Hej!
Jeg byggede i 2008 et hus af en producent, som leverede nøglefærdigt, men byggede med ydervægsmoduler. Lokale tømrere blev hyret af producenten til arbejdet, efter at stukturen var rejst.
For to år siden fandt jeg skimmel på bjælkelaget på loftet. En fugttekniker konstaterede varmeudslip, og at dampspærren ikke var tapet i samlingerne, så varm fugtig luft vandrede ud på loftet.
En reklamation til husproducenten blev gjort.
Ingen problemer, de påtog sig både at tape samlingerne og fylde op med ny og endnu tykkere isolering.
Nu har jeg tænkt videre og efter at have haft uhyggeligt mange fluer indendørs hele vintrene (altså fra kun et par stykker nye per dag til hundredevis på en dag!)
så tænker jeg nu, at:
* hvis dampspærren er korrekt lavet, burde luft ikke kunne trænge igennem, og endnu mindre fluer.
* fluerne er ikke et problem om sommeren, hvilket tyder på, at de ikke kommer indendørs via vinduer/døre, overvintrer og vågner.
* hvis dampspærren ikke var tapet i loftet, er den nok ikke det i væggene.
* fluerne kommer sandsynligvis ind via loftet, kryber ned og sover sødt bag isoleringen. Vågne op og føler varmen, som de kryber imod, og vupti leder varmen dem ind mellem de utapede plastikflader, og de er inde. Da vi har panelloft, er der hulrum over loftlisten ved brædderne mellem panelbrædderne.
* hvis fluerne kan komme ind, kan varm luft også komme ud, og bliver der skimmel i væggen, er det meget sværere at opdage.
Kan nogen hjælpe mig med at tænke rundt om dette?
Jeg forsøgte at reklamere efter den første vinter med fluerne, men firmaet afviste, og jeg måtte give op til sidst, da jeg ikke havde den viden, jeg har i dag. Desuden havde jeg flere reklamationer i gang, som var betydeligt værre dengang.
På gamle billeder fra byggetiden ses der ikke et eneste stykke tape, men billederne er lidt dårlige, og intet siger, at tapen ikke blev sat på efter, at billedet blev taget, bortset fra et billede, hvor man ser, at indervæggens reglar er sat op, men det ikke ser ud til at være tapet før.
Burde jeg save et hul i væggen og tjekke tape/ikke tape og om der er nogen tendens til skimmel eller endda skimmel?
Ville være super taknemmelig for hjælp til at vurdere dette!
Jeg byggede i 2008 et hus af en producent, som leverede nøglefærdigt, men byggede med ydervægsmoduler. Lokale tømrere blev hyret af producenten til arbejdet, efter at stukturen var rejst.
For to år siden fandt jeg skimmel på bjælkelaget på loftet. En fugttekniker konstaterede varmeudslip, og at dampspærren ikke var tapet i samlingerne, så varm fugtig luft vandrede ud på loftet.
En reklamation til husproducenten blev gjort.
Ingen problemer, de påtog sig både at tape samlingerne og fylde op med ny og endnu tykkere isolering.
Nu har jeg tænkt videre og efter at have haft uhyggeligt mange fluer indendørs hele vintrene (altså fra kun et par stykker nye per dag til hundredevis på en dag!)
så tænker jeg nu, at:
* hvis dampspærren er korrekt lavet, burde luft ikke kunne trænge igennem, og endnu mindre fluer.
* fluerne er ikke et problem om sommeren, hvilket tyder på, at de ikke kommer indendørs via vinduer/døre, overvintrer og vågner.
* hvis dampspærren ikke var tapet i loftet, er den nok ikke det i væggene.
* fluerne kommer sandsynligvis ind via loftet, kryber ned og sover sødt bag isoleringen. Vågne op og føler varmen, som de kryber imod, og vupti leder varmen dem ind mellem de utapede plastikflader, og de er inde. Da vi har panelloft, er der hulrum over loftlisten ved brædderne mellem panelbrædderne.
* hvis fluerne kan komme ind, kan varm luft også komme ud, og bliver der skimmel i væggen, er det meget sværere at opdage.
Kan nogen hjælpe mig med at tænke rundt om dette?
Jeg forsøgte at reklamere efter den første vinter med fluerne, men firmaet afviste, og jeg måtte give op til sidst, da jeg ikke havde den viden, jeg har i dag. Desuden havde jeg flere reklamationer i gang, som var betydeligt værre dengang.
På gamle billeder fra byggetiden ses der ikke et eneste stykke tape, men billederne er lidt dårlige, og intet siger, at tapen ikke blev sat på efter, at billedet blev taget, bortset fra et billede, hvor man ser, at indervæggens reglar er sat op, men det ikke ser ud til at være tapet før.
Burde jeg save et hul i væggen og tjekke tape/ikke tape og om der er nogen tendens til skimmel eller endda skimmel?
Ville være super taknemmelig for hjælp til at vurdere dette!
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg er tvivlsom overfor, at du kan få den hjælp, du har brug for på denne måde. Der er mange forhold, du skal fremlægge for at vi andre kan få et klart billede.
Hvis jeg var flue, ville jeg ikke gøre mig den umage at krybe gennem utapede huller i dampspærren. Jeg ville følge med friskluften ind hvor den nu har sin vej. Hvis du har et moderne ventilationssystem med visst overtryk, kommer fluerne næppe ind gennem huller i plasten.
