122,477 læst ·
61 svar
122k læst
61 svar
indvendigt hjørne på gipsplader
jeg skal sætte gips op på væggene og har ikke gjort det før.
jeg har købt almindelige 13 mm gipsplader med affasede kanter.
i de fire inderhjørner der bliver i et almindeligt firkantet rum, hvordan gør I der?
antager at jeg ikke kan have en affaset kant ind i et hjørne for det blir svært at spartle.
jeg har også hvælving mellem to rum og der er jo nogle yderkanter i hvælvingen også. hvordan gør man der?
vil have hjørnebeskyttere der men vil jo selvfølgelig ikke have at man kan se nogle konturer af at de sidder der.
skal for øvrigt male direkte på gips pladerne så det skal jo være perfekt.
jeg har købt almindelige 13 mm gipsplader med affasede kanter.
i de fire inderhjørner der bliver i et almindeligt firkantet rum, hvordan gør I der?
antager at jeg ikke kan have en affaset kant ind i et hjørne for det blir svært at spartle.
jeg har også hvælving mellem to rum og der er jo nogle yderkanter i hvælvingen også. hvordan gør man der?
vil have hjørnebeskyttere der men vil jo selvfølgelig ikke have at man kan se nogle konturer af at de sidder der.
skal for øvrigt male direkte på gips pladerne så det skal jo være perfekt.
Skær skiverne ind mod inderhjørnerne, så bliver maleren glad (eller du selv, når du skal spartle der)..
På yderhjørnerne sætter du særlige hjørneprofiler, hjørnerne bliver lige og hårde, og profilerne spartler du ind, så de ikke ses.!
På yderhjørnerne sætter du særlige hjørneprofiler, hjørnerne bliver lige og hårde, og profilerne spartler du ind, så de ikke ses.!
sæt op pladerne hvordan du vil
klæb en papstrimmel
spartle
grundmaling
blød fuge langs hele hjørnet
færdigfarve
Bue vettefasen hvordan man gør bedst. Hvis ikke metalprofil, så sandsynligvis papstrimmel der også, som man skærer, så den kan bøje sig.
klæb en papstrimmel
spartle
grundmaling
blød fuge langs hele hjørnet
færdigfarve
Bue vettefasen hvordan man gør bedst. Hvis ikke metalprofil, så sandsynligvis papstrimmel der også, som man skærer, så den kan bøje sig.
tak for svar.
så hvad jeg forstår skal jeg forsøge ikke at afslutte med facade kant nogen steder?
indrehjørner som ydre hjørner? er det rigtigt.
så hvis jeg afslutter indre hjørner med lige kant mod hinanden, skal jeg så også sætte papstrip der?
så vil den vel ses, uanset hvor meget jeg spartler, for det vil bule lidt der.
så hvad jeg forstår skal jeg forsøge ikke at afslutte med facade kant nogen steder?
indrehjørner som ydre hjørner? er det rigtigt.
så hvis jeg afslutter indre hjørner med lige kant mod hinanden, skal jeg så også sætte papstrip der?
så vil den vel ses, uanset hvor meget jeg spartler, for det vil bule lidt der.
Vi plejer at sætte de skårne kanter mod hinanden i indre hjørner, så spartler du bare skruernes hoveder og lægger en latexfuge inde i hjørnet.
Rigtigt eller forkert ved jeg ikke, men sådan gør vi altid, og det bliver super.
Rigtigt eller forkert ved jeg ikke, men sådan gør vi altid, og det bliver super.
Et tip kan være at begynde at gipse midt på væggen og sætte den plade i lod, da har man noget at måle imod og det plejer at blive tæt og pænt.
Spørgsmålet er, hvor længe det er "kanon".Styx sagde:
Det er ALDRIG forkert med en papirrems i en samling.
Faktum er, at jeg synes du tager fejl. En papirstrimmel eller glasfiberstrimmel ser rædselsfuld ud, hvis den revner i et hjørne. Det gør ikke en latexfuge.
Nej, pladerne skal skæres i hjørnerne. Ellers skal man spartle alle indvendige hjørner, og det er besværligt, så skal man spartle alle indvendige hjørner igen, og det er besværligt, for så skal man slibe, og det er også besværligt, så efter disse unødige trin, skal man endelig lægge en latex. Tre(!) behandlinger unødigt, i et hjørne! I et helt hus bliver der mange hjørner at spartle.MathiasS sagde:
Ok.
