Har nylig flyttet til et lejlighedskompleks som er bygget i 2016. Ganske tidligt opdagede jeg, at jeg kunne høre naboen nedenunder ret så godt, specielt hvis de var højlydte. Lydene syntes at komme fra ydervæggene, og ret hurtigt mistænkte jeg, at radiatorerne, eller rettere sagt hvor rørene går ned i gulvet og så til naboen nedenunder.
I dag kom jeg til at høre, at nogen sad og snakkede ved køkkenbordet i lejligheden nedenunder, og valgte at undersøge nærmere. Det stemmer, at det lyder ekstremt godt fra stedet, hvor rørene kommer op. For at tale klarsprog, så virker det simpelthen som om, der ikke er nogen isolering overhovedet i kanalen, hvor rørene går.
Jeg ved ingenting om byggeteknikker og sådan, men lyder det ikke rimeligt, at man lægger noget isoleringsmasse langs med røret og tætner til, så der ikke skal komme lyd fra naboen (og vice versa)? Har de simpelthen glemt noget væsentligt, da de byggede huset? Det burde vel være let for udlejeren at sende nogen forbi, der tætner ordentligt?
Eller skal det simpelthen være sådan her? Det føles jo lidt mærkeligt, at ens samtaler ikke er private, men høres uden anstrengelse, hvis det er stille?
Uploader et billede af et af stederne, selvom jeg gætter på, at de fleste ved, hvordan de ser ud.
I dag kom jeg til at høre, at nogen sad og snakkede ved køkkenbordet i lejligheden nedenunder, og valgte at undersøge nærmere. Det stemmer, at det lyder ekstremt godt fra stedet, hvor rørene kommer op. For at tale klarsprog, så virker det simpelthen som om, der ikke er nogen isolering overhovedet i kanalen, hvor rørene går.
Jeg ved ingenting om byggeteknikker og sådan, men lyder det ikke rimeligt, at man lægger noget isoleringsmasse langs med røret og tætner til, så der ikke skal komme lyd fra naboen (og vice versa)? Har de simpelthen glemt noget væsentligt, da de byggede huset? Det burde vel være let for udlejeren at sende nogen forbi, der tætner ordentligt?
Eller skal det simpelthen være sådan her? Det føles jo lidt mærkeligt, at ens samtaler ikke er private, men høres uden anstrengelse, hvis det er stille?
Uploader et billede af et af stederne, selvom jeg gætter på, at de fleste ved, hvordan de ser ud.
Har aldrig hørt om dette problem før. Det du viser på billedet er, hvad man har savet ud i parketbrættet, det burde jo naturligvis skjules med fx. Rørmanchetter. Men kommer lyd op den vej, burde det også være utæt mellem bjælkelaget og rørene. Jeg antager, at bjælkelaget er udført i præfabrikeret beton? Kan du se, om du kan lyse ned og måske tage et billede, der viser også det, altså hvordan det ser ud under parketten ned i hullet?
Der sidder en form for dækningsplade over, vedlægger billede.J Johan456 sagde:Har aldrig hørt om dette problem før. Det du viser på billedet er, hvad der er skåret ud i parketbrættet, det burde naturligvis skjules med f.eks. Rørmanchetter. Men hvis lyd kommer op den vej, burde det også være utæt mellem bjælkelaget og rørene. Jeg antager, at bjælkelaget er udført i præfabrikeret beton? Kan du se, om du kan lyse ned og måske tage et billede, der også viser det, altså hvordan det ser ud under parketten ned i hullet?
Har forsøgt at lyse ned, men kan ikke se eller få et rigtig godt billede. Vedlægger de billeder, jeg tog.
Det ser jo ud som om radiatorrørene ligger i rør, der er indstøbt ved støbning af pladen. Det ser ud til at mangle isolering! Prøv at stikke noget langt, spidst objekt ned, f.eks. en prøvestik til madlavning. Jeg synes, du skal anmelde det til udlejeren, det burde dreje sig om "byggfusk". Jeg er ikke ekspert, men der er bestemt lydkrav ved nybyggeri.
Desværre har jeg ingenting, der er smalt nok, skal se efter om jeg kan finde noget. Mit gæt er dog, at der sidder en lignende rørmanchet (hvis det er det, de kaldes) i lejligheden nedenunder. Kommer jeg ned med noget, der når hele vejen, så når det sikkert ned til naboen.J Johan456 sagde:Det ser jo ud som om, at radiatorrørene ligger i rør, som er støbt ind ved støbning af pladen. Det ser ud til at mangle isolering! Prøv at stikke noget langt spidst redskab ned f.eks. en fødevarestick. Jeg synes, du skal anmelde det til udlejeren, det burde være "byggefusk". Jeg er ikke ekspert, men der burde være lydkrav ved nybyggeri.
På et tidspunkt kunne jeg lugte mados i min lejlighed, jeg troede, det kom fra ventilationen, men de er af moderne type og tager luft fra et andet sted. Jeg tror, madosen kom op gennem hullerne der.
Jeg har anmeldt dette til udlejeren, og de burde jo have garanti tilbage på arbejdet.
Har læst lidt og der findes jo krav vedrørende lydisolering, både for luftlyd (som stemmer er) og for trinlyd. Jeg hører jo en del smæld nedefra, som om nogen taber noget på gulvet. Ved ikke om hullerne bidrager til dette.
Så er der jo også en brandsikkerhed, der skal opfyldes, og hvis det er helt åbent nedad, kan det umuligt opfyldes.
