Jeg har nu indset, når bordet, jeg bygger, næsten er færdigt, at jeg har brugt indendørslim. Det er et lille bord, som ikke skal tåle større belastninger end en kaffekop og andre ting, man lægger fra sig ved siden af sofaen på altanen. Er det kulden, regnen eller følelsen af at være udenfor, som limen ikke tåler? Og hvad sker der, når det regner på det, eller hvad det nu er, det ikke tåler – eksploderer det og tager hele kvarteret med sig, eller betyder det bare, at det vil være lidt mindre holdbart efter et antal år udenfor?

Nu har jeg mest lavet bordet for at øve mig på mine gamle sløjdkundskaber, og jeg har egentlig ikke brug for det, men det føles lidt surt, hvis jeg har lavet noget, der dør af sig selv, før påske.

Vær rolig, du er ikke den første, der har gjort det. Du kan bruge det udendørs i sommerhalvåret, hvis du beskytter det mod regn. Tænk på gamle køkkenstole, som havde endnu mere følsomt lim.

Absolut, men sommer i beskyttelse af regn er jo som indendørs. Eftersom det er mere en træningsbygning end et eftertragtet bord, vil jeg nok stille det udenfor og lade det både stå og fryse og blive vådt. Jeg er mere nysgerrig end bekymret over mit bord.

Risikoen er vel, at limfugerne opløses af vandet. Nu ved jeg ikke, hvad du har limet, men hvis det er en bordplade, der er en limfuge, så er det ikke en god idé, uanset limtypen, at have sådan en eksponeret for regn. Der er en grund til, at næsten alle havemøbler har brædder med mellemrum som bordplade.

Det er som @vectrex skriver: det er godt at undgå limfuger udendørs. Udendørslim som PU-lim er ikke så sjove at arbejde med ved møbelprojekter.

V vectrex sagde:
Risikoen er vel, at limfugerne opløses af vandet. Nu ved jeg ikke, hvad du har limet, men er det en bordplade, der er en limfuge, så er det ikke en god idé uanset limtype at have sådan en udsat for regn. Der er en grund til, at næsten alle havemøbler har brædder med mellemrum som bordplade.
Så langt jeg nåede, før jeg indså fejlen, var ben og ramme. Derefter skal der på ribber som "plade" og hylde under, men de skal have det rigtige lim. Som sagt er jeg mere nysgerrig end bekymret, da det mest var et projekt for at træne lidt.

Ufuldstændig træramme med ben og overkant, klar til montering af ribber og hylde, bygget som et øvelsesprojekt i et værksted.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.