Hej,

Jeg er begyndt at montere inderdøre og har nogle spørgsmål... Jeg har målt og fået den første dørkarm i lod i alle retninger og hængt døren på. Der er jo et lille mellemrum, når man har lukket døren, på måske 3-5 millimeter mellem dørbladet og karmen. Hvilket kan føre til problemer, når lufttrykket ændres, fx man åbner et vindue, og det blæser meget, så kan døren stå og slå mod karmen, selvom den er lukket. Hvordan forhindrer man dette ved montering af inderdør? Jeg vil ikke sætte en gummiliste rundt om, da dørene vil stå åbne det meste af dagen (børnene kan rive dem i stykker). Da det er soveværelsesdøre, skal de lukkes om aftenen. Denne lyd er ret forstyrrende, kan jeg forestille mig. Jeg har ikke opdaget, om jeg har det endnu, men jeg har kun monteret den første dør og vil forhindre dette fremover. Den første dør, jeg monterede, går ind til en walk-in garderobe, hvor døren er lukket det meste af dagen, der kan jeg jo sætte en gummiliste.

Findes der nogle regler for, hvordan en toiletdør skal monteres? Skal den åbne ind i badeværelset eller ud i stuen? Vi har en trappe lige ved toiletdøren, og åbning udad kan medføre, at nogen ville falde i trappen ved en alt for kraftig åbning af døren.

En væg er 26 mm bredere end dørkarmen, findes der en specialliste, man kan bruge til at dække dette mellemrum, inden man sætter dørpanelerne?

Sætter man døren direkte mod parketgulvet eller et par mm op i dørhullet?

Det er en Swedoor med snap-in montering af dørbladet.

/Honeybun

B
er det springe på hængselssiden eller låsesiden eller begge?
placere badeværelsesdøren så den praktisk placeret

Det er løbe på låssiden.

Prøvet at bøje låsebeslaget ud?

Jeg satte sådanne transparente silicon pluttar, som man har på køkkenlåger og garderober som lyddæmpere. En oppe og en nede, bliver passende "spænd" og desuden så larmer det ikke så meget, når børnene smækker en dør.

Låsblikket? Er der altid sådanne "flapper", som man kan bøje ud og gøre sprækken mindre? Det vidste jeg ikke, skal prøve.

B
kan du måle hvad karm overstykket og nederstykket er?
du skal måske bruge hængselsknækker

Hm, at justere hængslerne ville vel ikke hjælpe mod sløret i døren? Det bliver vel justering af låsepladen som nævnt ovenfor, eller også nogen form for "gummipluppar" som også nævntes tidligere. Kan godt lide ideen med siliconpluttarna, skal nok anskaffe et par selv tror jeg.

#Havsutsikt, hvor købte du dine?

Havde nogle til overs fra køkkenmonteringen, men det er på K-rauta så jeg. Ellers Ikeas afdeling for komplettering af skruer og beslag. Sidder på et kort findes i forskellige størrelser.

B
tips er, at man skruer fast hængselsiden først.
sen test lukker døren, for at kontrollere lukningen.

Og speciallisten du har brug for, tror jeg, hedder klackfoder. Det er en foderliste med en 13 mm klack, der sidder an mod dørkarmen. Det er bedre at bruge sådan en end at sætte en almindelig foder+ en 13/26 mm liste, fordi dør+karm bevæger sig lidt, når man åbner og lukker, og det bliver svært for spartelmassen at holde.

Honeybun sagde:
Hej,

Findes der nogle regler for, hvordan en toaletdør skal monteres. Skal den åbnes ind i badeværelset eller ud i stuen? Vi har en trappe lige ved toaletdøren, og åbning udad kan derfor medføre, at nogen ville ende i trappen ved en alt for kraftig åbning af døren.

/Honeybun
Skal toaletdøre ikke altid monteres udad? Jeg har en fornemmelse af, at i små rum som badeværelser og garderober skal døre placeres udadgående. Måske mere anbefalinger end regler. Har du et stort badeværelse, spiller det måske ingen rolle. Det kan være svært at åbne en dør indad i et lille rum, efter min mening føles det ret upraktisk at åbne den indad. Men en smagssag.
Held og lykke!

Findes der nogle regler for, hvordan en toiletdør skal monteres. Skal den åbne ind i badeværelset eller ud i stuen? Vi har en trappe lige ved toiletdøren, og åbening udad kan derfor medføre, at nogen ville falde i trappen ved en alt for kraftig åbning af døren.

Ja, men det er primært et spørgsmål om tærsklen, for at få en høj kant som tætningslaget på gulvet kan gå op mod, så monteres døren oftest med åbning udad på toiletter mm. Så bliver tærsklen højst ind mod rummet.

Hængselsknækker virker ikke på moderne indendørsdøre.
Klackfoder duer ikke, når det er en forskel på 26mm. Man må forlænge/tilpasse karmen med 26mm.
Jeg sætter stykker af tætningsliste på mine indendørsdøre. 3 stykker plejer at være nok.
Mine døre går stille og fint, ingen raslen her !! :)

B
det går. men man får være forsigtig.
synes du skal sætte en liste hele vejen. typisk tætningsliste.
det bliver grimt med listestumper. eller gummiplutter
i låsteglen så kan du justere, så den ikke larmer så meget, når den er lukket (låser døren ligesom).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.