Er ved at sætte Ikeas Metod-serie op langs med en hel væg, 240 cm lang så det bliver fire styk 60-skabe.

Dette er en lejebolig, så jeg tænkte at forsøge at undgå for store indgreb og købte derfor den lange skinne, som man hænger skabene på. Huset er fra 1890'erne og blev renoveret for 5 år siden. Jeg gætter på, at gipspladerne er fra den renovering, men ved det egentlig ikke.

Problemet er, at jeg ikke kan finde nogen reglar! Eller jo, jeg finder en regel, som sandsynligvis er af plade, da jeg ikke kan skrue i den på normal vis (og at fastgøre noget i plade føles vel sådär).

Så nu har jeg sat skruer for hver 25. cm med almindelig plug. Og det sidder altså kun i gipsen.

Jeg har to overvejelser:
- Behøver jeg at forstærke med nogle mollyplugs (eller tilsvarende)?
- Hvor meget kan en gipsvæg egentlig holde til? Der kommer til at sidde i alt 4 stk. 60-skabe på væggen med diverse mapper og ting i. Pluggene holder nok, men klarer gipsen vægten? I mine fantasier revner hele den øverste del af gipsen, og det hele styrter ned med skinne og det hele...

(og ja, det er loftet, der er så skævt, jeg har målt med vatterpas tusind gange)

Taknemmelig for input!

• Hvidt køkkenskab fra Ikeas Metod-serie er monteret på en skinne på en lys væg, med et vaterpas vist nedenunder.
Hvis det er skævt, så synes jeg det er bedre at følge det skæve, vaterpasset må hvile.
I gamle bygninger er der ofte planker lidt længere inde i væggen, har du prøvet med rigtig lange skruer?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Fastgør i plade går udmærket! Hvis du ikke har selvborende skrue, kan du bore et 2 mm hul først. Så er det bare at skrue en pladeskrue eller træskrue i.

Hvis huset er bygget i 1890'erne, er væggen enten en plankevæg, almindeligvis med sprækkepanel, rörning og puds på begge sider, eller en muret væg med puds på begge sider. Gipsskiven er sandsynligvis en quick-fix for at slippe for at pudse rummene om. Det kunne også være en nyopstillet regelvæg, men eftersom du ikke kan finde nogen reglar, er det nok ikke det.

Løsningen er at bore dybt nok, så du kan finde ud af, hvordan det forholder sig. Sprækkepanel, rörning og puds plus gips kan let bygge 7 cm i dybden.

Tak alle for input!

Har intet længere end 7 cm her, så jeg får løst det i morgen. Der er meget tomrum bag gipsen... Fatter ikke, hvorfor man ikke sætter plywood bagved, hvis man alligevel renoverer?

Angående pladeregel så finder jeg kun en regel på hele væggen, og det er sandsynligvis plade. Får se om jeg fastgør i den, eller finder den oprindelige væg.

Hvis vi ser bort fra at finde regler, holder gipsen, hvis jeg fastgør det med nogle mollys tror I?

Luften bag gipsen taler for, at gipsen er blevet brugt til at gøre pudsede vægge lidt mere plane. Ingen ved, hvor mange skruer der holder gipsen oppe. Jeg ville satse på længere skrue.

Opdatering!

Af årsagen "jeg er doven og gider ikke finde noget at måle med" så tog jeg ned til Byggmax og købte 12 cm fransk skrue. Det viste sig, at den var for kort!

Så fulgte jeg Tosses forslag og borede et to mm hul i pladereglen og satte en skrue i den. Den skred bare, så det føltes jo sådan (testede også med en grovere, men det gav samme resultat). Bortset fra pladereglen sidder der kun to træregler længst ude ved væggene, så jeg følte, at det her ikke var helt optimalt.

Efter lidt måling viste det sig, at luftspalten bag væggen er mellem 12-13 cm...
Så i dag tog jeg en tur til Værktøjsboden og købte en række 15- og 16-cm skruer, og de greb meget rigtigt fat i den bagerste trævæg! Nu føles det betydeligt bedre hvad angår vægtfordeling og evt. risiko for sammenstyrtning. :)

Men (hvorfor er der altid et men?) — Væggen var som jeg skrev 240 cm bred. Altså præcis passende til fire stykker 60-skabe. Hvis nu væggen havde været jævn og pæn — Men det er den naturligvis ikke. Den er nemlig 239,4 cm på sit smalleste sted, altså 6 mm for smal! Og at presse noget ind der føles ikke helt godt.

Så nu er min tanke, at jeg tager det ene skabs sidevæg med ned til det lokale savværk og beder dem ganske enkelt høvle 6 mm af!

Nogen der har gjort dette? I værste fald kan man jo styrke op med nogle skruer ind i væggen (der bliver meget hulrenovering af dette rum, når vi flytter)...
Men det må da fungere? Det er tæt på, men Ikea-skruerne går ikke så langt ind, at det vil blive påvirket.

