Er det muligt at indfælde et eller helst to trin i etagedækket?
Er det svært? Dyrt? Kræver det måske en søjle på etagen nedenunder?

Billedet viser trappen mellem to halvplan, og det fungerer, at området under den øverste etage vil få et par trin, der stikker ned "i loftet".
Huset er endnu ikke bygget, så vi har alle muligheder for at finde en god konstruktion for dette. :)

Der er flere grunde til, at vi vil flytte trappen. En er, at vi dermed kan udnytte en overflade på den øverste etage, som nu kommer til at være uudnyttet, samt at vi på halvplanet nedenunder kan flytte en dør og derved få en bedre planløsning der. Brændeovnen på øverste etage kan vi flytte, hvis det kræves.

Gulvplan med trappeændringer; pil angiver dørflyt og ændret uudnyttet rum.
 
At gå gør det sikkert. Hvor nemt det er afhænger af, hvordan mellembjælkelaget skal bygges. Det vil kræve en form for afveksling. For at vurdere, hvordan det skal gøres, kræves der betydeligt mere detaljerede tegninger. Med en normal tykkelse på bjælkelaget er det kun ca. 9 cm, der vil være synligt i loftet. Det er en variant, som er ekstremt almindelig, vil jeg vove at påstå.
 
J justusandersson sagde:
Går gør det sikkert. Hvor enkelt det er, afhænger af, hvordan mellembjælkelaget skal bygges. Det vil kræve en form for afveksling. For at vurdere, hvordan den skal laves, kræves der betydeligt mere detaljerede tegninger. Med en normal tykkelse på bjælkelaget er det kun ca. 9 cm, der vil blive synlige i loftet. Det er en variant, der er ekstremt almindelig, ville jeg vove at påstå.
Lyder lovende, at det er en almindelig løsning. :D
Tak for svar.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.