Hej,

Dette er under planlægningsfasen og vil ikke blive gennemført før tidligst til efteråret.
Dels på grund af ferie, men også godt at jorden sætter sig først, da jeg har drænet.

Jeg forestiller mig, at den nye indgangstrappe skal have samme retning og omtrent samme mål som den gamle beton/præfabrikerede trappe (se billede nedenfor).

For at modernisere og gøre den pæn, tænker jeg en ramme i stål (sortmalet) og trin i granit.
Faktisk har jeg allerede hjembragt 10 trin i granit, da prisen var god ;)
Det er disse https://stenbolaget.se/products/tra...modern-gra-1500x350x30?variant=38147510567088

Så jeg forestiller mig en platform med 80x40x2 (eller 100x50x2) stillet på højkant, som en ramme og yderligere en til støtte. Til dette mindre firkantprofiler f.eks. 20x20x2 så granittrinnene ikke får bøjebelastning.

Som vangstykker er det fristende med præfabrikerede som disse fra Hortus https://www.bygghemma.se/hus-och-by...angstycke-hortus-galvaniserat-5-steg/p-940817
Tænker 3 stk.

For at granitten skal hvile trygt tænker jeg mig en rektangulær ramme i måske 15x15x3 som er 30-40 mm mindre end trinnet.

Målbilledet (i hovedet) findes nedenfor, selvom den i mit tilfælde er "svungen" og med et gelænder

Lidt spørgsmål:
- Dimensioner for platformen, er disse tilstrækkelige?
- Vangstycker, er disse tilstrækkelige i dimension?

Andre tanker, ideer er velkomne

Trappeopgang af beton med gelænder af træ, fører til en hvid hoveddør på et gult murstenshus. Terrassefliser og græs ved siden. Galvaniseret stål vangstykkemodel til trappekonstruktion, med fem trappetrin i zigzag-mønster, til planeret projekt for ny entrétrappe. Trappeopgang i beton med sorte metalgelændere, der fører op til en indgang. Omkringliggende flisebelagt terrasse og grøn have i baggrunden.
 
Ingen tanker, meninger, idéer....?
 
Jeg havde tænkt kampvogn så slipper man for skuffelsen med sprækket sten og ufuldført arbejde..
4integration 4integration sagde:
100x50x2
Vælg VKR/KKR før sømssvejsede profiler, så du får 4mm godstykkelse.
4integration 4integration sagde:
20x20x2
Alt for spinkelt med 75cm spændvidde, hvis jeg forstår dig korrekt?
4integration 4integration sagde:
vangstykker prefab 3st
4integration 4integration sagde:
ramme i måske 15x15x3
Også det ganske i underkanten...

Hvis du trækker vangstykket ind 5cm og bruger 5st, får du cc 35cm. Jeg ville ikke ønske større afstand mellem opbakningerne for stenen.

Lim stenen med montagelim på stålet, som giver en vis fleksibilitet.
 
  • Synes
4integration
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar sagde:
Jeg havde tænkt kampvogn, så man slipper skuffelsen med sprækket sten og ufuldstændigt arbejde...

Vælg VKR/KKR frem for sømsvejset profil, så du får 4mm godstykkelse.

Alt for svag med 75cm spændvidde, hvis jeg forstår dig korrekt?


Også det ordentligt i underkanten...

Hvis du trækker vangstykket 5cm ind og bruger 5 stk., får du cc 35cm. Jeg ville ikke ønske større afstand mellem understøttelserne for stenen.

Lim stenen med montagelim på stålet, hvilket giver en vis fleksibilitet.
Stort tak for indput @Jarlingar
Det er nok, som du siger (efter at have flyttet trappetrinene på ca. 440 kg ca. 44 kg/st)....better safe than sorry ...og bygge kampvogn :D

Om præfabrikerede vangstycker, tror du det ville kunne fungere med 5 stk. UDEN "ramme"?
At bygge egne vangstycker er nok det, som jeg føler som det mest krævende (tid og materiale), så præfabrikerede ville have været værd en del, og jeg ser ingen problemer med at tage 6 stk. heller.

Skal tage mig tid til at tegne det op, men der er lidt for meget andet lige nu, som kræver opmærksomhed.
Med en tegning bliver det lettere at resonere ;)
 
4integration 4integration sagde:
5 stk. UDEN "ramme"
Ja det tror jeg
 
Jeg er inde på samme løsning. Hvordan er det gået for dig?
 
T Tjoba sagde:
Jeg overvejer også den samme løsning. Hvordan er det gået for dig?
Desværre er der ikke sket noget, men det er med vilje. Jeg har drænet og vil afvente, så jorden sætter sig, så det bliver ikke før til foråret, men jeg vil projektere/tegne det og delvist påbegynde arbejdet i garagen til vinter.

Det, jeg overvejer, er, om jeg kan lægge belægningssten først, sandsynligvis større fliser (30x30 el 40x40) og bygge trappen ovenpå disse fliser.

Opdater gerne med dine tanker/billeder/skitser.

Lige nu har jeg en rigtig fin trappe :D
Trætrappe lavet af paller er placeret ved en gul murstensbygning med en hvid dør. Trappen har et enkelt gelænder.
 
4integration 4integration sagde:
Desværre er der ikke sket noget endnu, men det er bevidst. Jeg har drænet og vil afvente, så jorden sætter sig, så det bliver ikke før til foråret, men jeg vil projektere/tegne det op og delvist begynde arbejdet i garagen til vinter.

Det jeg spekulerer på, er om jeg kan lægge belægningssten først, sandsynligvis større plader (30x30 el 40x40) og bygge trappen stående på disse plader.

Opdater gerne med dine tanker/billeder/skitser

Lige nu har jeg en rigtig flot trappe :D
[billede]
Jeg forstår, der bliver altid flere ting, der skal gøres, end man først har tænkt. Jeg er ikke kommet så langt i planlægningen. Tog imod tilbud på en ny trappe, og det bliver dyrt at købe, så derfor begyndte jeg at google og havnede på dit projekt😊
Palletrappen er ikke af for hackor 😊
 
  • Synes
4integration
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.