Hej!
Jeg undrer mig over en ting.

Jeg har et gammelt 40'er hus og er i gang med at renovere et rum på øverste etage. Loftsgipset er revet ned, så det der er tilbage i loftet er tunge-not træplanker, og på den anden side er der isolering og koldloft.

Planen er at gøre følgende med loftet:

1. Tunge-not træplanker (beholde)
  2. Plast
  3. Strøer
  4. Loftgips
Men hvor skal elen trækkes? Skal jeg lade elen trække før jeg plastdækker, så flexrørene ender i mellemrummet mellem træplankerne og plasten, eller efter, så flexrørene ender mellem plasten og gipsen?

mvh
Carl-Johan

Som jeg har lært, skal man altid forsøge at lægge elen på indersiden af plasten (ind mod rummet) for at få så få gennemføringer som muligt, hvor der kan lække fugt ud.

Jeg er enig. Jeg ville have sat plast mod de spontede brædder, derefter fået fat i elektrikeren, og dernæst sat forskalling og gips. Man kan næsten være sikker på, at elinstallationen vil skulle "krydse" forskallingen nogle steder, og hvis elektrikerne skal skære eller fræse i allerede opsat forskalling, tager installationen dels længere tid (=dyrere for dig), dels risikerer du, at elektrikeren kommer til at lave hul i plasten, når han fræser og skærer.

Tak for svarene!

Er taget lige så?
ellers måske skal du rette det op? så bliver glesen nedregnet og elektrikeren kan trække slangen der...

Er taget lige så?
Må du stille det spørgsmål? :D

Vaterpas, vinkelkrog og tommestok må have manglet i værktøjskassen, da mit hus blev bygget. ALT er skævt, og det er selvfølgelig ikke "jævnt" skævt, men det er skævt i forskellige dimensioner samtidigt og hælder, bugter og vrider sig i forskellige retninger.

Jeg har rettet gulvet op og orker nok ikke rette resten op, hvis det overhovedet kan lade sig gøre...

Hvis ikke dele af rummet havde haft skråvægge, så havde jeg nok overvejet at rette taget ud, men skråvæggen skræmmer mig.

Derudover er der lav loftshøjde. Højden fra gulvpladerne til loftets spånplader er kun ca. 235 cm. En opretning af taget, med den loftssænkning som følger, gør det besværligt ved vinduer og døre, da de er placeret tæt på skråvæggen.

Så jeg nøjes nok med et lige og glat gulv og kalder resten, der er skævt, for "charme".

Men bare af ren nysgerrighed, hvordan skulle jeg gå frem for at rette taget op?

mvh
Carl-Johan

Senest redigeret:
jeg har gjort sådan her:

enten en roterende laser midt i rummet, eller en krydslaser i hjørnet.
Mål og markér en højde langs væggene, start f.eks. 28mm under det laveste sted (for at have 28*70 som gles)
understøt ned, brug masonitstykker bræddestykker osv., til den korrekte højde og fastgør yderst mod væggene
mål fra gles ned til laserstrålen, fastgør glesen enten med klodser eller med hulbånd

ude ved skråtaget gjorde jeg nok nogenlunde det samme.

Ikke alt for besværligt hvis jeg husker rigtigt... årsagen til at jeg gjorde det var at jeg først havde skruet dobbelt 15mm brandgips i loftet...
Har ca 150 kvm tilbage :)

Har reglat en lejlighed sådan her, men da fastgjorde jeg først 45*45 på måske cc1200, og hængte dem i hulbånd, så gles i det rigtige cc mål.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.