Hvis man har reglar for at sætte op gips, bliver det jo lidt error, hvis man skærer fasede kanter af gipspladerne, cc afstanden bliver jo forkert. Eller skulle man have tænkt på det allerede før man satte reglar op, eller hvordan skal man tænke da?
 
Eller så starter du med en tilskåret halvskive, dvs første skive skærer du til en cc600 med bortskåret fasning. Kan blive lidt mere spild, men yderst marginalt da der alligevel bliver skæringer og behov for stykker andre steder.
 
Daniel_N sagde:
Aha. Jeg plejer at skubbe ud, knække ned og så skære fra undersiden, kniven løber ligesom automatisk rigtigt i og med vinklen der hvor man har knækket.
Så gør nok de fleste;)
 
shelby67 sagde:
Så gør nok de fleste;)
Så er det sikkert, det var et svar til mathias som gør på en anden måde
 
  • Synes
mickemagnusson
  • Laddar…
Daniel_N sagde:
Så er det sikkert, det var et svar til mathias som gør på en anden måde
Alle metoder er gode undtagen de dårlige! Jeg er ikke specielt konsekvent i min metode og gør det på begge måder, dette var dog forklaringen på, at jeg skrev som jeg gjorde tidligere.
 
Jeg gør det samme, at vende de store skiver er for meget for mig. Ofte ligger de så fint i bunken og det er nemmest at skubbe dem ud over kanten for derefter at skære af.
 
AndersS sagde:
Eller så begynder du med en tilskåret halvskive, dvs første skive skærer du til en cc600 med bortskåret fasning. Kan blive lidt mere spild, men yderst marginalt da det alligevel bliver skæringer og behov for stykker andre steder.
Svarer på mit eget indlæg da jeg i vintermørket funderede på at jeg yderst sjældent behøver at skære bort fasningen. Selvfølgelig er det nok at begynde med en halvskive (eller den afstand der er til første regel) da du får en glat skive hvor du kapper og vender den ind mod hjørnet og den fasede del vender du ud mod væggen hvor du så fortsætter med næste skive.
Undskyld hvis jeg forvirrede dig og gjorde det mere indviklet.
 
Forstod at de mente det sådan alligevel. Når jeg har sat gips, har fasningen været tilbage i hjørnet, lidt tricky at spartle, men det går. Skal prøve at have en lige plade næste gang jeg gips, burde være lettere.
 
Jeg slipper forbi den ene plade ind "bagved" den tilstødende vægs regel, som naturligvis står løs. Regelen skrues i pladen, og jeg tager derefter den næste plade mod den "indsatte plade". Det bliver altså kun en skåren kant i inderhjørnet og et stabilt hjørne. Svært at forklare med ord, men sådan gør jeg i hvert fald.
 
Men er der ingen, der har lavet forstærkede inderhjørner?? Dvs. monter først en tynd metalvinkel langs hele hjørnet mellem gulv og loft, derefter på med det sidste lag gips, skru gennem metalvinklen ind i reglen. Begge gipsplader i hjørnet sidder i samme metalvinkel = minimal risiko for revner...
 
Styx sagde:
Men på den anden side sætter vi også altid en LP50 (glat pladevinkel) bag OSB/plyfa/gips i indre hjørner for at det ikke skal bevæge sig noget der, måske er det derfor det fungerer så godt med skårne hjørner for os.
Styx sagde:
Det første hus jeg gjorde sådan i byggede jeg for 9 år siden, og der bor min søster i dag - ingen revnede hjørner nogen steder.. MEN - der havde vi også LP50 bagved - ved ikke om ACME gør sådan eller ej, men hjørnerne bliver helt stumme..
Jo, det gør vi alt..
 
  • Synes
Pettert
  • Laddar…
Hvornår skal metalvinklen monteres? Skal den fastgøres inden osb'en, mod de liggende regler (2*2)?

Jeg har opbygget hjørnerne med to stykker 70 mm* 70 mm. Efter at jeg har isoleret og sat dampspærre monterede jeg liggende 45 (2*2). Er det for sent at montere metalvinklen der? Skulle jeg have sat dem før?
 
bergstrollet sagde:
Hvornår skal metalvinklen monteres? Skal den fastgøres før osb'en, mod de liggende reglar (2*2)?

Jeg har bygget hjørnerne op med to stykker 70 mm* 70 mm. Efter at jeg har isoleret og sat dampspær monterede jeg liggende 45:er (2*2). Er det for sent at montere metalvinklen nu? Burde jeg have sat dem tidligere?
man sætter 50 vinklen direkte på regeltavlen....altså mod 2"2"
skruv direkte igennem alt.
dette SKAL gøres i alle vinkler....

mvh
snickar estwing
 
Senest redigeret:
Bezt sagde:
Hvis man har reglar for at sætte gips op, bliver det jo lidt error, hvis man skærer fasningen af gipspladerne, cc-afstanden bliver jo forkert. Eller skulle man have tænkt på det allerede inden man har sat reglar, eller hvordan skal man tænke da?
begynd at gipse fra næste regel og skær den anden mod væg...
venlig hilsen
snickar estwing
 
Snailman
nå, meget at holde styr på og tænke på, jeg har på ydervæggene liggende 45x45 og så stående råspont, på indvendige vægge liggende råspont og 70 stående regler, så gips (13mm) indenfor råsponten (17mm) har ikke tænkt på metalvinkel, og har opsat nogle råspontvægge, tænkte på at sætte vinklen indenfor råsponten (hvor muligt) så bliver der en del hjørner med vinklen udenpå råsponten den ene side og indenfor råsponten på den anden side, og en tredje variant med vinklen udenpå råsponten (direkte indenfor gipsen altså)

Er der nogen, der har nogen mening/tips angående dette?

havde tænkt på at male direkte på gipsen derefter, ingen mikrolit eller sådan altså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.