Hej,
Det er sådan, at jeg har et hus med kælder og i kælderen var der indvendige vægge opsat i et rum.
Det, jeg så havde tænkt at gøre, var bare at tage det tapet ned, som så var opsat, og sætte et nyt op, så jeg begyndte at tage det gamle tapet ned, og mens jeg holdt på med det, begyndte jeg at mærke en dårlig lugt.

Det endte med, at jeg måtte begynde at rive de indvendige vægge ned og fandt så en vandskade, som viste sig at skyldes dårlig dræning på husets yderside. Opdagede også, at de indvendige vægge, der var opsat, var lavet på den forkerte måde.
Dels havde man brugt træregler, isoleret mellem ydervæg og indvendig væg, hvor isoleringen lå tæt op ad begge vægge og således havde isoleringen suget fugt til sig og holdt den tilbage.

Væggene havde man bygget med spån- henholdsvis gipsplader (Rigtigt/Forkert?).

Nu vil jeg bygge væggene op igen, hvordan gøre?

Huset er siden et år tilbage omdrænet med podræn, og det jeg er sikker på, er, at jeg skal bruge stålregler.

Men hvad så?
Tør man sætte noget isolering mellem væggene igen, eller skal man køre uden?
Hvad skal man bruge for materiale til at bygge væggene af?

Taknemmelig for svar.

Hej ..
Nu siden du har ordnet dræneringen rundt om huset, er det store problem jo væk..
Så nu kan du bruge regler og plader igen og isolering.
Skematisk tegning af en vægkonstruktion i en kælder, visende plastdistanser under stolper, isolering mellem skiver, og en luftspalte ved den eksisterende væg.
Som du kan se på min skitse, har du din eksisterende væg i kælderen ..
Et lille luftspalte mellem skader ikke, så kommer træet fra væggen
Her kan du sætte 5 mm plastdistanser
Så kan du følge skitsen ..
Og sæt også 5 mm plasttapper på stolperne, så træet kommer fra gulvet ..
Et forslag..
venligst
Eti..

Senest redigeret:
Tak for dit forslag....i mine ører lyder det som et godt forslag :).
En overvejelse bare....er der ingen risiko for, at man kan få fugt, der bliver i isoleringen mellem pladerne?

Senest redigeret:
Hvorfor bruge træ regel når der findes plade regel til dette formål. Undgå så meget organisk i kælderen som det overhovedet er muligt.

Ja, præcis.....plåt reglar tænkte jeg bruge...men resten af løsningen synes jeg virkede godt, dog med min overvejelse om der er risiko for, at jeg bygger fugt ind i isoleringen mellem skiverne...

Findes mange gode tråde om netop dette. Ventilerede fodpaneler, platonmåtte under gulvet etc. Men var det en indvendig væg, eller er det mod en ydervæg så at sige?

Bedst er at ikke isolere overhovedet mod ydervæggen i kælderen, men gøre isoleringen fra ydersiden. Som sagt, søg i tråde. Der er masser om netop dette.

Mattias_Jo1 sagde:
Bedste er at ikke isolere overhovedet mod ydervæggen i kælderen men lave isoleringen fra ydersiden. Som sagt søg i tråde. Findes masser om netop dette
Helt rigtigt kældervægge skal isoleres udefra. Aldrig fra indersiden, det giver problemer. Hvis ikke nu så senere. Dræningen vil ikke altid fungere perfekt.

Det er mod 2 ydervægge og mod 2 indervægge......nej, jeg har tænkt længe nu på, om man skal isolere eller ej.
Var helt klar over, at jeg ikke skulle isolere, da alle jeg talte med sagde, at det var forkert at isolere. Men så kom jeg til at se et afsnit af arga snickaren, hvor de isolerede netop et kælderrum, og det fik mig til at tænke.
Isoleringen har jeg jo fra ydersiden, da jeg har drænet om med podrän.....Men stadig vil jeg være sikker på, at det bliver tilstrækkeligt varmt, da det kan blive soveværelse af det i fremtiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.