Jeg skal montere et antal hyldeskinner (Sparring) med konsoller på en gipsvæg, som jeg endnu ikke har haft mulighed for at tjekke. Jeg ved ikke, om det er enkelt- eller dobbeltgips, men med stor sandsynlighed findes der ingen spånplade eller lignende bagved.
Hvilke fastgørelseselementer er ifølge jeres erfaring bedst? Enkel demontering med minimale huller kan vi se bort fra. Selvfølgelig vil jeg fastgøre så mange skinner som muligt i reglar, hvis det er muligt, og lige så selvfølgelig monterer jeg skinnerne så højt som muligt, da det er øverst, at den aksiale belastning (lige ud fra hullet) er størst.
Det er et foreningsarkiv, der skal opbevares i hyldesystemet, så der bliver en del bøger og mapper.
Min første tanke er naturligvis Molly, for at sprede belastningen over så stort et område som muligt i gipsen, men den sammenklappelige variant med en mini u-skinne, der sætter sig på tværs bag hullet, har jeg også overvejet.
Hvilke fastgørelseselementer er ifølge jeres erfaring bedst? Enkel demontering med minimale huller kan vi se bort fra. Selvfølgelig vil jeg fastgøre så mange skinner som muligt i reglar, hvis det er muligt, og lige så selvfølgelig monterer jeg skinnerne så højt som muligt, da det er øverst, at den aksiale belastning (lige ud fra hullet) er størst.
Det er et foreningsarkiv, der skal opbevares i hyldesystemet, så der bliver en del bøger og mapper.
Min første tanke er naturligvis Molly, for at sprede belastningen over så stort et område som muligt i gipsen, men den sammenklappelige variant med en mini u-skinne, der sætter sig på tværs bag hullet, har jeg også overvejet.
Kan virkelig anbefale hængeliste, som du fæstner på væggen ved loftet. Der er ofte en regel bagved. Træskrue lige ind.
Derefter hænger du dine vertikale hyldeprofiler på hængelisten.
Meget let og smart at flytte /justere/ændre. Takket være at du ikke har fæstnet hver profil i væggen, kan disse flyttes langs listen i loftet.
Derefter hænger du dine vertikale hyldeprofiler på hængelisten.
Meget let og smart at flytte /justere/ændre. Takket være at du ikke har fæstnet hver profil i væggen, kan disse flyttes langs listen i loftet.
Tak for tipset!M MasMats sagde:Kan virkelig anbefale hængeliste, som du fastgør på væggen ved loftet. Der findes oftest regel bagved. Træskrue lige ind.
Så hænger du dine vertikale hyldeprofiler på hængelisten.
Meget let og smidigt at flytte/justere/ændre takket være, at du ikke har fastgjort hver profil i væggen, men at disse kan flyttes langs listen i loftet.
Jeg har faktisk overvejet den variant, den er jo smidig. Spørgsmålet er, hvilken belastning systemet tåler.
Fischer duopower synes jeg fungerer meget godt. Ellers findes der jo en række gipsanker af forskellige slags, f.eks. essve duck foot.
Du kan stadig skrue hver enkelt skinne, så sætter du dem tættere og skruer, så kan det tåle mere end den angivne værdi. Det kan vente, indtil du har tjekket vægten, du faktisk får plads med.K Kjell-Anders sagde:
Jeg skal kigge på lokalet i eftermiddag. Sandsynligvis sidder vægstolperne med c/c 600 mm, kan jeg fastgøre skinner i hver anden stolpe, kan man have en deling på 400 mm derimellem. Måske i kombination med hængeskinne.Z z_bumbi sagde:
Desværre har jeg ikke fundet længere hængeskinner end lidt over en meter, det ville have været perfekt at kunne fastgøre i tre stolper.
Vi satte op hængeskinner, og der fandtes i det mindste længder på to meter. Da den blev sat op, kunne jeg sætte skrue i hver regel, og det bliver meget stærkt.K Kjell-Anders sagde:Jeg skal se på lokalet i eftermiddag. Sandsynligvis sidder vægreglerne med c/c 600 mm, kan jeg fastgøre skinner i hver anden regel, kan man have deling 400 mm imellem. Måske i kombination med hængeskinne.
Desværre har jeg ikke fundet længere hængeskinner end lidt over en meter, det ville have været perfekt at kunne fastgøre i tre regler.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2,296 indlæg
Er udseendet vigtigt? Det er jo muligt at skrue vandrette reglar uden på væggen, som du så fastgør skinnerne i! Reglar, der er skruet i reglarne inde i væggen.K Kjell-Anders sagde:Jeg skal montere et antal hyldeskinner (Sparring) med konsoller på en gipsvæg, som jeg ikke har haft mulighed for at tjekke endnu. Ved ikke om det er enkelt- eller dobbeltgips, men med al sandsynlighed findes ingen spånplade e.l. bagved.
Hvilke fastgørelseselementer er ifølge jeres erfaring bedst? Enkel afmontering med minimale huller kan vi se bort fra. Selvfølgelig vil jeg fastgøre så mange skinner som muligt i reglar, hvis det kan lade sig gøre, og lige så selvfølgelig monterer jeg skinnerne så højt som muligt, eftersom det er øverst, at den aksiale belastning (lige ud fra hullet) er størst.
Det er et foreningsarkiv, der skal opbevares i hyldesystemet, så det bliver en hel del bøger og mapper.
Min første tanke er selvfølgelig Molly, for at sprede belastningen over så stort et område som muligt i gipsen, men også den foldbare variant med en mini u-skinne, der sætter sig på tværs bag hullet, har jeg overvejet.
Precis, går att blanda delar. Både jula och byggmax har liknande system. Viktigt att kolla så de passar varandra.Oskick sagde:
Jag plockade på mig delar från diverse ställen så jag fick det som jag ville ha det. Men alla delar passar inte med alla, så det kräver lite ansträngning så inte det blir en gris i säck.
Elfa classic (den med hængelisten) og sparring har forskellige dybder på skinnerne. Alt, hvad jeg har testet fra sparring, fungerer i classic. Intet, jeg har testet fra classic, fungerer i sparring. Hvis man ikke skal bruge click-in-hylder/andre tilbehør, kan man altså købe konsoller fra begge til classic. Til et arkiv kan jeg forestille mig, at man vælger eller laver robuste hyldeplader og derefter vælger konsollerne. Hængelisterne findes i flere længder, og det går fint at afkorte med en almindelig nedstryger, hvis målene ikke passer. Jeg har kun Elfa, da andre mærker sjældent er meget billigere, jeg ved, at det passer, og så har jeg Elfa, som er lige så gammelt som mig selv, i værkstedet.
Åbenhed
Jeg har i mindre grad solgt Elfa som en del af et større sortiment, men gør det ikke længere, så jeg har ingen økonomisk interesse.
Åbenhed
Jeg har i mindre grad solgt Elfa som en del af et større sortiment, men gør det ikke længere, så jeg har ingen økonomisk interesse.
Ja, udseendet er så vigtigt, at denne løsning ikke går. Tror jeg (der skal også være en lille ekspedition i lokalet).Ossian K Olsson sagde:
Klik her for at svare