Vi har lige købt et rækkehus, rækkehuset er fra 1947 og har en kælder, som i dag er uindrettet. Da vi kun har 80 m2 boligareal, ville det være fantastisk, hvis vi kunne bruge ca. 45 kvm af kælderen som dels et større badeværelse, tv-rum og gæsteværelse. Kælderen lugter ikke muggent, og jeg får ingen udslag på fugtighedsmåleren, når jeg tjekker indervægge og gulv i kælderen.

Vi ville have brug for feedback fra jer, der har erfaring med dette, gode som dårlige.

Kælderen har en loftshøjde på 2,1 m, et af rummene ligger desuden under vores altan.

Vores tanke var at dræne rundt om huset med isolering på ydersiden af huset af typen isodrän, men IKKE grave hele kældergulvet op og isolere det, da det føles som om projektet så bliver ekstremt omkostningstungt. Men vi vil installere flere vandbårne elementer samt en affugter i kælderen.

Tror I, det vil blive svært at få dette rum tilstrækkeligt varmt (18-19 grader) om vinteren?

Tanker om dette?

Christer og Louise

Det går nok uden problemer at få det tilstrækkeligt varmt med rigtigt dimensionerede radiatorer. Jeg ville nok lægge et væg til væg-tæppe, så det føles varmere på gulvet, der findes varianter som egner sig også i kælderen. Badeværelset vil nok være koldt på gulvet uanset hvad man gør, og plastmåtte tror jeg ikke er helt passende i en kælder.

Tv-rum ville jeg være tvivlsom med at have i kælderen, da luften ikke plejer at være så god, rum som man opholder sig i længe, ville jeg ikke anbefale overhovedet. Tænk også på, at soveværelse kan være uhensigtsmæssigt i forhold til flugtveje ved eventuel brand.

Chrillesnickare sagde:
Vi har præcis købt rækkehus, rækkehuset er fra 1947 og har kælder som i dag er uindrettet. Eftersom vi kun har 80 m2 boligareal ville det være fantastisk, hvis vi kunne bruge ca. 45 kvm af kælderarealet som et større badeværelse, tv-rum og gæsteværelse. Kælderen lugter ikke indelukket, og jeg får ingen udslag på fugtmåleren, når jeg kigger på indvendige vægge og gulv i kælderen.

Vi ville have brug for feedback fra jer, der har erfaring med dette, både gode og dårlige.

Kælderen har en lofthøjde på 2,1 m, et af rummene ligger desuden under vores terrasse.

Vores tanke var at dræne rundt om huset med isolering på ydersiden af huset af typen isodrän, men IKKE grave hele kældergulvet op og isolere det, da det føles som om projektet så bliver ualmindeligt dyrt. Men at installere flere vandbårne radiatorer samt en affugter i kælderen.

Tror I, at det vil være svært at få dette rum tilstrækkeligt varmt (18-19 grader) om vinteren?

Tanker om dette?

Christer og Louise
Ingen problemer overhovedet. En kælder kræver meget lidt energi, da den har meget isolering i form af jord, sten, ler omkring sig. Flisegulv føles koldt at gå på, men kan løses med et tæppe. Vi har trægulv i gilleværkstedet. Et sådant gulv føles meget varmere. Det ligger på en fugtbeskyttelsesmåtte type Platon. At lave badeværelse går fint, men man skal tænke over fugtbeskyttelse, så det ikke bliver for tæt. Der er mange tråde her på forummet om bruser osv. i kælderen. Ventilation er som altid vigtigt.

Vi har enplan med kælder, vi har en radiator per rum, vi behøver næppe have dem tændt for at holde 17-19°, radiatorerne ovenpå afgiver betydeligt mere varme og rigtig nok har vi varmere oppe (20-21°). Vi har gillestue, bruser, mm nede, vi vil i nær fremtid flytte vores soveværelse ned til et af rummene i kælderen, så børnene kan få hvert deres værelse oppe. To år efter at vi havde købt huset, installerede vi FTX-ventilation, fordi vi bemærkede, at luften i hele huset havde dårlig kvalitet, før var det selvtræk, tidligere var det oliefyring, som forrige ejer skiftede til fjernvarme. Før vi satte FTX'en ind, havde vi typisk kælderlugt i flere af rummene, i dag er den lugt væk.

Afhængig af hvordan luftkvaliteten er, bør I overveje en eller anden form for ventilation, F/FT/FX/FTX, hvilken type I vælger, afhænger også af, hvad I har som varmekilde, og om den skal skiftes eller ej. Hvis I bor et sted, hvor der er markradon, kan det være godt at undgå F & FX systemerne, da disse skaber større undertryk i huset end FT & FTX.

Hvorfor skal I bruge tid og penge på at drænere, hvis I ikke har problemer med fugt?
I vores kælder på 65M2 ligger der elgulvvarme på hele arealet, den forbrugte cirka 10000kWh per år.
Vi bruger nu i stedet en luft/luft varmepumpe og holder ca. 23 grader året rundt, 21 om natten.
Pumpen forbruger ca. 3000kWh per år.
18 grader er jordkælderniveau, hvorfor have det koldere i kælderen end på overetagen?
Min erfaring er, at man ikke behøver at affugte, hvis man bare har det tilstrækkeligt varmt.

Luft/luft VP eller en mini FTX (f.eks. http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/6306-mitsubishi-vl-100-u5-e-lossnay-x.html) er gode i kælderen, da de tørrer luften og giver billig opvarmning. Sørg for at få ind lufttilførsel!

Et soveværelse skal altid have mindst to flugtveje (vindue+dør normalt set).

Badeværelse kan bygges op med ventilation (typ Platon) under og så gulvvarme i badeværelset (som et rum i rummet altså).

Rummet under altanen kan få kulderas fra taget (hvis det er uisoleret betonplade).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.