Undrer om nogen kan rådgive mig! Det er sådan, at jeg er i gang med at restaurere et sommerhus bygget i 1950'erne. For ca. 12 år siden blev der sat ny træbeklædning uden på huset direkte på eternitpladerne. Nu i dag har man det problem, at man jo ikke kan plastre på indersiden af gipsen efter at have lagt yderligere 70 isolering på indersiden. Gør man det, får den fugt, der kommer ind, ingen chance for at kunne komme ud. Der findes tre alternativer, som jeg ser det.

1. Fjerne eternitten. (Stor arbejdsbyrde med først forsigtigt at fjerne træbeklædningen i det eksisterende lag for derefter på en korrekt måde at fjerne eternitten)
2. Beholde det som det er, bore huller i den plankespånede væg og gennem eternitten for at få fugten til at tørre ud. (Hvor mange huller, fungerer det virkelig?)
3. Beholde det som det er. Lægger ikke en PE-folie på, men efterisolerer og gipser som normalt. (Fungerer det virkelig med udtørringen af fugt i væggen? Konvektion og diffusion gennem væggen?

Mvh Christian
 
Spørgsmål: Baserer dette på antagelsen om, at eterniten er diffusionstæt? Ellers forstår jeg det ikke.

Jeg er virkelig ingen ekspert på materialet, men de våde eternitplader jeg har set, har ikke virket specielt "tætte". Det trænger jo lige igennem.

En anden mulighed er jo, at man bekymrer sig for, at vandet kondenserer på eterniten, men eftersom temperaturfaldet over eternitpladen er nul (eller?) så forstår jeg det heller ikke.
 
Helt rigtigt!

Tak så meget for det hurtige svar!!!

Det som er kruxet
dog er om eterniten er fugttæt eller ej!
Har jo nogle plader løse, tror du man kan teste på en eller anden måde! Eller klarer det sig uden plast på den varme del af væggen? I og med at jeg har tænkt at efterisolere på indersiden så det bliver 140 tyk isolering i stedet for 60 cm stenuld som det var før, ændrer det vel forudsætningerne ved fugttransport? Varm luft indefra kan vel, hvis eterniten er fugttæt, kondensere der og give anledning til skimmel på den plankespånede væg, som eterniten er monteret på?

Mvh Christian
 
ChristianB sagde:
Det som er problemet
dog er om eterniten er fugttæt eller ikke!
Jeg præcis som MathiasS tvivler på, at eterniten er diff-tæt. Lad eterniten være og sæt plastfolie på indersiden. ;)
 
Visst, grunden til at man maler eternit med silikat maling er vel, at man fortsat skal tillade fugtvandring. m.a.o så bør eternitplader altså ej være diffusionstætte ;)
 
Hvad sjovt med så mange svar!! :)

Jeg undrer om der findes noget måde at kontrollere det bare!!?

Det er jo dumt at tage chancen med at plastre! Hvis man nu ikke gør det, hvad sker der så. Det burde være sådan, at uanset om eterniten ikke er fugttæt eller ej, så vil væggen indeholde mere fugt pga. fugttransport indefra og ud. Det bliver vel svært med udtørringen af væggen på den måde. På den anden side har der ikke været noget plast før, men da med meget mindre isolering selvfølgelig.

Mvh Christian
 
Hej!

Ifølge en tabel, jeg fandt i gemmerne, har fibercementplader en dampgennemtrængelighed
0,28-0,42 x 10[sup]-6[/sup]m[sup]2[/sup]/s, hvilket ligger på samme niveau som f.eks. spånplade og rent træ.

Hvis eternitpladen er 6mm, bliver dampgennemgangsmodstanden Z altså 0,006/0,28x10[sup]-6[/sup]=21,4x10[sup]3[/sup]s/m

Det er ca. 1/100 af plastfoliens dampgennemgangsmodstand ---> Behold eterniten!
 
Fjern skidtet.

Ikke sjovt at sømme i, når man sætter panel.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.