Tak for hurtige svar.
https://www.boverket.se/globalasset...t/2008/bullerskydd_i_bostader_och_lokaler.pdf
Side 108:
6.2 Risikofaktorer – generelt
De mest almindelige fejl i udførelsen, der fører til mangler mod stillede lydkrav, er:
• luftlækage gennem huller, sprækker og revner
• utilsigtet stive forbindelser mellem bygningsdele, der skal være adskilte, såkaldte stombroer
• utilsigtet svage forbindelser mellem bygningsdele, der skal arbejde stift sammen, kan give uventet flanketransmission
Luftlækage: Konstruktioner med høj luftlydisolering er følsomme over for luftlækager i huller, sprækker og revner. Det skyldes, at høje lydniveauer i et rum skaber svingninger i lufttrykket, som presser luft gennem åbningerne og skaber tryksvingninger også i det tilstødende modtagerrum. Selv små sprækker forværrer lydisoleringen markant, hvilket kræver stor nøjagtighed i tætninger og forbindelsesdetaljer. Producenter og projektører bør anvise tætningstiltag samt markere på byggehandlinger, hvor udførelsen er kritisk for lydisoleringen.
Side 108:
6.2 Risikofaktorer – generelt
De mest almindelige fejl i udførelsen, der fører til mangler mod stillede lydkrav, er:
• luftlækage gennem huller, sprækker og revner
• utilsigtet stive forbindelser mellem bygningsdele, der skal være adskilte, såkaldte stombroer
• utilsigtet svage forbindelser mellem bygningsdele, der skal arbejde stift sammen, kan give uventet flanketransmission
Luftlækage: Konstruktioner med høj luftlydisolering er følsomme over for luftlækager i huller, sprækker og revner. Det skyldes, at høje lydniveauer i et rum skaber svingninger i lufttrykket, som presser luft gennem åbningerne og skaber tryksvingninger også i det tilstødende modtagerrum. Selv små sprækker forværrer lydisoleringen markant, hvilket kræver stor nøjagtighed i tætninger og forbindelsesdetaljer. Producenter og projektører bør anvise tætningstiltag samt markere på byggehandlinger, hvor udførelsen er kritisk for lydisoleringen.
En anden aspekt er brand, som er meget værre. Ved brand i lejligheden under dig skal din lejlighed modstå brand i 60 minutter. Er det slet ikke tætnet, gør den ikke det, og du får op farlige røggasser i din bolig. Dette er i så fald meget alvorligt, tætning mod brand er meget vigtigt. Tryk på det over for din udlejer, det bør få ham til at reagere. Hvis det nu er så at sige "åbent ned". Men det burde være særdeles usædvanligt ved nybyggeri.
Ja, altså, jeg har jo selv meget svært ved at tro, at det er helt åbent nedad. Men i betragtning af at jeg hører hvert eneste ord naboen siger i normal samtaletone gennem rørerne, har jeg svært ved at se, at det, der eventuelt "isolerer", kan modstå brand og røg i 60 minutter.J Johan456 sagde:En anden aspekt er brand, som er meget værre. Ved brand i lejligheden under dig skal din lejlighed modstå brand i 60 min. Er det ikke tæt, gør den det ikke, og du får op farlige røggasser i din bolig. Dette er i så fald meget alvorligt, brandtætning er meget vigtigt. Tryk på det til din udlejer, det bør få ham til at reagere. Hvis det nu er så at sige "åbent ned". Men det burde være meget usædvanligt ved nybyggeri.
Supergodt med dine links og tips, især brandsikkerheden. Det kan udlejeren ikke snakke udenom. Og så god info, selvom det er rådgivende, vedrørende luftlydene. Vidste ikke, at det var så følsomt med små luftrum, at de kan gøre så stor en forskel.
Medlem
· Norrbottens län
· 92 indlæg
Hej, dette er en almindelig fejl, som jeg har set mange gange, når jeg udførte lydmålinger forud for slutbesigtigelse. Årsagen til, at man ikke støber stammerne fast, er nok mest produktionsmæssige for det meste, men også at man kan få knirkende lyde i rørene på grund af varmeudvidelse om vinteren.
Hvis du bor i en flerfamiliebolig med cirka 250-260 mm beton i etagedækket (projekteret efter lydklasse B), så opfylder du stadig BBR-krav, selvom dette ikke er tætnet. Men BBR siger også:
Bygninger, der indeholder boliger, deres installationer og elevatorer skal udformes således, at lyd fra disse og fra tilstødende rum samt lyd udefra dæmpes. Dette skal ske i det omfang, som den tilsigtede anvendelse kræver, og så de, der opholder sig i bygningen, ikke generes af lyden.
Det er en byggefejl, der skal rettes, og det er bare at fylde hullerne med elastisk ikke-hærdende fuge og lægge dækselpladen tilbage, så er det klart, og du bliver fri for lydlækagen!
Hvis du bor i en flerfamiliebolig med cirka 250-260 mm beton i etagedækket (projekteret efter lydklasse B), så opfylder du stadig BBR-krav, selvom dette ikke er tætnet. Men BBR siger også:
Bygninger, der indeholder boliger, deres installationer og elevatorer skal udformes således, at lyd fra disse og fra tilstødende rum samt lyd udefra dæmpes. Dette skal ske i det omfang, som den tilsigtede anvendelse kræver, og så de, der opholder sig i bygningen, ikke generes af lyden.
Det er en byggefejl, der skal rettes, og det er bare at fylde hullerne med elastisk ikke-hærdende fuge og lægge dækselpladen tilbage, så er det klart, og du bliver fri for lydlækagen!
Klik her for at svare