Hvis jeg var flue, ville jeg ikke gøre mig den umage at krybe gennem utapede huller i dampspærren. Jeg ville følge med friskluften ind hvor den nu har sin vej. Hvis du har et moderne ventilationssystem med visst overtryk, kommer fluerne næppe ind gennem huller i plasten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Nåja, moderne ventilationssystemer (FTX) plejer jo at arbejde med undertryk, for ikke at blæse varm luft ud i isoleringen, hvor luften afkøles og fugtigheden kan kondensere.J justusandersson sagde:
I vores hus havde vi mange fluer og specielt guldøjesmærker de første to vintre. Sandsynligvis en rest fra byggetiden.
Men nu siden fem år ser vi meget sjældent et insekt indenfor (udover en og anden flåt, som følger med kattene ind).
Men hvis man er en doven flue, vil man nok komme ind, hvor det er meget nemt at komme ind, og ind til loftet er det i stort set autobahn ind. Når det så bliver koldt, er det nemt og hyggeligt at krybe ned bag ved isoleringen og så videre...J justusandersson sagde:
Det er ikke rimeligt, at de tusinde og atter tusinde fluer, som om vinteren kryber ind til os, skulle have passeret indenfor om sommeren uden at vi har bemærket det.
Desuden så vi bunker af døde (sovende?) fluer bag ved isoleringen i tagbjælker og ydervæg den vinter, vi var oppe på loftet på grund af skimmelproblemet.
Angående ventilation har vi et dårligt fungerende naturligt træksystem, hvilket er en historie for sig i dette "mislykkede" husbyggeri...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Selvom man har et ventilationssystem, som i sin helhed er indjusteret med et undertryk, så bliver resultatet alligevel et lille overtryk tæt på loftsbjælkelaget, pga fysikens love. (Det er derfor, man indstiller det med undertryk) Ved selvtræksventilation bliver overtrykket større i rummets/husets øvre del. Pointen er den samme, kommer der insekter ind, så er det mere sandsynligt, at det sker tættere på gulvet i stueetagen. I SkogsKajsas tilfælde synes jeg, det virker, som om de allerede er indendørs af en eller anden grund.
Når man bor i skoven og på landet, afhænger, ifølge min personlige erfaring, forekomsten af insekter af noget, der findes i husets nærhed, sumpområde, husdyr eller noget andet. Min kone og jeg har ofte problemer med flyvemyrer varme sommeraftener. De sidder gerne på et varmt bliktag uden for soveværelsens vinduer, og har en evne til at komme ind, uanset hvordan man lukker til.
Når man bor i skoven og på landet, afhænger, ifølge min personlige erfaring, forekomsten af insekter af noget, der findes i husets nærhed, sumpområde, husdyr eller noget andet. Min kone og jeg har ofte problemer med flyvemyrer varme sommeraftener. De sidder gerne på et varmt bliktag uden for soveværelsens vinduer, og har en evne til at komme ind, uanset hvordan man lukker til.
Der findes en rideskole tæt på, men så skulle alle naboerne, især dem, der bor endnu tættere på, have de samme problemer med fluer. Sådan er det ikke. Og fluerne invaderer førstesalen. Kun et fåtal kommer ned til stueetagen.J justusandersson sagde:Selv om man har et ventilationssystem, der i sin helhed er justeret med et undertryk, bliver resultatet alligevel et lille overtryk nærmest loftsbjælkelaget, pga fysikkens love. (Det er derfor man indstiller det med undertryk) Ved naturlig ventilation bliver overtrykket større i rummets/husets øverste del. Pointen er den samme, kommer der insekter ind, er det mere sandsynligt, at det sker nærmere gulvet i stueetagen. I SkogsKajsas tilfælde synes jeg, det ser ud som om, de allerede findes indendørs af en eller anden grund.
Når man bor i skoven og på landet afhænger, ifølge min personlige erfaring, forekomsten af insekter af noget, der findes tæt på huset, vådmark, husdyr eller noget andet. Min kone og jeg har ofte problemer med flyvemyrer varme sommeraftener. De sidder gerne på et varmt bliktag uden for soveværelsesvinduerne og har en evne til at komme ind, uanset hvordan man lukker til.
Desuden har jeg nu, siden i går, stoppet totter af toiletpapir i hver sprække i loftet ved listerne, og i nat og i dag har vi for første gang næsten ikke haft nogen fluer overhovedet. Kun et fåtal, som vi formoder har gemt sig godt under den store småvildtsjagt, vi udførte i går efter totningen...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Men så er I på rette spor!
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Eftersom I har isoleret mere, vil den gamle isolering blive varmere nu, end den har været tidligere om vinteren. Så vågner gamle fluelarver op. Det vil sandsynligvis aftage af sig selv.
Men det er her producenten hævder, at fluerne har fundet vej ind, i tusindvis, via åbne vinduer om sommeren og gemmer sig og klækker i væggene. Ifølge Anticimex kan de ikke klække i væggene, medmindre der er fugt i væggene, hvilket jeg virkelig ikke håber der er, men man ved jo aldrig med potentielt varmeudsivning...?J justusandersson sagde:
Men ægklækning og larver har brug for et fugtigt miljø for at fungere?F Finndjävel sagde:
Dette er desuden vinter nummer to efter yderligere isolering.
Klik her for at svare