Hej,

Jeg er i gang med at renovere mit køkken fra 40'erne og havde tænkt mig at indfælde elrør og dåser.

Jeg havde tænkt mig at fræse elrørene ind og derefter lægge gips på, problemet jeg er stødt på er, at de dåser jeg finder er 50mm dybe, hvilket betyder, at jeg skal fræse ret dybt i den stående spont, som er den eksisterende indervæg (jeg har revet spånpladen, der sad på før), for at få dåserne i niveau med gipsen.

Spørgsmålet er simpelthen, kan man gøre dette eller er denne stående spont bærende? Brædderne, der udgør sponten, er 50mm tykke.

Vedhæfter foto af en fræsning, jeg allerede har lavet.

Tak på forhånd.

• Trævæg med indfræset stikdåse ved vindue og radiator, del af renoveringsprojekt.
  • Indfræsning i trævæg ved siden af et vindue i et gammelt køkken. En elektrisk dåse er synlig, og udenfor er der en græsplæne med en grill.
Jeg synes, du skal bygge et installationslag indenfor med 45×45 mm lægter, i det mindste på ydervæggene. Der lægger du alle el-rør samt ekstra isolering. Så OSB og gips. Det bliver solide vægge.

J Josth sagde:
Synes du skal bygge et installationslag indenfor med 45×45 mm regler, i det mindste ydervæggene. Der lægger du alle el-rør samt ekstra isolering. Derefter OSB og gips. Bliver solide vægge.
Har også haft de tanker, men der løber udsatte rør til radiatorsystemet langs ydervæggen med vindue, hvilket ville gøre installationslaget meget dybt, plus at der er samlinger på rørene, som gør, at jeg ikke er specielt ivrig efter at bygge dem ind. At trække om disse rør uden samling er selvfølgelig muligt, men budget er selvfølgelig også en hindring.

Egentlig er vandrørene et sted, hvor jeg ikke har tænkt mig at skjule el med vinduet imellem, men det føles som om, det ville se mærkeligt ud med forskellig dybde på karmen omkring vinduet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.