Medlem
· Västmanland
· 47 indlæg
Jeg tror, vi er stødt på endnu en lille mine...
Dette sted giver en så meget viden, som ville have været umuligt at samle ellers.
Indervæggene... Selvfølgelig vil vi kunne sætte hylder, malerier og andet på dem.
Vi har fx et tungt vinstativ, som vi har tænkt på at fordoble (specialdesignet). Det er meget tungt og har plads til 14 flasker.
Hvilket materiale er bedst til indvendige vægge, hvis man vil have dem til at holde til lidt belastning??
Forskellige erfaringer fra forskellige producenter?? Nogle producenter ser ikke ud til at bruge sådanne vægge, der holder.
Hvad siger I??
Dette sted giver en så meget viden, som ville have været umuligt at samle ellers.
Indervæggene... Selvfølgelig vil vi kunne sætte hylder, malerier og andet på dem.
Vi har fx et tungt vinstativ, som vi har tænkt på at fordoble (specialdesignet). Det er meget tungt og har plads til 14 flasker.
Hvilket materiale er bedst til indvendige vægge, hvis man vil have dem til at holde til lidt belastning??
Forskellige erfaringer fra forskellige producenter?? Nogle producenter ser ikke ud til at bruge sådanne vægge, der holder.
Hvad siger I??
Aller bedst er nok den gamle model med råspont under gipset.
Næst bedst er vel plyfa + gips eller OSB + gips eller spån + gips.
Dårligst er vel bare gips.
Ved I præcis, hvor vinstativet skal sidde, måske skal I prøve at få kortlingar i væggen der.
Alle vores vægge, som vi bygger, bliver OSB + gips. Hvor der skal sidde gamle radiatorer, køkkenskabe eller andre tunge ting, bliver der også kortlingar.
Næst bedst er vel plyfa + gips eller OSB + gips eller spån + gips.
Dårligst er vel bare gips.
Ved I præcis, hvor vinstativet skal sidde, måske skal I prøve at få kortlingar i væggen der.
Alle vores vægge, som vi bygger, bliver OSB + gips. Hvor der skal sidde gamle radiatorer, køkkenskabe eller andre tunge ting, bliver der også kortlingar.
Medlem
· Västmanland
· 47 indlæg
pin-bar
Problemet er helt nyt for mig. I min verden, når man bygger et hus, er det en selvfølge, at man kan sætte ting på væggene... men sådan er virkeligheden åbenbart ikke.
Vi ved ikke engang, hvilket hus vi skal have endnu, derfor er det svært at sige præcis, hvor vi kommer til at belaste væggene.
OSB?? Kortlingar?? Hvad betyder det, og gips + OSB, hvor holdbart bliver det??
Mange spørgsmål bliver det
Problemet er helt nyt for mig. I min verden, når man bygger et hus, er det en selvfølge, at man kan sætte ting på væggene... men sådan er virkeligheden åbenbart ikke.
Vi ved ikke engang, hvilket hus vi skal have endnu, derfor er det svært at sige præcis, hvor vi kommer til at belaste væggene.
OSB?? Kortlingar?? Hvad betyder det, og gips + OSB, hvor holdbart bliver det??
Mange spørgsmål bliver det
OSB er en slags grov spånplade, som man sætter bag ved gipsen på hele væggen. Med sådan en bag gipsen kan man skrue moderat tunge ting op på væggen. Præcis hvor tunge ved jeg ikke. Kortlinger er vandrette regler, som man fastgør indeni væggen (altså når væggen bygges), hvor fx køkkenskabe skal skrues fast.
Som jeg har forstået det, indgår der kun vægge med enkelgips som standard i de fleste nyproducerede huse, man kan købe. (En af årsagerne til at vi i stedet har købt et hus fra 30'erne, hvor ydervæggene består af 6 cm træ på indersiden og indvendige vægge ca. 1,5 cm sammenspundet træ på hver side. Der kan man skrue op hvad som helst hvor som helst.)
Som jeg har forstået det, indgår der kun vægge med enkelgips som standard i de fleste nyproducerede huse, man kan købe. (En af årsagerne til at vi i stedet har købt et hus fra 30'erne, hvor ydervæggene består af 6 cm træ på indersiden og indvendige vægge ca. 1,5 cm sammenspundet træ på hver side. Der kan man skrue op hvad som helst hvor som helst.)
Medlem
· Västmanland
· 47 indlæg
pinlig
Hvad gør man så??? Skal man, når man vælger hustype, bestemme hvor på væggene man evt. vil sætte op tungere ting, eller skal man sørge for, at alle indvendige vægge, der kan tænkes at blive belastet, bygges med OSB + gips. Hvad kan det tænkes at koste... det lyder som om, det kan løbe op i nogle kroner der...
