Vi er ved at lave en tilbygning til vores 50'er hus og skal lave en åbning mellem det eksisterende hus og tilbygningen.

Huset er bygget i tegl med tegl både på indersiden og ydersiden med en luftspalte imellem.

Min tanke er at indsætte bjælken og derefter lave åbningen nedenunder, men jeg er bange for, at der vil opstå sætningsskader, når jeg åbner op for bjælken. Har nogen gjort noget lignende? Hvad gør man for at minimere risikoen?

Hullet bliver ca. 3,5m. Jeg har en arkitekt og konstruktør, der har beregnet bjælken.

/Mattias

• Byggerum med rød murstensvæg og betonblokke til en tilbygning. Træloftet er delvist synligt, materialer og værktøjer ligger spredt på gulvet.
Åsa Lund
Bedre at indfælde to U-bjælker i væggen, en fra hver side og en ad gangen. Burde konstruktøren allerede have givet dig dette tip om, synes jeg?

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Du har altså en helstensmur plus. Måske 11/4-sten. Murtykkelsen eksklusive puds er da ca. 12+6+12=30 cm. At vælge en HEA 160 virker ikke særligt velovervejet. Bedre med to bjælker som matcher stenens dybde.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.