggmax.se/vindpapp-ac-...8QIVBKOyCh1pZwUGEAQYASABEgLMFvD_BwE#267=33522
https://www.byggmax.se/vindskydd-bi...8QIVBKOyCh1pZwUGEAQYAiABEgKZHvD_BwE#973=46434

Og en dampbremse
https://www.byggmax.se/ångbroms-bis...8QIVgrmyCh2L-w_OEAQYASABEgJgsfD_BwE#973=46438
 
larsbj larsbj sagde:
Man kan sige, at der findes to typer pap ud fra diffusionssynspunkt (hvor let vanddamp kan passere) enten åben som de fleste almindelige vindpap på markedet.
Eller dampspærre, som er en mellemting mellem åben og plastik.
Selvom teorien siger, at du burde bruge den af typen dampspærre, så vil begge fungere. I hvert fald hvis du isolerer mindre end 400mm.

Hvilken pap afhænger også af, hvordan det ser ud. Er det bjælker, du skal lægge imellem? Skaarede eller gamle stolper?
To åbne typer som fungerer.
[link]
[link]

Og en dampspærre
[link]
Ok. Den anden af de åbne kender jeg. Var nok noget lignende, jeg klædte garagen med.

Men hvis jeg skovler al pap og spån væk, lægger dug og isolering på den bagefter. Så har man lavet en god løsning?

Der er bjælker tværs over hele loftet indeni, tror de er skårede, men man ser stolpe-lignende profiler på dem. Har ikke undersøgt alt så grundigt alligevel. Ligger lidt planker i midten, som man kan gå på og hvor vi har kastet nogle skjulende kasser og sådan noget.
 
MalZon MalZon sagde:
Ok. Den anden af de åbne genkender jeg. Var nok noget lignende jeg klædte garagen med.

Men hvis jeg skovler bort al pap og spån, lægger dug og isolering på den bagefter. Så har man lavet en god løsning?

Det er bjælker tværs over hele loftet, tror de er savede, men man ser stoke-lignende profiler på dem. Har ikke gennemgået alt så meget alligevel. Ligger nogle planker i midten som man kan gå på og hvor vi har kastet op lidt skyggefulde kasser og sådan.
Det bliver absolut en god løsning.
Bare at være omhyggelig ved paplægningen.
 
larsbj larsbj sagde:
Det bliver absolut en god løsning.
Bare at være omhyggelig ved paplægningen.
Ja. Jeg må lægge det præcis sådan som bjælker og loft går helt enkelt. Må tape hvor det er nødvendigt med.
 
  • Synes
larsbj
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.