Hej,
Bor i et skrånende hus. En del af kælderen er et varmrum, ifølge billedet. Den del ligger for det meste under jorden og er isoleret udvendigt med isodrän, men jeg har ingen indvendig isolering. Derefter har jeg et koldt rum, hvor jeg nu har tænkt mig at installere en IR-sauna. Da jeg antager, at IR-saunaen bør stå i et relativt varmt rum, tænkte jeg at dele det kolde rum ifølge billedet og isolere det rum, hvor saunaen skal stå samt evt. indsætte et element.
Hvordan isolerer jeg indvendigt mod betonvæggen på bedste måde? Hvilket materiale bruger jeg, og hvilken opbygning bør jeg have?
Har kun isoleret plankeværk tidligere og har da haft følgende lag: yderpanel, vindfolie, isolering, byggeskive, indv. isolering, dampspærre, gips.
Men jeg antager, at jeg ikke f.eks. behøver nogen vindfolie i en betonvæg.
Jeg er i gang med et lignende projekt og vil nok bruge PU-skum. Stålregler, skum og derefter gips (eventuelt OSB under gipsen). Der behøves ikke mere.
Dog er det svært at få økonomi i det hele, hvis man skal have overfladen sprøjteisoleret, når det er lidt mindre områder, der skal skummes. Dog har jeg fundet et gør-det-selv produkt, som jeg har tænkt at teste: http://www.isopol.se/byggnadsisolering/
Det er to komponenter, som man blander sammen, og derefter hælder man det ned i rummet, der skal isoleres. Derefter udvider det sig langsomt og fylder rummet ud.
Tak for svaret. Det er jo værd at tænke på, men i sådanne tilfælde skal jeg, præcis som du, gøre det selv for ellers kan det ikke betale sig, føler jeg. Men fungerer det ikke lige så godt med cellplastskiver i sådanne tilfælde? Bliver vel måske ikke lige så tæt, men det føles betydeligt enklere.
Tak for svaret. Det er jo værd at tænke på, men i sådanne tilfælde skal jeg, præcis som du, gøre det selv, for ellers kan det ikke betale sig, føler jeg. Men fungerer det ikke lige så godt med cellplastplader i sådanne tilfælde? Bliver vel måske ikke lige så tæt, men det føles betydeligt nemmere.
Nej, det bliver ret betydelige kuldebroer. Inden jeg fandt pu-skum, var planen, hvis sandt skal siges, at bruge cellplast med fasede kanter. Havde tænkt at sætte dem op på væggen og så udenpå det 45 pladeprofiler. Det er bedre end ingenting, men langt fra det samme som skum.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.