Jeg har overvejet at fjerne en indervæg i min lejlighed i et hus bygget i 30'erne. Væggen skal så erstattes af en nybygget væg med indbyggede skydedøre. Jeg tror, jeg har styr på det meste forud for projektet, men spekulerer på, hvad den nuværende væg "står på".

Afstanden mellem gulvbjælkerne (robuste ting 10 cm brede) er 60 cm, undtagen under indervæggen, hvor regelafstanden er 47 cm.

Indervæggen er 16 cm tyk, og det ser ud til, at den er opbygget af 8 cm slaggeblok/læggebeton, der har lægter plus gipsplade på den ene side. At væggen skulle have nogen bærende funktion ser jeg som usandsynligt, da den går langs med bjælkelaget og er så tynd.

Spørgsmålet er, hvad den nuværende væg "står på," og hvad jeg har at bygge min nye væg på? Er der korte stykke mellem gulvbjælkerne, som den nuværende væg står på, eller hvordan gjorde man det i 30'erne?

Væggen set oppefra:
Diagram viser gulvbjælker med afstanden 60 cm, undtagen under en 16 cm tyk skillevæg. Afstand 47 cm mellem bjælkerne under væggen.

Væggen set fra siden:
Diagram af vægkonstruktion set fra siden, viser væg placeret mellem gulvbjælker med en afstand på 47 cm.

Ingen?

Ved ikke, men gætter på en form for kotlingar med en syll/regel at stå på.

Står måske på "samme" væg i lejligheden nedenunder?
Måske bærer væg i lejligheden ovenover?

Med tanke på gulvbjælkers placering, er det nok ret sandsynligt, at der har været en form for væg fra begyndelsen, som har været gennemgående i huset. Gasbeton blev opfundet i den senere del af 20'erne, men begyndte ikke at blive brugt stort fra 40/50'erne. Slaggplader forekom i 30'erne, men gips og reglar er en nyere opfindelse. Så væggen føles ikke rigtig som om den skulle være helt original, men i det mindste suppleret med gips på et senere tidspunkt, men kan jo for den sags skyld stå på en anden muret væg i etagen nedenunder.

Væggen er for spinkel til at være en bærende væg, i det mindste ikke ifølge datidens normer.

Kan du ikke få fat i originaltegningen, så du kan se, hvordan det ser ud både over og under dig, disse bør jo findes i din forening, ellers hos kommunen.

Senest redigeret:
Villa vista sagde:
Ved ikke men gættemæssigt en form for kotlingar med en eller anden syll/regel at stå på.
Jo, det er det jeg håber på. Vil dog have lidt mere på fødderne, før jeg tager ned væggen.

fahlis sagde:
Står måske på "samme" væg i lejligheden nedenunder?
Måske bærer den en væg i lejligheden ovenover?
Ovenover er loftet, og det har ingen skillevægge, så det er roligt.

Hvis den står på en væg i lejligheden nedenunder, er det slet ikke godt. Dog tror jeg, fra da jeg smugkiggede på lejligheden nedenunder ved fremvisningen for nogle år siden, at den lejlighed har en nybygget væg der i stedet for originalvæggen. Jeg må invitere mig selv derover og tjekke igen for en sikkerheds skyld.

oceanis sagde:
Med tanke på gulvbjælkerne placeret så er det nok ret sandsynligt, at der har været en form for væg fra starten, som har været gennemgående i huset. Gasbeton blev opfundet i den senere del af 20'erne, men begyndte ikke at blive brugt stort fra 40/50'erne. Slagplader fandtes i 30'erne, men gips og lægter er en nyere opfindelse.
Det er nok slagstensplader, men de indeholder (udover en masse knust tegl) stykker af noget, der ligner letbeton.

Når du skriver "gennemgående", betyder det så, at min væg står på boligernes underliggende væg? I så fald bliver det vel svært at fjerne den?

oceanis sagde:
Så væggen føles ikke rigtig som om den ville være helt original, men i det mindste suppleret med gips på et senere tidspunkt, men den kan jo for dens del stå på en anden muret væg i etagen under.

Væggen er for spinkel til at være en bærende væg, i det mindste ikke ifølge datidens normer.

Kan du ikke få fat i originaltegningen, så du kan se, hvordan det ser ud både over og under dig? Disse bør jo findes i din forening, ellers på kommunen.
Konstruktionsplaner findes ikke, men derimod installationstegninger, og på dem kan man se, at der var en åbning i denne væg, da huset blev bygget. Jeg gætter på, at lægterne og gipspladerne blev opsat, da denne dør blev lukket engang i 50'erne eller 60'erne.

Der findes ingen muret væg i lejligheden nedenunder. Under min væg findes enten en original tynd slagstensvæg eller også en nyopført væg med lægter og plader.

Nu er væggen i hvert fald revet. Det viste sig, at mellem de to gulvreglar gik en I-bjælke af stål (bredde ca. 5 cm og højde ca. 20 cm), som væggen stod på.

• En revet væg afslører en stålkonstruktion mellem gulvreglerne, med en I-bjælke synlig. Byggearbejde pågår med fjernet murværk.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.