Hej!

I to badeværelser sørgede jeg under husets opførelse for at lave flisebelagte nicher. Nu er der gået fem år, og det er ved at være tid til at få hylderne på plads... :-)

Jeg har ingen idé om, hvordan jeg skal gøre. Det er for smalle nicher til at få hverken boremaskine eller skruetrækker ind.

Jeg overvejer, om man kunne lime et par lister fast, måske med PL400 eller noget lignende? Hvilket materiale tror I på til bærende lister og fastgørelsesmiddel?

Næste spørgsmål er hylderne. Helst vil jeg gerne have noget, der ser ud som glas, måske en slags plast eller lignende. Det flotteste ville jo være, hvis hylderne kunne fastgøres enten helt uden bærende lister, eller i det mindste med nogle mindre og ikke så synlige fastgørelser.

Jeg finder meget lidt om dette, når jeg søger, så jeg tager imod tips med tak!

Byggede badeværelse for noget tid siden og monterede en hylde i en naturlig niche over døren, hvor vi har håndklæder og lidt lulllull. Jeg fastgjorde det kun med en tynd kantsøm af en MS-polymer på både over- og undersiden, og det sidder rigtig godt, så det er et tip.

Tak for svar!

Hvad er kälfog? Slet ikke bekendt...

Hvad havde du for materiale til hyldeplanet?

Med kæl-fuge mener jeg blot en almindelig blød-fuge i hjørnet, der får lidt fat både på hyldeplanet og i væggen. Meget tynd. Et billede der viser princippet (men har ikke svejset hyldeplanet fast…)

Diagram over en hylde med en skitse af en kælforbindelse. Farvekoder viser en grøn kil ved hjørnet med en rød pil markeret "Svets".
Her er et billede af vores hylde. Brugte askfinéreret MDF som fandtes i overskud fra tidligere.

Hylde over døren med håndklæder og produkter, lavet af askfaneret MDF. Viser brug af kæl og montering i hjørnet på flisevæg.

Ser jo skide flot ud. Men mener du, at sådan noget almindelig malerfuge kan holde sådan en hylde på plads?

Jeg skal jo sætte glasskiver ind, har du nogen idé om, hvordan man kan få det lige så pænt? I dit eksempel kan man jo ikke se nogen som helst kant eller spor efter fugemassen.

Tak! Brugte Kiilto Masa, så det er lidt mere robust end en simpel malerfugemasse. Indtil videre holder det fint, men ingen store laster. Der plejer at stå nogle håndklæder, flasker og en højttaler.

Jeg skar hyldepladen til med ca. 1 mm spillerum mod væggen og holdt den på plads, så fiksede jeg det midlertidigt med nogle plastkiler i sprækken. Maskerede med tape, så det blev en tynd fuge. Først fugede jeg ovenpå, og da det var tørt, fjernede jeg kilerne, inden fugen på undersiden blev lagt.

Man burde også kunne gøre noget lignende med en glasplade. Hvis man er omhyggelig med maskeringen, kan man få en slank fuge med skarpe, fine kanter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.