28,795 læst ·
17 svar
29k læst
17 svar
Hylder på gipsvæg, maxvægt uden lægter?
Medlem
· Västra Götaland
· 780 indlæg
Det bliver jo så utroligt meget ekstra arbejde. Det ville have været lettere bare at gøre siden lidt tyndere (og også døren) og se glad ud.T Tosse sagde:Høvle i en spånplade? Nej! Du vil alligevel få brug for en pasbit, hvis du skal kunne åbne lågerne ordentligt!
På et skab mod et 40-skab og 10 cm pasbit på hver side? Eller kan du finde et 50-skab? Hvis du allerede har købt skabene, må du bygge et om til 50, så du får plads til pasbiter. Men ikke ved at høvle, men ved at skære over-, under- og bagstykket.
Men det er som du siger sikkert dumt at høvle i spån...
6 mm...
Medlem
· stockholm
· 105 indlæg
Hvordan gik det?
Skær et par gipsstykker til. Som du lægger i stålsøjlen. Derefter er det bare at skrue gennem gips igen ind i væggen. Sidder hårdt fast. Har gjort sådan mange gange.andreascarlsson sagde:
Jeg er i gang med at sætte Ikeas Metod-serie op langs med en hel væg, 240 cm lang, så det bliver fire stykker 60-skabe.
Dette er en lejelejlighed, så jeg tænkte at forsøge at klare mig uden alt for store indgreb og købte derfor den lange skinne, som man hænger hylderne på. Huset er fra 1890'erne, og det blev renoveret for 5 år siden. Jeg gætter på, at gipspladerne er fra den renovering, men jeg ved egentlig ikke.
Problemet er, at jeg ikke kan finde nogen reglar! Eller jo, jeg finder en regel, der sandsynligvis er af metal, da jeg ikke kan skrue i den på normal vis (og at fastgøre noget i metal føles vel sådan).
Så nu har jeg sat skruer for hver 25. cm med almindelig plug. Og det sidder altså kun i gipsen.
Jeg har to overvejelser:
- Behøver jeg forstærke med nogle mollyplugs (eller tilsvarende)?
- Hvor meget kan en gipsvæg egentlig klare? Der kommer til at sidde i alt 4 stk. 60-skabe på væggen med diverse mapper og ting i. Pluggene holder jo sikkert, men kan gipsen klare vægten? I mine fantasier så revner hele den øvre del af gipsen, og alt styrter ned med skinner og hele molevitten...
(og ja, det er loftet, der er så skævt, jeg har målt med vaterpas tusind gange)
Taknemmelig for input!
Klik her for at svare