122,485 læst ·
61 svar
122k læst
61 svar
indvendigt hjørne på gipsplader
Først gipser du - så trækker du i latexen i forbindelse med spartling/maling..
Hjørnerne skal være så stive mod hinanden som muligt.
Præcis som du skriver i første afsnit er det sådan, vi altid gør.
Det første hus jeg gjorde sådan, byggede jeg for 9 år siden, og der bor min søster i dag - ingen revnede hjørner nogen steder.. MEN - da havde vi også LP50 bagved - ved ikke om ACME gør sådan eller ej, men hjørnerne bliver helt stive..
Hjørnejern køber du i nærmeste byggemarked som sælger gips.!
Hjørnerne skal være så stive mod hinanden som muligt.
Præcis som du skriver i første afsnit er det sådan, vi altid gør.
Det første hus jeg gjorde sådan, byggede jeg for 9 år siden, og der bor min søster i dag - ingen revnede hjørner nogen steder.. MEN - da havde vi også LP50 bagved - ved ikke om ACME gør sådan eller ej, men hjørnerne bliver helt stive..
Hjørnejern køber du i nærmeste byggemarked som sælger gips.!
Kør med latex. Efter næsten ti år som maler har jeg aldrig set noget andet. Stød bare mod pladerne i hjørnet. Latexen skjuler, hvis du får pladerne lidt ujævnt på plads. Glem ikke at skære gipsen i hjørnerne bare.
hvordan mener du med at skære gipsen i hjørnerne?
altså skære af fasningen så den bliver lige?
så skal jeg købe disse pladevinkler og bruge latex.
stor tak for alle råd.
forresten. har I nogen tips om, hvordan man skærer gipspladerne?
antar, at bordsaven er lidt for meget
altså skære af fasningen så den bliver lige?
så skal jeg købe disse pladevinkler og bruge latex.
stor tak for alle råd.
forresten. har I nogen tips om, hvordan man skærer gipspladerne?
antar, at bordsaven er lidt for meget
Med en Talmeter måler og ridsker man samtidig. Meget praktisk. Jo mindre stykker man har, desto mere tid sparer man. Når man har ridsket, vender man pladen og knækker den. Afslut med at skære det papir, der stadig er helt.jens.nilsson@live.se sagde:
Ellers bruger man jo en slags lineal og en almindelig kniv. Der findes vel også knive specielt beregnet til formålet, men mere praktisk end en Talmeter kan det næppe blive.
Hold bare øje med, hvor reglerne sidder, så du kan trække pladen derhen. Har du OSB eller lignende bagved, behøver du ikke tage hensyn til det.Styx sagde:
Jeg har altid brugt latexfuge i indre hjørner, og det bliver meget godt. Mit tip er at spartle og slibe først (spartle bredt). Ser man, når rigtige malere er færdige, ser man meget lidt gips efter deres spartelarbejde. Kontroller gerne med lidt lys. Slib gerne med en såkaldt giraf.
Trækker du latex først, og det stadig er vådt, når du skal spartle, vil det sidde fast på spartlen, hvilket kan irritere dig.
For mindre stykker fungerer tommestokken og en kniv godt. For store tager man det lange vaterpas og kniven. Forsøg at gøre det på et bord eller lignende, så du ikke gør det direkte på jorden. Når du har "ridset" kan du blot flytte pladens ridsning over kanten, så bøjer pladen sig (vær med og hold fast). Man skærer altså ikke helt igennem. Derefter skærer du papiret på bagsiden midt over. En skarp kniv foretrækkes.MathiasS sagde:Med en Talmeter måler og markerer man samtidig. Meget praktisk. Jo mindre stykker man har, desto mere tid sparer man. Når man har markeret, vender man pladen og knækker den. Afslut med at skære papiret, der stadig er helt.
Ellers bruger man jo en slags lineal og en almindelig kniv. Der findes vel også knive specielt beregnet til formålet, men mere praktisk end en Talmeter kan det jo næppe blive.
OldSchool
Tommestok, kniv og langpas er som kobberrør. Det hører til 1900tallet.zupermac sagde:For mindre stykker fungerer tommestokken og en kniv godt. Til store tager man det lange pas og kniven. Forsøg at gøre det på et eller andet bord eller lignende, så du ikke gør det direkte på jorden. Når du har "ridset", kan du blot flytte skivens ridsning over kanten, så bøjer skiven sig (vær med og hold fast). Man skærer altså ikke helt igennem. Derefter skærer du papiret på bagsiden midt i. Et skarpt blad er at foretrække.
OldSchool
[bild]
En side siger mere end tusind ord. Der er intet bedre end at beskrive noget med et billede.
Spartling
Monter spatelstrimlerne korrekt
Nu er jeg ikke maler, men jeg plejer at drikke kaffe og se på dem nogle gange
.
Når det gælder papirstrimmel eller den der anden glasfiberstrimmel, så ser det ikke ud til at gøre den store forskel, hvilken man bruger. Ved nybyggeri kan papirstrimlen være at foretrække, fordi den er lidt stærkere (trækket) i alle samlinger, og det kan være nødvendigt i nybyggerier. Hvis man smider lidt gips op på en allerede eksisterende væg (stabil), kan man bruge den anden. Den er desuden selvklæbende og lidt nemmere at håndtere. Malerne bruger næsten udelukkende papirstrimlen, selvfølgelig.
Spartling
Monter spatelstrimlerne korrekt
Nu er jeg ikke maler, men jeg plejer at drikke kaffe og se på dem nogle gange
Når det gælder papirstrimmel eller den der anden glasfiberstrimmel, så ser det ikke ud til at gøre den store forskel, hvilken man bruger. Ved nybyggeri kan papirstrimlen være at foretrække, fordi den er lidt stærkere (trækket) i alle samlinger, og det kan være nødvendigt i nybyggerier. Hvis man smider lidt gips op på en allerede eksisterende væg (stabil), kan man bruge den anden. Den er desuden selvklæbende og lidt nemmere at håndtere. Malerne bruger næsten udelukkende papirstrimlen, selvfølgelig.
Senest redigeret:
Fungerer stadig.MathiasS sagde:
Den samme kniv går også til tagpap, men så må jeg skifte knivblad lidt oftere.
Præcis, man skærer bare i sig selv. Desuden holder denne model bedre end de der plastikting. Der findes også luksusvarianter, men jeg har svært ved at retfærdiggøre prisen.akhagen sagde:
Ja det er klart det gør, det er vel det normale måske. Jeg plejer dog at vende den først, mens den sidder sammen og dermed er lettere at håndtere, for at så knække den "opad" i stedet. Så ligger den klar til at blive sprættet med kniven og jeg behøver ikke vende skiven, når den er knækket og vaklevorn at håndtere.Daniel_N sagde:
Aha. Jeg plejer at skubbe ud, brække ned og så skære fra undersiden, kniven løber ligesom automatisk rigtigt i og med vinklen der hvor man har brækket.MathiasS sagde:Ja det er klart det gør, det er vel det normale måske. Jeg plejer dog at vende den først, mens den sidder sidder sammen og dermed er lettere at håndtere, for derefter at brække den "opad" i stedet. Så ligger den klar til at blive sprættet med kniven og jeg behøver ikke vende på skiven når den er brækket og vaklende at håndtere.
