Hej,

Jeg har modtaget inspektionsrapporten for et hus, jeg overvejer at købe. Meget af det forstår jeg, men andre ting forstår jeg ikke.

Der forekommer misfarvninger og afskalning på nedre del af pudsede vægge. Høje værdier blev indikeret på vægge. Fugtindholdet i gipsplader på reglet ydervæg blev målt til 19%.
Vedrørende vægkonstruktion, se overskrift entréplan generelt.

- Dette lyder skidt i mine ører, er det det? Jeg gætter på, at indersiden af væggene, der vender udad, er beklædt med gips, og at der er fugt i disse gipsplader?

Under overskriften "entréplan generelt" står dette:
Ved kontrol af reglet vægkonstruktion blev der målt fugtværdier over kritisk niveau for mikrobiologisk vækst i reglet ydervæg samt at høje værdier blev indikeret på pudsede vægge.
For at undersøge årsagen til og omfanget af de forhøjede værdier, der blev indikeret på ydervægge samt forhøjede værdier på reglet ydervæg
anbefales det, at en dybdegående undersøgelse udføres.

Huset er sandsynligvis fra 1900 eller noget lignende. Bør jeg lede videre, eller er dette noget, der kan fikses ved at rive gipsen ned og sætte nyt op? Huset har torpargrund, som ikke kunne inspiceres, da den ikke er kravlebar.

Taknemmelig for jeres ekspertise! /Jonas

Hej.

Hvis du har taget del i denne inspektion, har du ret til at kontakte inspektøren og spørge, hvilken undersøgelse han mener, der kan være nødvendigt at foretage yderligere. Når det kommer til fugt, kan det være værd at tage et lidt dybere kig. Det kan være sådan noget som et fugtigt miljø i krybekælderen. Dette kan løses enkelt, men kan også være kostbart.

P
Jeg tolker dette som at der er noget, der lækker vand, eller at facade eller tag ikke er tæt. Dette kan så føre til, at fugt bliver i væggene/søger sig ud på indersiden og giver pudsslip.

Ud fra din beskrivelse er det umuligt at give mere detaljerede råd end at som @borre112 skrev, lade en inspektionsvirksomhed anbefale udvidede inspektioner.

Hvordan er vægkonstruktionen egentlig? Gips er selvfølgelig ikke fra byggeåret. Selvom det selvfølgelig ikke behøver at være så dramatisk, lyder bemærkningen ligesom dem, du kan se ved lækkende enstegstætede pudsfasader, hvor fugt ikke kan ventileres ud.

borre112 borre112 sagde:
Hej.

Hvis du har taget del i denne besigtigelse. Så har du som ret at tage kontakt med besigtigelsesmanden og spørge, hvad han tror for undersøgelse som kan behøves gøres mere. Når det kommer til fugt, kan det være værd at tage sig et lidt dybere kig. Det kan være en sådan ting som fugtigt miljø i kryberummet. Dette kan løses enkelt, men kan også være kostbart.
- Tak borre112, vi skal tage kontakt med besigtigelsesmanden og høre os for lidt mere. Har læst det meste, der går at læse om kryberum og hvordan man kan afhjælpe et fugtigt miljø der. Som du siger, virker det overkommeligt i tilfælde af, det skulle vise sig at være fugtigt der.

mathiash77 sagde:
Jeg tolker dette som, at der er noget, der lækker vand, eller at facade eller tag ikke er tæt. Dette kan så føre til, at fugt bliver i væggene/leder sig ud på indersiden og giver pudsafskalning.
- På en del af taget mangler tagrende.. det ville være interessant, ud fra dit indlæg, at vide, om det er i forbindelse med dette, man har fundet fugt i væggen. Tak så meget for dit svar, vil kigge nærmere på dette!

M myrstack sagde:
Hvordan er vægkonstruktionen egentlig? Gips er naturligvis ikke fra byggetidspunktet. Selvom det selvfølgelig ikke behøver at være så dramatisk, lyder bemærkningen ligesom dem, du kan se ved lækkende enstegstætede pudsfacader, hvor fugt ikke kan ventileres ud
- Ved desværre ikke, hvordan vægkonstruktionen er. Men dette skal jeg selvfølgelig stille flere spørgsmål om! Det ville være trist at skulle rive alle vægge ned... især uden at vide, hvad et sådant indgreb ville koste. Tak for dit svar!

Det lyder præcis som i en kælder eller del af et kælderetagehus.
Pudsede vægge indikerer, at de er af sten/beton. Så er der kardinalfejl som findes i adskillige kældre: Indvendig isolering og vægge af fugtfølsomme materialer (træ, pap og gips). Årsagen i kældre plejer at være, at fugt stiger op i soklen/pladen og videre op i væggene.

Hvis det er et torparfundament, som ikke kan kravles i, lyder det som en fundering direkte på jord eller eventuelt muldbænk.

Uanset hvad er det sandsynligvis fundamentet, der suger jordvand op i væggene. Hvis du er heldig, er det relativt let at løse ved at fjerne senere påstøbt/muret cement på fundamentet, men ofte har der været en grund til, at man har påført elendigheden, som ikke hører hjemme på et >100 år gammelt hus. (Cementbaseret beton/puds/mørtel leder vand som en væge leder stearin opad.) Eventuelt er soklen malet med tæt plastikmaling, som yderligere forværrer situationen.

Hvis du ikke er interesseret i fundamentale husrenoveringer, bør du nok lede efter et andet hus.

(Forbehold: Nu er det muligt, at fantasien er løbet løbsk, da det er en yderst begrænset information om huset.)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.