Måske et mærkeligt spørgsmål. Jeg er ved at læse op om, hvordan man bygger vægge af forskellige materialer osv., for at få lidt mere kød på benene. Ikke noget projekt i gang, men føler, at jeg helt enkelt vil kunne mere.
Noget som ikke helt har hængt ved endnu, er når man bruger forskellige typer af yder- (og også inder-)hjørner. F.eks. tapetliste, nocoat, aquabead og alle der findes derude. Troede først, at det var meget for at forstærke selve væg"strukturen". Men det handler egentlig mere om, at hjørnerne skal modstå flere stød, helt enkelt?
Kan nogen tage mig igennem dette på en pædagogisk måde? Har siddet og set videoer, når de sætter yderhjørner op, og har læst om dem - men ikke præcist, hvornår de skal og ikke skal bruges.
Glædelig jul!
Noget som ikke helt har hængt ved endnu, er når man bruger forskellige typer af yder- (og også inder-)hjørner. F.eks. tapetliste, nocoat, aquabead og alle der findes derude. Troede først, at det var meget for at forstærke selve væg"strukturen". Men det handler egentlig mere om, at hjørnerne skal modstå flere stød, helt enkelt?
Kan nogen tage mig igennem dette på en pædagogisk måde? Har siddet og set videoer, når de sætter yderhjørner op, og har læst om dem - men ikke præcist, hvornår de skal og ikke skal bruges.
Glædelig jul!
Bedste svar
Selvbygger
· Stockholm
· 10 285 indlæg
Så skal der være en regel i hjørnet uanset, så disse former for lister er kun for at forstærke gipsen mod angreb fra fx børn, koner, dyr m.fl., som ikke har følingen med, hvor meget en gipsvæg kan holde til. (Har absolut intet at gøre med klodsede mænd, der støder ind i hjørner med brædder, borde osv.) 
Normalt så regler man, og på regelstammen sætter man derefter gips eller OSB/plyfa/råspont og derefter gips. I yderhjørnerne derefter passende forstærkning afhængigt af, hvilken type skader man forudser. I garagen satte jeg en beklædning i plade, i huset selvklæbende lister i plast med en tynd plade i. Er det et sted, der ikke risikerer at blive skadet eller flytte sig, kan man bare spartle.
Efter listerne spartle og slibe. Endelig male/tapetsere.
Normalt så regler man, og på regelstammen sætter man derefter gips eller OSB/plyfa/råspont og derefter gips. I yderhjørnerne derefter passende forstærkning afhængigt af, hvilken type skader man forudser. I garagen satte jeg en beklædning i plade, i huset selvklæbende lister i plast med en tynd plade i. Er det et sted, der ikke risikerer at blive skadet eller flytte sig, kan man bare spartle.
Efter listerne spartle og slibe. Endelig male/tapetsere.
Lidt i den retning jeg var inde på. Så generelt kan man måske sige, at yderhjørner bruges mere i offentlige miljøer, og rum der (som sagt) risikerer at få lidt flere slag. Og de behøves altså egentlig aldrig indendørs i en almindelig bolig... Typ. Blev lidt klogere nu, tak!R Robert-san01 sagde:Så skal man have en regel i hjørnet uanset, så disse former for lister er kun for at forstærke gipsen mod angreb fra fx børn, koner, dyr mfl der ikke har fornemmelse for, hvor meget en gipsvæg kan tåle. (Har absolut intet at gøre med klodsede mænd, der støder til hjørner med brædder, borde osv.)
Normalt så laver man en regel, og på regelstammen sætter man derefter gips eller OSB /plyfa/råspont og derefter gips. I yderhjørnerne så passende forstærkning afhængig af, hvilken type skader man regner med. I garagen satte jeg en pladebeskyttelse, i huset selvklæbende lister i plastik med en tynd plade i. Er det et sted, der ikke risikerer at blive skadet eller bevæge sig, kan man bare spartle.
Efter listerne spartle og slibe. Til sidst male/tapetsere.
Klik her for at svare