Snakkede med en dygtig sælger i byggemarkedet. Blev 45*45 CC45 og OSB + gips på den ene side og kun OSB på den anden side, hvor garderoben skal stå. Væggen er rigtig stabil, det var tilstrækkeligt til dette formål.

Garderoben er skabe, der skal monteres på og fastgøres i væggen, så den vil også stabilisere yderligere.

Tak for alle tips og råd, dette forum er virkelig toppen! (y)

• Synes
Dan Olofsson og 1 anden
  • Laddar…
T Testarn sagde:
Angående stabilitet så är det en vägg i ett sovrum/vardagsrum - inte en væg i en stald eller en gymnastiksal hvor det spilles bold mod væggen. Den skal kunne klare at man læner sig mod den, og det skal være muligt at hænge en hylde op - ikke at man løber med fuld fart og kaster sig ind i den :)

Så er det jo en sandwichkonstruktion med skruet OSB og gips på hver side, der stiver den ordentligt op.
Jeg selv har en platform (250 cm), som jeg bruger mellem to bukke at gå på, når jeg arbejder med huset, og den har en ramme af 45x45 regler med en tværstiver i midten, en OSB på 11 mm, der er skruet ca c/c 200 mm. Når jeg står midt på den, svajer det lidt, men holder uden problemer. Havde i en periode tænkt på at sætte en OSB på undersiden for holdbarhed/stivhed, men det har ikke været nødvendigt.

At sætte en 45 eller 70 mm regel er mere for at en 70 mm regel måske ikke bøjer sig lige så meget som en 45:a, men det er et ikke-problem, hvis du skruer pladerne på den relativt hurtigt efter, du har taget dem hjem fra brændegården (så må man vælge lidt på hylden, så de er lige fra starten...) og så for at få mere plads imellem til (lyd)isolering.
En anden grund kan jo også være, hvis man har dørkarme på 120mm og ikke 95 mm.
Vart perfekt, skruede alt på samme dag og valgte regler med omhu. :)

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.