Jeg er en glad amatør, der har lyttet til en anerkendt dygtig maler. Han sagde: Papstrimmel overalt, også i hjørnerne.
Dette har fungeret meget godt i mit gamle træhus, så det er næppe helt skørt. Ingen revner nogen steder.
Enhver gør selvfølgelig, som de vil.
Jeg er en glad amatør, der har lyttet til en anerkendt dygtig maler. Han sagde: Papstrimmel overalt, også i hjørnerne.
Dette har fungeret meget godt i mit gamle træhus, så det er næppe helt skørt. Ingen revner nogen steder.
Enhver gør selvfølgelig, som de vil.
Jo, i et gammelt træhus fungerer det nok fint, men jeg fik indtryk af, at ts var i gang med at bygge nyt, hvilket han ikke gjorde. I nybyggeri gør man i princippet aldrig sådan.
Kiggede på Norgips hjemmeside netop, og der anbefales det, at man sætter papirstrimmel i indre hjørner, som foreslået af andre i tråden...
Lidt mærkeligt, for malerne vi bruger (lidt forskellige) er tilfredse og glade med, at vi skærer hjørnerne, da de slipper for at spartle så meget... Jeg har desuden lavet tre huse til mig selv med den metode og har ingen revner.
Men på den anden side sætter vi også altid en LP50 (glat metalvinkel) bag OSB/plyfa/gips i indre hjørner, for at det ikke skal bevæge sig der, måske er det derfor, det fungerer så godt med skårne hjørner for os.
Lidt mærkeligt, for malerne vi bruger (lidt forskellige) er tilfredse og glade med, at vi skærer hjørnerne, da de slipper for at spartle så meget... Jeg har desuden lavet tre huse til mig selv med den metode og har ingen revner.
Men på den anden side sætter vi også altid en LP50 (glat metalvinkel) bag OSB/plyfa/gips i indre hjørner, for at det ikke skal bevæge sig der, måske er det derfor, det fungerer så godt med skårne hjørner for os.
Hverken jeg selv eller nogen jeg arbejder sammen med sætter noget andet end latexfugemasse i inderhjørnerne.
På yderhjørner bevares den fasede kant, fordi pladeyderhjørnet har en forhøjning, der kompenserer for pladens fasning - spartelmassen mellem yderhjørnet og gipsens tykke del giver en plan overflade.
På yderhjørner bevares den fasede kant, fordi pladeyderhjørnet har en forhøjning, der kompenserer for pladens fasning - spartelmassen mellem yderhjørnet og gipsens tykke del giver en plan overflade.
okay. der synes at være meget delte meninger om dette. jeg overvejer at gøre som ACME foreslår. skårne indre hjørner med latexfuge samt affasede ydre hjørner med plåtvikel.
men jeg har et spørgsmål: skal man sætte de indre hjørner op imod hinanden og sprøjte latex før man fører dem sammen for at få lidt ind imellem eller skal man efterlade en fuge til dette (hvor bred i så fald)?
jeg er lidt splittet. har læst flere andre tråde hvor det synes at være flest der siger, at papbånd er bedst og at hvis man tapetserer over latex, så vil det sprække og blive boblet. er dette sandt? er der måske nogen der kan dele erfaringer med, at latexfuge har holdt i antal år. ACME, du synes at have gjort det mange gange. hvor mange år har det holdt for dig?
vi skal nemlig male de fleste vægge men også have tapet på to af dem.
forresten, hvor kan man købe sådanne metalhjørner?
men jeg har et spørgsmål: skal man sætte de indre hjørner op imod hinanden og sprøjte latex før man fører dem sammen for at få lidt ind imellem eller skal man efterlade en fuge til dette (hvor bred i så fald)?
jeg er lidt splittet. har læst flere andre tråde hvor det synes at være flest der siger, at papbånd er bedst og at hvis man tapetserer over latex, så vil det sprække og blive boblet. er dette sandt? er der måske nogen der kan dele erfaringer med, at latexfuge har holdt i antal år. ACME, du synes at have gjort det mange gange. hvor mange år har det holdt for dig?
vi skal nemlig male de fleste vægge men også have tapet på to af dem.
forresten, hvor kan man købe sådanne metalhjørner?