Hej Puskas!
Ja, det bør du gøre.
Timmervæggen vil som du siger bevæge sig over året, mest nedad i form af langsom sætning, der aftager med tiden, men også opad ved fugtigere vejr.
Når man introducerer en vertikal låsning i form af stående regler, vil en af to ting ske, når konstruktionen bevæger sig:
1. regelkonstruktionen giver efter, overfladerne revner, osv.
2. tømmerkonstruktionen "hænger fast" på de vertikale regler, hvilket giver sprækker mellem bjælkerne
Ingen af disse scenarier er særligt ønskværdige.
På den anden side er det ikke så himla mærkværdigt at håndtere dette, dels findes der færdige glidebeslag, som man bruger til at fastgøre den øverste ende af reglen i væggen med, eller så kan man lave egne løsninger af forskellig art, der tillader 1-2 cm bevægelse mellem regel og væg.
Jeg har selv bygget et hus af limtræsbjælker, som bevæger sig væsentligt mindre end frisk tømmer, men jeg er meget glad for, at jeg gjorde (næsten) alle vertikale elementer bevægelige mod konstruktionen. Et sted havde jeg misset lidt i opmålingen, så konstruktionen har hængt fast på en dørkarm. Der har jeg nu 5-10 mm sprække mellem to bjælker, hvilket betyder, at jeg bliver nødt til at montere den dør om igen...:@
Det er lidt som med det meste: gør det rigtigt fra starten, så slipper du for at gøre det om, for det er slet ikke sjovt!
MVH
/fth