Det lyder jo helt vanvittigt, at indvendige vægge bygges lige så holdbare som "papier maché"...
Har du nogle erfaringer fra hvordan forskellige hustilvirkere gør??
Hvad gør man så??? Skal man, når man vælger hustype, bestemme hvor på væggene man evt. vil sætte op tungere ting, eller skal man sørge for, at alle indvendige vægge, der kan tænkes at blive belastet, bygges med OSB + gips. Hvad kan det tænkes at koste... det lyder som om, det kan løbe op i nogle kroner der...
Det lyder jo helt vanvittigt, at indvendige vægge bygges lige så holdbare som "papier maché"...
Har du nogle erfaringer fra hvordan forskellige hustilvirkere gør??
Nej, jeg ved ingen flere detaljer om dette, vi bygger vores vægge selv og så gør vi som vi vil.
Det koster sikkert en masse ekstra at få med OSB i væggene, hvor meget har jeg ingen anelse om. Tænk på at det kan være godt med lidt isolering i indervæggene også, så bliver huset mere stille. Det virker ikke heller som standard alle gange.
Jeg synes også at det er dumt at husleverandørerne foreslår enkelgips, men det er vel som sædvanligt et spørgsmål om omkostninger. I må vel tjekke med dem leverandører her på forumet f.eks. hvilke som kan lave solide vægge hvis I vil have det.
Det koster sikkert en masse ekstra at få med OSB i væggene, hvor meget har jeg ingen anelse om. Tænk på at det kan være godt med lidt isolering i indervæggene også, så bliver huset mere stille. Det virker ikke heller som standard alle gange.
Jeg synes også at det er dumt at husleverandørerne foreslår enkelgips, men det er vel som sædvanligt et spørgsmål om omkostninger. I må vel tjekke med dem leverandører her på forumet f.eks. hvilke som kan lave solide vægge hvis I vil have det.
Jeg er ingen bygningsekspert, men:
Det er muligt at hænge ret tunge ting i en enkel gipsvæg med de rigtige fastgørelsesanordninger, dvs. det er ingen større problemer i normaltilfælde. Har du betonvægge der, hvor du bor i dag?
Det er jo en luksus at sætte forskellige former for byggeskiver bagved gipset, som må vejes op mod andre opgraderinger over normal standard. Fordelen er jo, at det bare er at skrue direkte ind i væggen hvor man vil, og det holder det meste.
Skal du hænge noget rigtig tungt op, er det en god idé at hænge i en af træreglerne, som er bag gipset og løber fra gulv til loft. En kortling er et kort regelstykke, der sømmes fast mellem og vinkelret på disse, dvs. i vandret retning. Et typeeksempel er, når man skal hænge et toilet op.
Byggeskiver isolerer meget godt, hvilket er endnu en grund til, at nogle gerne vil have dem, især hvis man lægger noget indeni væggen, som fylder rummet ud.
/Pontus
Det er muligt at hænge ret tunge ting i en enkel gipsvæg med de rigtige fastgørelsesanordninger, dvs. det er ingen større problemer i normaltilfælde. Har du betonvægge der, hvor du bor i dag?
Det er jo en luksus at sætte forskellige former for byggeskiver bagved gipset, som må vejes op mod andre opgraderinger over normal standard. Fordelen er jo, at det bare er at skrue direkte ind i væggen hvor man vil, og det holder det meste.
Skal du hænge noget rigtig tungt op, er det en god idé at hænge i en af træreglerne, som er bag gipset og løber fra gulv til loft. En kortling er et kort regelstykke, der sømmes fast mellem og vinkelret på disse, dvs. i vandret retning. Et typeeksempel er, når man skal hænge et toilet op.
Byggeskiver isolerer meget godt, hvilket er endnu en grund til, at nogle gerne vil have dem, især hvis man lægger noget indeni væggen, som fylder rummet ud.
/Pontus
Min erfaring siger, at det er nok med den billigste løsning, dvs. at sætte almindelige spånplader bag gipset. Så kan man sætte hylder op med to skruer, og de holder til at hænge sig i dem uden problemer (jeg vejer lidt over 90 kg). Køkkenskabe fungerer også fremragende. Jeg synes ikke, det er en luksus let at kunne hænge op, hvad man vil.
At vælge råspånt bag gipset er at kaste penge ud af vinduet, hvis man bare vil have mulighed for let at sætte ting op.
En spånplade koster ca. 100:- inkl. moms (12x1200x2500), og det tager ikke lang tid for en tømrer at sætte den op. Har man et hus på 100 kvm, burde der gå max 100 plader til, så materialomkostningen bliver 10000:- Ekstra tid for tømreren er max et par dage, så det bliver sig max 10000:- Samlet omkostning under 20000:-.
