Jeg skal snart renovere vores trappe derhjemme (slibe og male). Trappen ser dog ud til at have sunket lidt sammen, eller også har man sjusket ved monteringen, da der er sprækker mellem gelænderet og loftet. Jeg vil gerne gøre sprækken mellem loftet og trappegelænderet mindre, før jeg maler. Min plan er at skrue hver gelænderlænke løs og forsøge at banke den op, for så at skrue den tilbage igen. Jeg er bekymret for, at der ikke er nok sprække til, at skruerne ikke skal ende i de gamle huller. Sprækken mellem loft og gelænder er ca. 4-5mm. Er der nogen, der har oplevet noget lignende eller måske har en bedre idé til, hvordan man kan løse det?
Hvordan ser ellers fastgørelsen af overliggeren ud? svært at se på billedet.
Hvis muligt ville jeg nok hellere sænke overliggeren ved at indsætte et stykke plangladet træ mellem overliggeren og taget, som så males sammen med overliggeren. 8mm er en ret almindelig tykkelse på planglad i byggemarkedet, hvis det kan være i nærheden af den sprække, du har i dag?
På den måde kunne du så genmontere ribberne i de samme gamle huller.
Hvordan ser ellers fastgørelsen af overliggeren ud? svært at se på billedet. Hvis muligt ville jeg nok hellere sænke overliggeren ved at putte et stykke planhøvlet træ imellem overliggeren og taget, som så males sammen med overliggeren. 8mm er en ret almindelig tykkelse på planhøvlet i byggehandlen, hvis det kan være tæt på den revne, du har i dag? På den måde kunne du derefter genbruge ribberne i de samme gamle huller
Jeg ved faktisk ikke, hvordan den er fastgjort. Må tjekke det, når jeg kommer hjem. Revnerne er ikke så store som 8mm. Snarere 4-5mm. Det ville være rigtig rart, hvis man kunne genbruge de eksisterende huller. En tanke kan jo være at sætte en liste nedenunder for at dække revnerne, men så skal man fræse ud hul til hver ribbe. Det bliver meget arbejde.
raveper sagde:
Er tanken at male det på stedet?
Ja, det er tanken. Jeg malede et altanrækværk sidste sommer, og der tog jeg alle ribberne ned. Det blev rigtig besværligt at vente på tørretider, før man kunne vende hver bræt. Sidder de fast, kan man male det hele, selvom det er mere besværligt.