Hej,

Har søgt lidt rundt omkring dette, men bliver ikke rigtig klog.

Vi bor siden 1 måned tilbage i et hus bygget -67 med delvist indrettet kælder. Kælderen er bygget i Leca, dræneringen er original fra -67. Hele kælderen har væg-til-væg tæpper og murede indvendige vægge, hvor nogle er beklædt med træpanel og nogle med filt tapet.

Der er ingen tegn på fugt i kælderen, og inspektørerne (3 stk. i forbindelse med købet) var forbløffede over, hvilke lave fugtniveauer der er i kælderen.

Huset ligger i en lille skråning, hvor de måtte sprænge lidt klippe væk ved byggeriet, ellers lerjord. Kælderen er som nævnt lavet i Leca med asfaltpap på ydersiden. Ventilationen er naturlig træk med tilførselsventiler lidt her og der.

Vi har planer om at opdele det, der i dag er en stor gildestue med en lille snedkerbod i hjørnet. Her stod der en "letvæg", som jeg nu har taget ned, 2 enkle regler oppe og nede med enkel træpanel sømmet fast på den ene side for at opdele gildestuen og snedkerboden. Der var ingen tegn på fugt eller skimmel på reglen, der lå direkte på kældergulvet.

Vi planlægger her at opdele mod snedkerboden samt lave gildestuen om til et gæsteværelse og tv-rum. Væg-i-væg med snedkerboden findes fyrrummet, som også huser maskineriet til poolen. Vi er altså afhængige af at isolere/lyddæmpe den nye væg mellem snedkerboden og det som skal blive gæsteværelse.

Hvordan gør man bedst i denne kælder?

Indervæggen kommer ikke til at ligge direkte mod ydervæg. Jeg vil bruge 2 st "forstærkninger" i kældervæggen som indfæstningspunkter. Dette er som en lille, muret "stok", ca 50 cm ind i rummet med en lille luftspalte øverst. Indervæggen trækkes derfra til midt væggen i kælderen.

Hvad jeg har forstået, skal man undgå organisk materiale i direkte kontakt med i det mindste gulvet. Jeg tænker at bruge en stålregel mod gulvet og derefter stabilisere op med træ. Ind mod snedkerboden bliver ikke overfladen så nøje, da der skal monteres hylder osv. til opbevaring. Derimod ønsker vi, at overfladen mod gæsteværelset væg-i-væg bliver pæn. Gips ville være skønt, men der forstår jeg, at papiret kan skabe problemer?

Og hvordan løser jeg isolering/lyddæmpning, så det er muligt at sove der? :)

Taknemmelig for alle tips og råd.

Isolere indre vægge i kælderen er intet problem. Jeg holder selv på med byggeri i kælderen for fuldt. Stålregler til vægge og Platon under gulvet.

Tager mig friheden at løfte/kappe denne tråd, da jeg i princippet har det samme spørgsmål selv.

Det er rart at høre, at det ikke er noget problem at isolere indervægge i kælderen, men jeg tvivler på, at man af den grund kan gøre hvordan som helst. Hvordan gør man i følgende situationer?

* Isolering ved gulv. Kan man lade isoleringen gå helt ned i bunden af stålreglen, eller skal der en eller anden specialløsning til der? Jeg har ingen planer om platon, tænkte at tage en flydende måtte, der ånder, i stedet.
* Gips ved gulv. Hvor stor luftspalte bør man lade nederst? Skal man for lydisolationens skyld tætne med noget (hvad?) mellem gipsen og gulvet?
* Hvis jeg ville have en væg, hvor man nemt kan hænge forskellige ting op, ville jeg have brugt plyfa eller lignende og derefter gips udenpå det, men hvordan gør man i en kælder, hvor man skal undgå organiske materialer?
* Gulvlister. Hvordan fastgøres de mod gulv og tilstødende ydervæg?

Skal ud på shoppingtur i morgen og det ville jo være rart for en gangs skyld at købe det rigtige fra starten.

Snakker du indervægge, så er det ingen problemer med det, du spørger om. Isoleringen rører jo ikke gulvet. Har du så meget fugt, at du alligevel isolerer inde i stålreglerne, ville jeg holde mig væk derfra. Ellers er det nok med en lille spalte på omkring en cm. Vi har også ventilerede gulvsokler, som gælder, de er jo også organiske. Har du ikke problemer med fugt i dag, behøver du ikke overdrive efter min mening. Jeg er selv i gang med at lave 3 soveværelser i kælderen. Har bygge billeder i styleroom.se søg Mattias_jo1 tjek mine album.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.