• Syv lange metalskruer placeret på en hvid baggrund, nogle med flad top og gevind, sandsynligvis til et byggeprojekt.
  • Synes
napzor
  • Laddar…
S
andreascarlsson andreascarlsson sagde:
Tak til alle for inputten!

Har intet længere end 7 cm her, så jeg må løse det i morgen. Der er meget tomrum bag gipsen... Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke sætter krydsfiner bagved, når man alligevel renoverer?

Angående stålregel, så finder jeg kun én regel på hele væggen, og det er sandsynligvis stål. Må se, om jeg fastgør i den, eller finder den oprindelige væg.

Hvis vi ser bort fra at finde regler, holder gipsen, hvis jeg fastgør det med nogle mollys tror I?
billigt at ikke sætte krydsfiner

Høvle i en spånram? Nej! Du vil stadig have brug for en pasbit, hvis du skal kunne åbne lågerne ordentligt!

På et skab mod et 40-skab og 10 cm pasbit på hver side? Eller kan du finde et 50-skab? Hvis du allerede har købt skab, må du bygge et om til 50, så du får plads til pasbiter. Men ikke ved at høvle, men ved at skære over-, under- og bagstykke.

Et tip:
Erstat det sidste 60-skab på den ene side, hvor det passer bedst, med et 40-skab + en åben 20-hylde.
20-hylden er let at modificere til lidt smallere.
Og den er supergod at have til lidt kogebøger, bakker, skærebrætter og andet.
Sådan her cirka:
Åben træhylde med bøger, bakker og skærebrætter ved siden af et større skab.

• Synes
andreascarlsson
  • Laddar…
S
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Et tip:
Erstat det sidste 60-skab på den ene side, hvor det passer bedst, med et 40-skab + en åben 20-hylde.
20-hylden er let at modificere til lidt smallere.
Og den er fantastisk god at have til lidt kokebøger, bakker, skærebrætter og andet.
Sådan her cirka:
[billede]
føles lidt unødvendigt med kokebøger, bakker, skærebrætter og andet. i et kontor/soveværelse?:rofl:

S
andreascarlsson andreascarlsson sagde:
Opdatering!

Af årsagen "jeg er doven og gider ikke finde noget at måle med" så var jeg nede på Byggmax og købte 12 cm fransk skrue. Det viste sig at den var for kort!

Så fulgte jeg Tosses forslag og borede et to mm hul i pladereglen og fastgjorde en skrue i den. Den bare skrællede, så det føltes lidt sådan (prøvede også med en grovere, men det gav samme resultat). Bortset fra pladereglen sidder der kun to træregler yderst ved væggene, så jeg følte at det her ikke var helt optimalt.

Efter lidt måling viste det sig, at luftspalten bag væggen er mellem 12-13 cm...
Så i dag begav jeg mig til Værktøjsboden og købte et sæt 15- og 16-cm skruer, og de tog meget rigtigt fat i den bageste trævæg! Nu føles det betydeligt bedre hvad angår vægtfordeling og evt. sammenstyrtningsfare. :)

Men (hvorfor er der altid et men?) – Væggen var som jeg skrev 240 cm bred. Altså præcis tilpas til fire styk 60-skabe. Hvis nu væggen havde været jævn og fin – For det er den ikke selvfølgelig. Den er nemlig 239,4 cm på sit smalleste sted, altså 6 mm for smal! Og at tvinge noget derind føles vel ikke så godt.

Så nu er min tanke at jeg tager den ene skabs side med til det lokale høvleri og beder dem helt enkelt høvle 6 mm af!

Er der nogen, der har gjort dette? Det går jo i værste fald at styrke op med nogle skruer ind i væggen (bliver meget hulrenovering af dette rum, når vi flytter)...
Men det må vel fungere? Det er tæt på, men Ikea-skruerne går ikke så langt ind at det vil blive påvirket.
jeg tror ikke der er mange finsnedkere der vil køre en stomsida fra ikea.

SBH sagde:
føles lidt unødvendigt med kogebøger, bakker, skærebrætter og andet. i et kontor/soveværelse
Det har jeg misset. Hvor stod det?
Hvorfor overhovedet hænge vægskabe op, hvis det ikke er et køkken.
Enklere at stille nogle Billy-reoler på gulvet så.

Men skattekalenderen, kørselsjournalen og Knasen har jo også brug for plads :)

• Synes
1
  • Laddar…
S
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Det har jeg misset. Hvor stod det?
Hvorfor overhovedet hænge vægskabe op, hvis det ikke er et køkken.
Nemmere at stille nogle Billy-reoler på gulvet da.

Men vurderingskalenderen, kørebogen og Ude og Hjemme har jo også brug for plads :)
skabe over seng, skrivebord måske.

Skab over skrivebord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.