Det er klart, at man kan bruge de penge et andet sted, men jeg synes, det er det værd.
At vælge råspånt bag gipset er at kaste penge ud af vinduet, hvis man bare vil have mulighed for let at sætte ting op.
En spånplade koster ca. 100:- inkl. moms (12x1200x2500), og det tager ikke lang tid for en tømrer at sætte den op. Har man et hus på 100 kvm, burde der gå max 100 plader til, så materialomkostningen bliver 10000:- Ekstra tid for tømreren er max et par dage, så det bliver sig max 10000:- Samlet omkostning under 20000:-.
Det er klart, at man kan bruge de penge et andet sted, men jeg synes, det er det værd.
Medlem
· Västmanland
· 47 indlæg
Constructum
Tak for rådene. Jeg fulgte en anden tråd, hvor jeg hører, at isolering heller ikke er standard... Hvordan bygges huse i dag egentlig?? Hvor meget er det værd at tilføje for at få isolering... findes der steder, man kan "springe over"?? Øger det varmekostnaderne?? Lydvolumen??
Pongu
Tja, materialet i vores vægge i dag varierer meget... Har kun dårlige erfaringer fra vores forrige lejlighed, hvor vi havde sat en hylde op på væggen, som en dag kollapsede og efterlod store huller i væggen... Ikke sjovt... Hvor går grænsen for rigtig tungt??
Tak for rådene. Jeg fulgte en anden tråd, hvor jeg hører, at isolering heller ikke er standard... Hvordan bygges huse i dag egentlig?? Hvor meget er det værd at tilføje for at få isolering... findes der steder, man kan "springe over"?? Øger det varmekostnaderne?? Lydvolumen??
Pongu
Tja, materialet i vores vægge i dag varierer meget... Har kun dårlige erfaringer fra vores forrige lejlighed, hvor vi havde sat en hylde op på væggen, som en dag kollapsede og efterlod store huller i væggen... Ikke sjovt... Hvor går grænsen for rigtig tungt??
Ja, jeg har også dårlige erfaringer med lejligheder med enkelt gipsvægge. Hvis man først har sat noget op med gipspløkker, bliver jo halvdelen af pløkken siddende som en stor metalplade på væggen, hvis man flytter noget. Et hul efter en almindelig skrue+pløk kan man jo meget nemmere skjule ved at male over eller lappe tapetet.
Vi havde mange væghængte hylder i den lejlighed, som skiftevis bestod af betonvægge og enkeltgips. I betonen var der egentlig ingen problemer, hvis man bare brugte et godt bor. Men i gipsen var man hele tiden bange for, at det skulle bryde sammen og falde ned.
En anden interessant ting var også, at da vi flyttede fra denne beton-gips-lejlighed til en fra 40'erne med gennemgående pudsede vægge, så begyndte vores stereoanlæg at lyde utroligt meget bedre. Man kunne ikke rigtig tro, det var de samme ting. Akustikken var simpelthen fantastisk meget bedre i 40'er-lejligheden.
Vi havde mange væghængte hylder i den lejlighed, som skiftevis bestod af betonvægge og enkeltgips. I betonen var der egentlig ingen problemer, hvis man bare brugte et godt bor. Men i gipsen var man hele tiden bange for, at det skulle bryde sammen og falde ned.
En anden interessant ting var også, at da vi flyttede fra denne beton-gips-lejlighed til en fra 40'erne med gennemgående pudsede vægge, så begyndte vores stereoanlæg at lyde utroligt meget bedre. Man kunne ikke rigtig tro, det var de samme ting. Akustikken var simpelthen fantastisk meget bedre i 40'er-lejligheden.
Medlem
· Västmanland
· 47 indlæg
Pinebar
Lyder som en hyggelig bonus med lidt bedre lys.
Så dine erfaringer er:........
Hvad skal man være opmærksom på når det gælder indervægge??? Hvad er godt at have, hvad kan man vælge fra, hvad skal man være omhyggelig med at vælge til??
Vi er helt nye i branchen og har endnu ikke valgt hverken hus eller producent... kommer nok til at plage alle med 100 spørgsmål senere
Lyder som en hyggelig bonus med lidt bedre lys.
Så dine erfaringer er:........
Hvad skal man være opmærksom på når det gælder indervægge??? Hvad er godt at have, hvad kan man vælge fra, hvad skal man være omhyggelig med at vælge til??
Vi er helt nye i branchen og har endnu ikke valgt hverken hus eller producent... kommer nok til at plage alle med 100 spørgsmål senere
Klik her for at svare