Min far har et helt arbejdsliv som finsnedker bag sig, og jeg har lovet ham at overtage hans værktøj. Som led i dette er jeg ved at renovere en gammel, indrettet gæstestue, som vi har haft i vores kælder. Det er et rum med pejs, der har været indrettet med organiske materialer for lettere at holde varmen.

Nu er min tanke at installere bedre belysning, flise gulvet og forberede rummet, så det kan blive et lille værksted. Men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre med væggene. På en måde var det jo smagfuldt, da rummet havde en vis isolering. Men jeg er blevet anbefalet ikke at have organiske materialer i kælderen og overvejer nu at acceptere, at det vil være lidt koldere og simpelthen pudse væggene.

Mit spørgsmål er, om der findes noget andet moderne materiale, der egner sig bedre og giver en vis isolering? Er gips på tynde regler en mulighed? Skal jeg nøjes med at male væggene for at undgå risikoen for, at pudset falder af, som det nu har gjort?

Jeg er meget taknemmelig for jeres idéer Slidt væg i en kælder med eksponeret murværk og revnet organisk materiale; et vindue viser sne udenfor og en radiator ses til højre. Slidt væg i en kælder med eksponeret murværk og revnet organisk materiale; et vindue viser sne udenfor og en radiator ses til højre. Væg under renovering med afdækket organisk materiale og skader. .

Værelse under renovering med fjernet tapet og blotlagte vægge under et vindue. Pejs og værktøj ses i baggrunden. Udendørs snedækket udsigt.

Ingen der har nogle tips, det jeg overvejer, er om det ville være muligt at opregle gips? /David

SPU isolering siger, at deres plader nogle gange kan sættes direkte mod væg. Kan være værd at undersøge. Findes på K Rauta.

Tak så meget for dit råd, har lige været i kontakt med fredells. Jeg fik beskeden om, at SPU pladerne primært skal afmonteres med regler men i sanda kan limes på væggen. Dette kræver dog, at ydervæggen slipper fugt ud, da de ellers vil løsne sig.

Jeg fik rådet at sætte vådrumsgips op på galvaniseret regel, gerne med en ventilationsåbning foroven og forneden. Synes det lyder rimeligt, men jeg er fristet til at finde en anden gips, der kan klare let fugtige miljøer.

Mineritskiver er vel også et alternativ. Ufølsomme over for fugt og isolerer nok lige så godt (eller dårligt) som vådrumsgips?

Havde det været min kælder, havde jeg nok pudset væggene og derefter isoleret udvendigt den dag, det bliver tid til at dræne om.

Jo det begynder faktisk at hælde den vej. Tanken var evt. at nøjes med at gipse ydervæggen, hvor pudset er så dårligt, at jeg bliver nødt til at banke alt pudset ned. Tænkte at det kunne gøre en vis nytte. Jeg tror ærligt talt ikke, at det ville blive noget større problem med træregler og gips heller, i og med at det ikke var fugtskadet før.

Mineritpladen ser ud til at være lidt overdrevet i sammenhængen.

Se på Tetti-pladerne.
Sandwich-konstruktion med en slags celleplast i midten.
http://www.tetti.no/
(Findes i Sverige, tror det går endda via Höganäs)

Har du egen erfaring med tetti? Gætter på, at de stadig bør reglas. Hvad er fordelen mod almindelig celleplast?

Ja,
Nej, de monteredes med fix og dymlinger.
http://www.tetti.no/montering3.htm

Det blev et godt og fremfor alt jævnt underlag at flise på.
Havde ikke ønsket at forberede eksisterende pudsede letbetonvægge til flisning..

Det ser jo egentlig professionelt ud, om end måske en lidt vel solid løsning. Jeg tænkte nok kun at flise gulvet og male væggene.

Har nu blevet så at jeg har valgt at pudse om væggen. Er der nogen, der har et tip til en billig og god vægmaling?

llehs sagde:
Ja,
Nej, de blev monteret med fix og dyvler.
[link]

Det blev et godt og fremfor alt jævnt underlag at flise på.
Havde ikke ønsket at forberede de eksisterende pudsede letbetonvægge til flisning..
Spændende - Du har altså bygget badeværelset på disse? Helt klart interessant da jeg endnu ikke har fundet ud af HVORDAN jeg skal lave badeværelset om i kælderplan. I dag gips på træreol direkte mod beton, ikke spor lyst til at pudse for derefter at sætte fliser da jeg regner med at det bliver akkurat nok arbejde at få tilstrækkeligt jævne vægge til de fliser fruen ønsker.

Beklager for tråd-tyveriet!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.